Ga naar inhoud

Waar ligt de morele grens?


Jizzy

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...
Hier een ietwat serieuzer onderwerp, hier kwam ik op na [dit artikel](http://www.pu.nl/artikelen/nieuws/martelscene-metal-gear-solid-5-niet-interactief/). Steeds meer Triple A-spellen (ik laat allerlei gare internetspelletjes even buiten beschouwing) verkennen de morele grenzen en verleggen ze, op verschillende gebieden als seks, gore, emotie en dergelijke. Denk hierbij aan God of War (gorefest, seksscènes), GTA (vrolijk overrijden van NPC's, en sinds V ook de stripperscènes), Heavy Rain (weer seks maar dan veel minder plat, [SPOILER](dood van een kind), Beyond: Two Souls (kindsoldaten en de samenwerking daarmee, en wat verder?), The Last of Us, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Uiteraard zijn deze grenzen voor sommige mensen heel anders dan voor anderen, sommigen vinden seks in spellen echt niet kunnen terwijl anderen het niet zo erg vinden. Nu wil ik van jullie, de PU-community weten waar voor jullie de grens ligt. Wat kan nog net, wat is absoluut uit den boze? En let aub ook een beetje ook op spoilers. Aangezien ik zo'n beetje alles wel heb gezien, kijk ik nog van weinig op, maar grafische (als in bloed/gore) marteling van vrouwen en kinderen zou ik denk ik niet accepteren. Ook vond ik Heavy Rain, wat betreft het feit dat [SPOILER](je ene kind sterft en je andere kind kan sterven, beiden op jonge leeftijd) erg op het randje. Maar dit soort dingen zijn natuurlijk afhankelijk van de toon van het spel; Het doden van vrouwelijke NPC's in GTA is heel gewoon, maar dit is anders in spellen met een veel serieuzere toon, al kan ik ze nu niet zo snel opnoemen. Jullie beurt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles moet kunnen, dat is mijn standpunt. Ik kijk hierbij naar games als een vorm van kunst die het denkbeeld van de maker moet kunnen weerspiegelen. Dit betekent dus ook dat als de maker een zieke geest heeft hij die prima moet kunnen laten zien. Ik vat het dan ook niet op als een belediging als ik iets naar zie, ik neem het op als een vergroting van mijn perspectief op de hedendaagse samenleving.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fictie blijft fictie en de meeste mensen kunnen dat verschil wel indelen dus zullen niet snel gekwetst worden door eventuele zaken die op het randje zijn. Bepaalde zaken zoals bijv. pedofilie en dergelijke zullen (hopelijk) nooit toegepast gaan worden in games. Wat mij betreft kan er veel in games. In films en andere media worden dergelijke zaken ook toegepast en daar kijkt ook niemand er meer van op. Zolang het ter vermaak kan dus vrij veel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is dat amerika ervoor zorgt dat alle games geen sex en martel sences erin mogen hebben (of eigenlijk alle NSFW scenes). ik zou het meer dan goed vinden dat in een een game als heavy rain gore te vinden is. je bent immers een politie agent en een lijk of 2 vinden die wel per jaar in amerika. ik erger me juist aan dat alles zo politiek correct hoort te zijn. geef me eens wat anders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde eerst zeggen dat in principe gewoon alles in een game moet kunnen wat volgens de wet geoorloofd is maar toen bedacht ik me dat je volgens de wet helemaal niet iemand dood mag maken. Voor mij ligt de grens toch echt bij al dan niet extreem sadisme in zowel seksueel als gewelddadig opzicht. Maar ik vind best dat spelletjes de grenzen van wat goede smaak genoemd wordt mogen/moeten kunnen opzoeken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk gaan we op dit moment te ver maar die emotie en actie kenmertkt de game de mens heeft iets schokkends nodig om zich daaraan te herinneren en te vertellen hoe erg het allemaal is. Bij films is dat eigelijk al raren zo dat de morele grenzen worden opgezocht de Hostel films zijn hier een goed voorbeeld van
Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten de game wereld om is de wereld even, zoniet nog vercrackter... Mensen die een basisschool binnenlopen en rustig hun wapen legen... Drugsbaronnen die mensen verslaafd aan hun shit maken om geld te verdienen... Dagelijks een bombardement in het middenoosten... Veel landen waar communisme toch nog vrijwel aanwezig is... En dan kijk je op tv naar zenders als mtv waar domme opmerkingen, alcoholisme en een onverzadigbare lust worden aangemoedigd. Of naar TLC waar mensen die iets anders zijn worden uitgebuit voor de kijkcijfers... Of gewoon naar iets Nederlands waar je ziet hoe een bner wordt afgezeken door een triest figuur als albert verlinden die verteld dat de desbetreffende bner er niet uitziet (twijfel nog steeds of dit niet gewoon satire is) Zelfs het nieuws, wat vroeger formeel en informatief was, gaat deze dagen over hoe de meeste mannen hun schaamhaar dragen (recent artikel, niet verzonnen helaas) Of je luistert naar de radio waar een dj voor de grap iemand belt onder een andere naam, om diegene vervolgens vol in de zeik te nemen. leedvermaak. Hierna besluit deze dj een nieuw grietje aan te kondigen die een beetje zuiver klinkt dus deze dagen een ster wordt... En na een vaag nummer over zoveel mogelijk drank en sex, komt er een bner even een paar domme opmerkingen plaatsen en iets over zichzelf vertellen waarna de dj nog even in het prive leven van de bner probeerd te snuffelen met dingen die de meeste mensen helaas interesseren deze dagen... En om eerlijk te zijn, op de meeste nieuwssites of in de meeste kranten staan ook alleen maar artikelen waar je je voor zou moeten schamen. Op internet scheld iedereen elkaar maar verrot en haalt iedereen elkaar omlaag... Om eerlijk te zijn is het algemene moraal nog nooit zo laag geweest als vandaag de dag en vind ik het moraal in de gamewereld nog vrij hoog liggen;) Excuus voor eventuele spellings en gramatica fouten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een heel serieus onderwerp Duc en aan de reacties te zien ben ik toch een beetje hoopvoller geworden voor de toekomst. Wat Littledemon zegt: het stelsel van normen en waarden is compleet ingestort. Kijk naar de politiek, de grootste zakkenvullers regeren momenteel ons land, overal wordt op bezuinigt, behalve de salarissen en bonussen van top ambtenaren en bankiers. In plaats van protesteren tegen dit soort zaken, gaat men zich druk maken over een interview met de paus over homo seksualiteit, protesteren mensen in Frankrijk er tegen en dat alles terwijl de economische wereld die wij kennen langzaam maar zeker compleet instort. Hetzelfde verhaal geldt voor games. Gisteren weer een artikel gelezen over de slechte invloed van games en dan werd GTA5 weer als voorbeeld gebruikt. Alles wordt in verband gebracht met die klapmecholen die complete mensen massa's om willen leggen of al hebben gedaan. Gelukkig is dit een tijdelijk ding, de televisie en radio hebben precies hetzelfde door gemaakt toen duidelijk werd dat het "mainstream" werd. Om een beetje op het onderwerp te komen die jij aan de kaak wil stellen: ik vind dat deze "morale" grens afhankelijk is van het type game dat je speelt. De hele GTA franchise is een satire op de hele Amerikaanse consumptie maatschappij en de Amerikanisering van andere landen. Dat er seks, geweld en andere ordinaire dingen in zitten is compleet logisch en zal door mensen die zich geconfronteerd voelen als schokkend ervaren worden (vandaar de hype onder gamers en non gamers alike). Andere games zoals Battlefield en Call of Duty schuurt bij mij tegen deze morale grens aan. Ik vind dat deze games oorlog als geheel verheerlijken en het een "cool" imago vinden. Ik vond dan ook dat de beruchte "no Russian"-missie niet goed uitgewerkt was. Ik snap wat developers wilden doen, maar in het hele CoD concept was het gewoon "lollig" onschuldige mensen om zeep helpen. Als je een "persoonlijke" en "emotionele" shooter wil maken, dan moet je toch echt goed kunnen inleven in de personage die je speelt. En aangezien CoD en Battlefield personages ontzettend oppervlakkig zijn, is het gewoon niet mogelijk om een "band" met je personage te krijgen. Iets wat de developers van Final Fantasy, Heavy Rain en andere "emotionele" games redelijk lukt. 1/2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...