Ga naar inhoud

Wil jij politiek correct gamen?


Tick

Aanbevolen berichten

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoezo zwart? Dat zijn niet mijn woorden. Maar (vanuit gaande dat de bijbel klopt) staat nergens dat men in Judea geschokt was door de wel erg witte huidskleur van de beste man. Of dat stukje in Matheus, "En daar zagen ze een man verschijnen die later terug komt als Mel Gibson.".
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, Ooit van Anita Sarkeesian gehoord? Zij werkte betaald als consultant voor titels van Naugthy Dog. En dan krijg je uitspraken van ontwikkelaars als: bij elke karakter heb ik mij afgevraagd, kan ik hier een vrouw van maken?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je iets aan haar gehad hebt en dat je merkt dat het jou en je vrienden helpt. Ik weet niet op wel punt, maar voor de maatschappij is er voor iedereen. Geen uitzonderingen. Mijn punt is dat ze verdiend aan de game industrie door ze aan de schandpaal te nagelen behalve als je haar betaald als consulent. Beetje als bescherming van de maffia, natuurlijk wil iedereen dat je winkel goed draait en je zou toch niet willen dat er iets mee gebeurd…
Link naar reactie
Delen op andere sites

Anita Sarkeesian is een charlatan en plagiaatpleger. Een pseudo-wetenschapster die haar geld verdient door te doen alsof ze gepest wordt. Haalt bakken met geld op voor 'onderzoek' dat ze niet uitvoert. Sarkeesian is een gezwel op de industrie, maar de grotere media gaan dat natuurlijk niet zeggen uit angst voor aantijgingen van seksisme.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Ze zitten zo in hun eigen bubbel dat ze niet beseffen dat ze precies datgene doen waar ze anderen van beschuldigen. Maar wel knap dat ze er een verdienmodel van gemaakt heeft. Excuus voor de type en taal foutjes in mijn vorige reactie. Klein toetsenbordje valt niet mee.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Anita kreeg toch geld voor haar onderzoek via Patreon, dus blijkbaar vonden mensen het genoeg waard. Ik weet nog dat ik ook wat wilde doneren (haar vorige video's vond ik tof), maar ik was blijkbaar te laat: zij weigerde een gegeven moment donaties na een bepaald bedrag (150 duizend dollar?). Vervolgens heeft zij zo'n 15 video's gemaakt over twee jaar, denk ik? Ik moet toegeven, dat is/was redelijk veel geld voor niet zoveel product, maar ik heb geen enkele backer horen klagen. Later had zij een podcast, ik was toen eventjes Patreon. Die vond ik mijn geld niet waard, en ik was blijkbaar niet de enige, want zover ik weet kreeg die weinig aandacht en is overgenomen door anderen. Heeft Anita een slechte invloed op computerspellen? Er was een andere draad op deze forum hierover, ik heb daar nog geen bewijs voor gevonden. Wat ik wel zie is dat er meer vrouwelijke/trans/queer hoofdrolspelers zijn, meer consensuele seks is, diepere personages zijn... Edge magazine had net een issue uitgebracht met tientallen artikelen over 'Feel Good Games', allemaal zonder seksisme, en daarentegen een betere besef van identiteit. Denk aan Celeste, A Short Hike, Gris, Kind Words, Knights & Bikes, Sayonara Wild Hearts, Stardew Valley, Undertale... wat vroeger een schaarste was, is nu in overvloed. Heerlijk! Je heb ook dat boek, Women in Gaming, boordevol vrouwen die in de industrie werken. Zo'n boek was een pipe dream geweest in 2005. Dus ik zie vooral vooruitgang, en The Feminist Agenda is daar een onderdeel van (grootste invloed vind ik toch het omzeilen van uitgevers: indie titels kan je gewoon via internet verspreiden). Ik geniet meer van spellen dan ooit, jammer dat anderen dat niet doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ten eerste is ze niet in haar eerste leugen gestikt. Wil je het niet aannemen dan wil ik wel uitgebreider reageren en dan mag je het zelf fact checken. Ten tweede, nee een game hoeft niet seksistisch te zijn om leuk te zijn. Ten derde, vond je de Wicher 3 goed? Ik wel, mooie open wereld, goed verhaal, enz. Maar volgens Anita kon dat niet. Alleen blanke mensen! Ja daag, gebaseerd op Poolse folklore, dus daardoor niet veel niet witte mensen. Hoor trouwens nooit iemand over Black Panther. Resident Evil was niet goed omdat er natuurlijk in Afrika weer een virus uitbrak. Volledig voorbij gaan aan het feit dat de andere delen ook over een virus gingen en NIET in Afrika speelden. Ten vierde liegen dat ze al haar leven lang videogames speelde. Aantoonbaar niet waar. Jatten van gameplay beelden van andere kanalen, ook aantoonbaar. Daar ging die 158 duizend dollar (juiste bedrag) niet in zitten. Voor filmpjes die andere YouTube'ers zonder backing kunnen maken. Anita heeft een verdien model gevonden. Respect daarvoor. En bewijs voor hypocrisie? Zeker! Horen alle genders en rassen in videogames? Ja! Maar in dienst van het verhaal en niet een agenda.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan deze recente tweet: "Sometimes I'm sad for these people. That they have convinced themselves that ghostbusters, or star wars, or last of us is all they have. But then I'm more sad for me that I've had to be the punching bag for men who refuse to deal with their own feelings for eight years now." Dit soort dingen! Ja, mensen hebben soms passie voor bepaalde films of games. En mensen hadden een opinie over Rey die zonder training opeens alles kon. En mensen gingen niet meer naar de laatste Star Wars film. Maar ze heeft nog meer medelijden met zichzelf omdat MANNEN haar als boksbal gebruiken. Sorry hoor, maar ook veel vrouwen haten nu Star Wars en Ghostbusters 2016. Gewoon omdat ze slecht gemaakt zijn. Ook hier kan ik onderbouwing in geven. Kijk bijvoorbeeld eens naar thatstarwarsgirl op YouTube.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je nou denkt. Wat zielig dat ze al die negativiteit krijgt, snif. Ook als vrouw krijg je blijkbaar terug wat je zaait; "...of patriarchy and white supremacy and their fear of losing the fiction that they are actually superior...".
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet toegeven dat ik Anita niet zo nauw volg als jij. Ik heb geen zin om elke punt te bespreken, maar ik wist nog niets van haar kritiek op Witcher 3, heb je daar een link voor? (als ik daar naar zoek vind ik van alles behalve iets concreets). Ik vind het ook klote dat Star Wars niet meer leuk is (was al zo in 1999) en Ghost Busters (deel 2 viel mij tegen als kind!). Ik kan niet voor Anita spreken, maar persoonlijk vraag ik mij af waarom feminisme zo vaak aangevallen wordt als onderdeel van teloorgang. Soms vind ik een duidelijke agenda wel mooi in een verhaal. Black Panther zit vol met 'black power', vind ik ontroerend mooi. Tevens hoop ik ooit in een wereld te leven waarin zoiets een beetje achterhaald aanvoelt. Dat heb ik met een boel progressieve films van 30/40 jaar geleden. 9 1/2 weeks vond ik ooit kick-ass puur omdat kink in de bioscoop kwam, ondanks dat het een matige verfilming was. Hetzelfde met 50 Shades (met het neveneffect dat bdsm niet alleen meer mainstream werd, maar ook kritiek op de boeken en film zorgden ervoor dat consent ook nog mainstream geworden is, yeah!) Ik waardeer de commentaren hier enorm, want ik wil mij graag inleven op de pijn die anderen hebben. Het is erg jammer als mannen/gamers zich aangevallen worden door feminisme, daar wordt niemand gelukkiger van. Ik hoop dat Anita met haar recente tweet alleen haar harassers bedoelt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je gelijk hebt om niet alle punten langs te gaan. En misschien zijn we het niets eens. Geen probleem, fijn dat je je standpunt geeft. Maar ik zal wel graag vertellen waar bij mij de schoen wringt. In mijn beleving ging feminisme ooit over gelijkheid. En dat is het voor de meesten denk ik nog steeds. En dan heb je mensen als Anita. Zij lijken zich vooral als moreel superieur te zien en hebben een dubbele moraal. Bijvoorbeeld, als je the Joker als verwerpelijk ziet zou Birds of Prey dat ook moeten zijn. Als je het over "white angry male" hebt mag dat, als je white in black veranderd staat de wereld in brand. En ook hier stop ik maar, voorbeelden genoeg. Een dubbele moraal hebben is hypocriet. Vooral ook omdat ze zich afzet tegen discriminatie. Maar discriminatie gaat over het veroordelen van groepen mensen ipv individuen. Ze heeft het steeds over de witte man. Heeft ze nu echt niet door dat ze precies hetzelfde doet waarvan ze anderen beschuldigd? En dan de aannames. Ik voel geen pijn bij feminisme. Geen probleem. Ik kan alleen niet tegen moreel onrecht. Bovendien zijn het nogmaals niet alleen mannen maar ook vrouwen die hier niet tegen kunnen. En ik heb ook Black Panther gezien. En ik zag het misschien met dezelfde ogen als jij. Zet mij niet in een hoek. Als ik kritiek heb op het karakter Rey. Ben ik niet meteen een vrouwenhater. Ik vond Rey in deel 7 een veelbelovend karakter. Alleen in de drie films blijft ze een plat personage die zonder problemen alles doorstaat en de beste ooit is. O ja, wat betreft Witcher 3. Ik ga je het zoeken besparen:" Like many stories, it tries to address real-world issues of persecution by using mages and nonhumans as stand-ins for actual marginalized groups, but it does so while glorifying whiteness and taking place in a world populated almost entirely by white people."
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heh, ik vind je een prima gast, geen problemen met wat je deelt! Ik heb een huisgenote die feministen te ver vindt gaan (zij vindt traditionele vrouw/man verhoudingen fijn), en wij zijn dikke vrienden. Wij laten elkaar vrij om te wensen wat wij willen, all good! Het lijkt vaak een dubbele moreel als witte mannen zo bekritiseerd worden. Tja, ik beweer dat mannen niet het probleem zijn, maar de patriarchaat, wat een machtssysteem is. Niet iedereen gelooft in de werkingen van de patriarchaat, maar ik moet toegeven dat ik ook nauwelijks last heb van mensen die het ontkennen. Dus ik zeg: take it or leave it. Voor mij is het een handige middel om nog beter mijzelf te zijn (en mijn vrienden)*. Yeah, machtsverhoudingen zijn vaak moeilijk in kaart te brengen, zo niet uit te leggen. Rey vond ik ook een matige personage, mislukte karakterontwikkeling zou ik zelfs beweren. Dat vond ik ook van Anakin in Ep. 1-3. Ik geloof niet dat je een seksist bent als je haar stom vindt. Ahsoka Tano (Clone Wars vrouwelijke Jedi) schijnt populair te zijn bij iedereen, dus het probleem van Rey is niet haar geslacht, maar hoe slecht zij gespeeld is. Ik geloof dat Rey-haters niet misogyne zijn, maar iets tegen feministische complotten hebben. Fair enough, zou ik ook zijn als ik daar last van had. Witcher 3 volledig gespeeld met plezier. Godzijdank kon je niet meer kaarten verzamelen van de meiden. Ja, ik vond het een beetje vreemd dat er bijna alleen witte mensen waren, maar dat is ook logisch. Wat ik wel storend vond was dat de enige(?) zwarte vrouw die ik tegen kwam gelijk een succubus was. Dat deed mij teveel denken aan het afbeelden van zwarte vrouwen als exotische seksuele 'wezens'... daarentegen, die personage had veel persoonlijkheid. Anyhow, zoals Anita vaak zei: je kan kritiek hebben op media waar je anders enorm van geniet. Het loont niet om te overdrijven : ) * Zonder te overdrijven, ik ben best wel hardcore SJW-er die in een woongroep, op festivals, en onder bepaalde groepen, feministische idealen doorvoert. Op zulke plekken voel ik mij bijzonder goed, gerespecteerd, en vrij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof me, zo verschillend zijn we waarschijnlijk niet. Als een domme partij (links of rechts) in de toekomst rechten van een minderheid inperkt staan we volgens mij beide op het Malieveld te demonstreren. Maar volgens mij zouden SJW’s niet perse feministen hoeven te zijn. Volgens mij zou je moeten strijden voor gelijkheid, ongeacht ras, geslacht of religie. Voor mij is altijd belangrijk geweest dat als ik ergens achter sta ik ook open moet staan voor tegenargumenten. Ik denk dat als je in een patriarchaat geloofd je ook open moet staan voor de tegenstrijdigheden. Zo is uit onderzoek gebleken dat vrouwen bij eenzelfde strafbaar feit minder zwaar gestraft worden als mannen. Dat de meeste daklozen mannen zijn, vrouwen worden doeltreffender en sneller geholpen. Op mannen rust een grotere maatschappelijke druk om te presteren en om een gezin te onderhouden. Wanneer zij daar niet aan de norm voldoen vallen ze in een dieper gat (drugs, soc. verwaarlozing, enz.). Mannen staan, ook volgens de advocatuur, altijd op achterstand als het op voogdij aankomt. Rijksoverheid: “Geschat wordt dat in 40 procent van de huiselijk geweld casuïstiek, er (ook) sprake is van mannenmishandeling. Er worden ongeveer 80.000 mannen per jaar ernstig mishandeld in huiselijke kring. Daarnaast spelen maatschappelijke beelden en normen een belangrijke rol. Denk hierbij aan denkbeelden als: 'Een man laat zich niet slaan (en zeker niet door een vrouw)'. De schaamte is dan ook vaak groot. Hierdoor komen deze mannen minder snel naar voren, praten er minder over en vragen minder om hulp. Deze schaamte wordt ook gevoed door de eerder genoemde maatschappelijke beelden en normen.” Echter voor mannen is er niet of nauwelijks aandacht in ons zorgsysteem. Vrouwen zijn in hun geweld bovendien vaak heimelijker en minder zichtbaar. Maar in spotjes (nu ook in coronatijd) zie je alleen mishandelde vrouwen. Het onderwijs systeem is meer en meer gericht op vrouwen. Dit begint al in het basisonderwijs. Ik zie steeds meer mannen in de zorg. Maar nog steeds nauwelijks vrouwen in de bouw of andere “gevaarlijke” beroepen. Of zoals Marianne Zwagerman (waar ik bepaald geen fan van ben) wel een keer terecht zij, als er een quotum in het management zit waarom dan geen quotum in de bouw (bijvoorbeeld 30% vrouwen op de werkplaats) als je zo begaan bent met gelijkheid. En ja, vrouwen stonden op achterstand. Ik denk dat we in de jaren ver gekomen zijn. Zijn we er dan? Nee, maar dat vergt verbetering aan BEIDE kanten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...