Ga naar inhoud

Waar ligt de morele grens?


Jizzy

Aanbevolen berichten

2/2 Tenslotte vind ik dat zaken zoals verkrachting, pedofilie, sadisme etc. met mate zouden moeten accepteren in games en films. Als men een verkrachting een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een personage vindt, zouden schrijvers er naar kunnen refereren in dagboeken of in cutscenes waar de hoofdpersonage erover verteld. Maar zodra ik merk dat in ieder detail beschreven wordt, wat er real time gebeurt, zou ik er een groot probleem mee hebben. Ook als er een cut scene is die het hele tafreel laat zien. Dit soort dingen zijn dan onnodig confronterend voor mensen, waarvoor dit soort scenes onverwacht zijn en hier mee te maken hebben gehad. Natuurlijk is men ook heel erg preuts als het gaat om zware onderwerpen. Als je terugleest over de "verkrachtings" scene van Tomb Raider en je bekijkt de cut scene, dan denk je ook: "waar gaat dit over?". Normen en waarden zijn voor iedereen anders, zelf heb ik geen problemen als een game een taboe aan de kaak stelt, zoals oorlog. Er is een shooter (naam vergeten) die echt alle gruwelen van de oorlog laat zien en waarbij je je echt ongemakkelijk voelt met sommige keuzes die je moet maken. Dat zijn de games die ECHT aandacht zouden moeten hebben in de zin van: "hé, deze ontwikkelaars proberen iets duidelijk te maken. Misschien zijn games wel een prima medium om ook mensen te informeren en te laten voelen dat *onderwerp* best wel heftig is." Tenminste zo zie ik het, games als CoD en Battlefield zouden van mij met hun "realisme" en "coole imago" best wel het onderspit mogen delven tegen de emotionele games, zoals Heavy Rain en Beyond: Two Souls.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn, 2e wereldoorlog grappen en referenties naar de rassen discriminatie in Amerika en Zuid Afrika vind ik te ver gaan. Er zijn veel mensen gestorven met de gebeurtenissen. En dan zal jij wel komen met: "dude dit is echt fcking lang geleden". Dat zal wel, maar de mensen die dit allemaal hebben meegemaakt of er direct mee zijn geconfronteerd leven nog steeds.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Games zijn interactiever, als je mensen neermaait in GTA 5, dan is dat jouw keuze. Een film over een gast die voor anarchie wil zorgen (Uwe Boll: Rampage) is natuurlijk zitten en ernaar kijken. Je hebt weinig met de keus te maken: doet hij het wel of doet hij het niet? Daarnaast zijn snuff movies meestal films met dubbele lagen. Eerst lijkt de film onbeargumenteerd geweld te bevatten, maar als je die laag doorbreekt zie je een verborgen boodschap en snap je wat de maker van de film wil zeggen. Nou moet ik ook zeggen dat leeftijdsrestricties bij films in een bioscoop mooi aan gehouden wordt. Als een film 16+ is en een 14 jarige wil de film zien, krijgt ie mooi nee te horen, met of zonder ouder (tenminste, in de bioscopen die ik ken). Gameretailers zijn daar stukken makkelijker in.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi topic. Er worden geen baanbrekende grenzen verlegd naar mijn idee. Zoals JahArmy hieronder al aangeeft is het het meeste al gedaan in boeken of films. Maar waar je in een boek het leest en in een film het een ander ziet doen... is de impact in videogames groter omdat je het "zelf" doet. De morele barrière ligt dan denk ik niet zozeer aan het onderwerp maar aan de mate waarin de speler hier zelf in meedoet of hierop invloed heeft. Die grens kan dan ook heel ver liggen voor de gemiddelde persoon met een normale geestelijke gesteldheid en opvoeding. Echter zijn er hierop uitzonderingen en die slaan door na een bepaalde emotionele trigger. Een handeling in een game kan er daar een van zijn. Maar ook de buurman die hem uitscheldt omdat de muziek te hard staat. Ik vind het persoonlijk prachtig om te zien hoe volwassen thema's en levensvraagstukken in games worden verwerkt en verbaas me er af en toe over in hoeverre ik als mens mijn morele normen en waarden toepas in situaties in games met NPC's. En dat dit eigenlijk van nature gaat en volledig onnatuurlijke situaties.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...