Ga naar inhoud

De ziekte die grammaticale incorrectheid heet


AlCheMist

Aanbevolen berichten

Vandaag is dit gastenboek slachtoffer geworden van een topic met een grammaticale fout in de titel. TheRussian is weer terug op pu.nl en daarmee komt er ook nieuwe golf van slecht geschreven posts op deze website. Wat ernstig hypocriet is aan dit topic, is dat ik Uhurus - eveneens een notoire overtreder van de grammaticaregels een aantal jaren - heb beschermd, maar tegelijkertijd naar een excuus zocht om TheRussian belachelijk te maken omdat hij consequent weigert grammaticaal correcte zinnen te typen en deerlijk tegen alles wat je op de basisschool in groep 3 leert blijft aanschoppen (en omdat hij niet in de mythe die argumentatie heet wil geloven). Noem nog meer mensen / dingen die slachtoffer zijn geworden van de doorgeslagen ziekte genaamd grammaticale incorrectheid. #shotsfired
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder "grammaticale incorrectheid" geen taalverandering. Of had je liever ook nog naamvallen gehad? Toegegeven, sommige fouten zijn heel pijnlijk om te lezen en zullen waarschijnlijk nooit leiden tot een echte verandering in de taal. Het blijft echter vreemd om te zeggen dat álle grammaticale incorrectheden doorgeslagen ziektes zijn, tenzij je pretendeert dat de huidige grammatica van de Nederlandse taal perfect is.. Maar dat wordt al uitgesloten door het feit dat er ook vandaag de dag nog genoeg taalveranderingen opkomen. Ik vind het maar een vieze elitaire positie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie taalverandering niet als norm, ik zie het als onvermijdbaar juist omdat er niet zoiets is als een perfecte taal (en de mens wil toch zo effectief mogelijk communiceren). Ik zeg ook niet dat men zomaar tegen alle regels in moet gaan en al helemaal niet dat taalverandering als excuus gebruikt kan worden voor grammaticale fouten. Ik zeg dat een uitspraak zoals jij die maakt - ALLE grammaticale fouten zijn een ziekte (en ja het is natuurlijk satire, maar uit je reactie op mijn post blijkt dat je het wel zo ziet) - belachelijk is en tegen alles wat taalvorming is ingaat. Sommige fouten - bijvoorbeeld het gebruik van 'hun' als persoonlijk vnw. - zijn op een dag (waarschijnlijk) geen fouten meer omdat de taalsprekers zelf hebben aangegeven deze 'fout' prettiger te vinden in (dagelijks) gebruik. En wie ben jij dan om te zeggen dat de makers van fouten als bovenstaande zich maar even flink moeten aanpassen aan de grammaticale regels, ongeacht of ze die correct kunnen toepassen (misschien zijn de bestaande regels te verwarrend o.i.d.). Daarom vond ik het een smerige elitaire positie, neerkijken op ELKE grammaticale fout is het intellectuele equivalent van een pestkop zijn.. Dat van die naamvallen is natuurlijk gewoon een slecht gekozen voorbeeld, maar het verdwijnen ervan in de Nederlandse taal laat wel zien dat de taalsprekers als groep hebben bepaald het niet meer te willen hanteren. Nogmaals, ik zie het hanteren van grammaticale regels niet als een belemmering voor de ontwikkeling, ik zie ontwikkeling als onvermijdbaar en vind het daarom belachelijk om neer te kijken op grammaticale gebruiken die in de nabije toekomst als regel zullen gelden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...