Ga naar inhoud

3 Random SNES Games.


CatBoy

Aanbevolen berichten

Laatst vond ik de oude SNES van mijn vader op zolder, waar ik vroeger zelf ook mee gespeeld heb. Er zat heel wat bekends tussen. Super Mario World, Street Fighter 2, Super Mario All Stars, The Lost Vikings, en de eerste Mortal Kombat. Games die de meeste mensen wel kennen, omdat het klassiekers zijn. Maar er zat ook heel wat tussen waar ik nooit iemand over hoor. Ik heb ze vroeger dan wel veel gespeeld, ik vraag me toch af waarom ik ze inmiddels bijna vergeten was. Dus besloot ik ze opnieuw te spelen om te kijken of de onbekendheid van deze spellen terecht is of niet. **Ardy Lightfoot** Als er een game is die meer mensen mogen kennen, dan is het deze. In deze platformer uit 1993 speel je als de kat Ardy die samen met zijn sidekick Pec, die nog het meest wegheeft van een blauwgekleurde mix tussen Pac-Man en Kirby, op zoek gaat naar 7 kristallen, zodat de bad guy ze niet eerder te pakken krijgt. Een vrij dun verhaal, maar daar moet je de game ook niet voor spelen. De charme van dit spel zit hem in de gameplay, de omgeving en de soundtrack. Als Ardy kun je vijanden uit de weg ruimen door simpelweg Pec ertegen aan te slaan, die ze vervolgens opeet. Mocht je toch geraakt worden, dan ben je Pec kwijt, maar kun je als Ardy verder. Ardy kan op zijn staart stuiteren om hogere gebieden te bereiken, en kan een doorzichtige doek gebruiken om vijanden te ontwijken. Deze gameplay maakt samen met goed in elkaar gezette levels en de prachtige soundtrack een prima platformer die zeker het spelen waard is. **Super Putty** Super Putty is een beetje een geval apart. Het is een rare game. Als je het spel voor het eerst opstart en je ziet het eerste level na de turtorial is het eerste wat je zult denken: Wtf? In Super Putty speel je als een blauw, flexibel balletje, wiens planeet is overgenomen door een tovenaar die zijn vrienden heeft gevangen. Om ze te redden roept hij de hulp van robots in om een wolkenkrabber te bouwen die helemaal tot aan zijn eigen planeet raakt. Een raar verhaal, voor een al even rare game. De gameplay is een simpel concept. Er zijn robots verspreid door het hele level. Je kunt deze robots absorberen om ze naar de uitgang van het level te brengen. En oh boy, dat word een hele klus. De vijanden vliegen je in elk level om de oren, en hoewel je de meeste kunt uitschakelen door ze te absorberen, zullen ze na enige tijd weer respawnen. En ja, dat is een probleem, aangezien je minstens drie keer door elk level heen moet. Je kunt namelijk maar 1 robot tegelijk vervoeren. Behalve dat slaan de vijanden eigenlijk nergens op. Van gele wandelende jellybeans tot varkens op skippyballen tot eenden in zeepkisten, wandelende mannetjes die eruitzien als hagelslag, en springende gloeilampen met ogen en ga zo maar door. En het irritante is dat je ze niet allemaal kunt absorberen. Gelukkig kun je die vijanden wel gewoon slaan, zodat ze veranderen in...huilende baby's? Na een tijdje verdwijnen de baby's, waarna er opeens een gat in de muur word geblazen waar een stront irritante kat uit verschijnt, die je begint uit te lachen. En die zelfde kat zal je ook uitlachen zodra je game over bent. En dan is er nog die soundtrack, die zo eentonig is dat je er op een gegeven moment echt klaar mee bent. Ik zeg niet dat het een slechte game is, maar een rare game is het zeker wel. De vijanden die je om de oren vliegen, de eentonige soundtrack en de 300ste keer dat je alweer dat verdomde level moet spelen zullen uiteindelijk voor heel wat rage quits zorgen. Ik zou hem zelf niet direct aanraden. De game was kennelijk wel succesvol genoeg om een sequel te krijgen, en een remake voor de ps3 die dan wel volgens iedereen ballen zuigt. Nou ja. Ik zou zeggen: zoek wat gameplay op youtube en oordeel zelf. **Asterix** Ah, Asterix. Deze game heeft mij kennis laten maken met de strips, en daar ben ik het al heel dankbaar voor. Daarnaast heb ik vroeger heel wat uren in deze game gestoken. Maar is het ook nog zo'n goede game als ik de nostalgie negeer? Joa. In Asterix speel je als het titelpersonage dat iedereen kent, die Obelix moet redden van de Romeinen. De game neemt je mee door heel Europa, te beginnen met de bossen in Galliƫ. Door het eerste level zul je snel heen zijn zodra je de gameplay door hebt. Door het hele level lopen Romeinen rond. Uiteraard zou het geen Asterix zijn als die Romeinen niet flink voor schud worden gezet. Door naar ze toe te lopen kun je ze met een simpele druk op de knop ze uit hun schoenen slaan, waardoor ze gelanceerd worden en waarschijnlijk ergens aan de andere kant van het bos zullen landen. Je kunt vervolgens hun helmen verzamelen, die aan het eind van het level allemaal opgestapeld worden om te zien hoeveel het er zijn. Ook kan je door het level everzwijnen verzamelen om jezelf wat extra hartjes te geven. Ook kun je uit sommige lucky blocks voorwerpen vinden die wat bekenden uit de strips zullen oproepen om te helpen, zoals Idifix of de bard. En natuurlijk zijn er ook toverdranken vindbaar die Asterix tijdelijk onsterfelijk zullen maken, zoals de super star uit Mario. Het spel is dus erg grappig en zit vol bekende personages en voorwerpen uit de strips. Toch zijn er een paar dingen die niet helemaal soepel verlopen. Zo moet je goed oppassen wanneer je een vijand slaat. Want al lijkt het alsof je op redelijke afstand staat, wanneer je ze probeert te slaan zul je toch een hartje verliezen. Je door het level heen knokken als een onkwetsbare Rambo is dus tenzij je toverdrank ophebt, geen goed idee. En ook het springen zal soms een beetje frustreren, omdat het niet werkt of omdat het niet duidelijk is op welke platformen je wel en niet kan landen. Maar behalve dat is ook dit spel een prima platformer, die ik zeker zou aanraden. De reden dat je hier trouwens niet veel over hoort (niet zoveel als het verdient tenminste) is omdat het spel exclusief in Europa is uitgebracht. Dus gaat dat zien en geniet. Mocht je zelf van een onbekend spel afweten dat meer aandacht verdien, laat het dan vooral ff weten :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...