Ga naar inhoud

Over welke game/console ben jij van mening veranderd?


ajaxboy63

Aanbevolen berichten

Met de onthulling van de PS5 zijn de fanboy wars weer definitief losgebarsten. Beste exlcusives, beste hardware, beste design, geilste CEO? Iedereen houdt vast aan zijn mening. En toch blijkt na verloop van tijd dat veel mensen toch hun mening hebben bijgesteld. Zo switchten begin deze generatie een hoop gamers van Playstation naar Xbox, werd Nintendo massaal gedumpt tijdens de WiiU periode (en weer omarmd met de Switch) en lijkt Xbox op het moment toch een hoop goodwill terug te hebben gewonnen van fans. En wat te denken van gameseries zelf. 4 jaar geleden werd CoD de paria van de videogameland en nu spelen we allemaal vrolijk Warzone.Final Fantasy was dood na XIII en nu kwijlen we over XV en VII. Of juist andersom, games als Watchdogs en Shadow of War hadden veelbelovende features of aankondigingen, maar stellen nu niet heel veel meer voor. Dus over welke game/console ben jij van mening veranderd? Misschien bleek het toch leuker dan verwacht, of denderde de hypetrain juist volop in het ravijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ben zelf natuurlijk ook wel over een paar dingen van mening veranderd. Allereerst over een paar genres: souls games vond ik eerst niks, maar ben ik erg fan van geworden, en van JRPG's weet ik nu dat ik het onder bepaalde omstandigheden tof vind (Persone, Ys) maar dat ik nog steeds volop afknap op andere renomeerde series zoals Dragon Quest en Final Fantasy. De grootste teleurstelling was dat ik games die volledig draaien om survival mechanics niet kan waarderen. Als zelfs Subnautica me niet kan bekoren dan gaat het niet meer gebeuren vrees ik. Ook ben ik veel meer de waarde van couch multiplayer in gaan zien. Online multiplayer kan me zelden heel veel boeien, maar een potje trackmania, Mario Kart of Call of Duty op de bank met vrienden blijft altijd geweldig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Couch co-op games zijn helaas bijna alleen maar op Nintendo te vinden die leuk genoeg zijn om vaak te doen. Final Fantasy 7 is voor mij een mega teleurstelling. Wat een saaie shit game zeg. Je zit alleen maar binnen, het summum systeem is verschrikkelijk, dat overhypte battle systeem wat zo de lucht in geprezen werd op deze site slaat ook nergens op, gewoon lekker vierkantje rammen en af en toe healen poeh poeh. Eindeloos rondjes rennen in dezelfde omgevingen. De bewegingen van het lichaam en de mond van characters is om te huilen, net ps2 kwaliteit. Sephiroth kom je niet eens tegen alleen in flashbacks. Hoe konden ze zoiets zo erg verneuken en hoe kon PU dit spel de hemel in prijzen? Zelfs als je fanboy bent van het eerste uur kan je dit spel op zijn hoogst een 7.5 geven. Niemand die ik heb gesproken vind dit spel super geweldig. De gehele FF serie is de laatste jaren vreselijk achteruit gegaan. 10 was suoer goed, daarna niks meer. 11 was kut, 12 was tering saai, 13 praten we niet eens over, 15 een gedrocht, alleen 14 schijnt goed te zijn, maar ik ga niet een spel kopen en dan nog eens maandelijks een hoog bedrag neertellen EN ook nog volle prijs betalen voor de uitbreidingen. Consoles van Nintendo, leuk hoor die games, maar kom eens met een normale controller, sinds de snes is het niet meer goed gekomen (cube was wel ok). En gooi je games en consoles eens in de uitverkoop. Next gen: zit al vanaf het begin bij PlayStation en zal daar ook bij blijven al had de console wat kleiner mogen zijn misschien, maar aangezien ik hem nog niet hier heb staan kan ik er weinig over zeggen. Vind het jammer dat je voor alle consoles online moet betalen anders kocht ik beide, maar ga nu alleen voor 1 console.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap niet echt welke gebreken je dan bedoeld van de FF games, als je die iets uitgebreider kan toelichten. De n64 controller kan je gewoon niet verdedigen. Op alle vlakken ondergeschikt tov de psx controller. Neem een spel dat op beide systemen uit kwam, dan speel je veel liever met een psx controller. En zei al dat cube wel mee viel, klunky schouderknoppen en een vage c-stick maar over het algemeen aardig mee te spelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen jaar ook nog twee games gespeeld waar ik redelijke verwachtingen van had, maar waarvan ik steeds meer begon in te zien dat het eigenlijk best bagger is: Days Gone en AC Odyssey. Letterlijk met terugwerkende kracht begon ik die games steeds minder te waarderen. Days Gone had ik goeie hoop voor, standaard concept maar met een goede uitwerking kon het nog wat worden. Alleen toen ik halverwege nog steeds niks had gezien van dat ''sterke verhaal'' waar veel fans en sommige reviewers zo over spraken begon ik het spel te zien voor wat het was: een buggy dertien in een dozijn wereld met onsympathieke karakters en 1 gimmick (de hordes) die niet eens volop gebruikt wordt. (schieten was dan wel weer verrassend ok). Vooral als ik het online langs zie komen als een ondergewaardeerde game die onterecht bekritiseerd wordt dan kan ik het niet serieus nemen. En Odyssey was misschien nog wel erger. 20-25 uur aan prachtige wereld uitgespreid over 80 uur aan fetch quests en repetitieve gameplay. De eerste 20 uur had ik daadwerkelijk plezier, maar toen ik op 2/3 was had ik het meeste plezier in het spel volledig verloren. Het erge is dat ik 'm ook nog geplatinumd heb, ik gok vanwege sunk cost fallacy en omdat AC games op een of andere manier altijd de completionist in mij naar boven halen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening over games verandert geleidelijk, waarbij ik steeds meer neerkijk op de karakterloze geldmachines die Ubisoft produceert en steeds meer de eigenzinnigheid van Nintendo omarm (hoewel zij sinds het betreden van de smartphonemarkt ook wel wat op- en aanmerkingen verdienen). Tevens probeer ik me er bewuster van te maken dat ik games speel voor de lol, niet voor de grind, het verplichtingsgevoel of de credits. Vroeger wilde ik nog weleens een spel spelen en mezelf er dan volop van overtuigen dat het net zo goed was als dat iedereen beweerde, maar ook daar ben ik van afgestapt: inmiddels durf ik met 100% zekerheid te stellen dat de Call of Duty-franchise simpelweg niet voor mij is. Ook mijn mening over gamers verandert. Uiteraard is de gamer door de jaren heen veel veranderd, dat moet ook wel met zo'n relatief jong medium, maar naar mijn idee is deze sinds de introductie van de huidige generatie consoles (Switch daargelaten) en de opkomst van sociale media (waaronder Twitch) niet de goede kant opgegaan. Hoeveel haat er wel niet gespuwd wordt; ik verbaas me er elke dag over. Homofobe reacties op de Last of Us II-lek; het krampachtig willen buitensluiten van politiek in games waarvan het vertrekpunt oorlog is (Call of Duty e.d.); EarlyGamer die op de site van Power Unlimited verkondigt dat iedereen naar Gamekings moet verhuizen, etc. Het mag wel een tandje minder. En als kers op de taart wil ik hier terugkomen op mijn vroegere statements dat de Assassin's Creed-franchise (in het bijzonder de Ezio-trilogie) een goed verhaal heeft: dat heeft het mijns inziens niet, dankzij de inwisselbare personages, vage moraliteit, onbegrijpelijke achtergrondverhaal en repetitieve plotstructuur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua Nintendo slinger ik erg op en neer. Enerzijds respecteer ik hun kindermentaliteit heel erg, maar anderzijds krijg ik van Nintendo games nooit die emotionele band die de meer serieuze games wel soms leveren (ik noem een Deus Ex, Bioshock of TLoU). Daarnaast ook een instemmend hoedje. Met als positieve voetnoot dat ik denk dat negatief gedrag (bv. van gamers) nu vooral zichtbaarder is, en niet per se meer is dan voorheen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joost-013 Wat Nintendo betreft is het denk ik een kwestie van waar je naar op zoek bent. Ik bind me ook niet emotioneel aan Mario of Link, maar de games waarin zij voorkomen (Super Mario Odyssey en Breath of the Wild hoofdzakelijk) hebben mij wel de leukste gameplay voorgeschoteld van de afgelopen generatie. Dat kan ik niet zeggen van een spel als The Last of Us, dat weliswaar een meeslepend verhaal had en verzorgde gameplay, maar mij in 15 uur niet het rechttoe rechtaan plezier gaf dat een Mario-spel in één minuut geeft. Dat is heel persoonlijk, natuurlijk. En je hebt gelijk dat de zuurgraad onder gamers met name zichtbaarder is in de moderne tijd, al meen ik dat haat aanstekelijk werkt. Op sociale media heeft het dan ook vrij spel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet.echt veel zeggen over de eerste games die heb ik nooit gespeeld, mystic quest en deel 6 een uurtje of wat maar meer niet. Vanaf 7 stond FF zeker bekend om de graphics en bij 8 helemaal inderdaad, maar dat vond ik juist geweldig, iedereen wil lijkt me steeds realistischere games. De kritiek van 8 die ik me herinner was het junction systeem en inderdaad squall dat hij geen echte teamspeler is, maar ik zag dat anders. Veel FF7 fans hadden nooit eerdere FF games gespeeld en wilden dat het volgende deel hetzelfde zou zijn qua combat systeem. Ik vind het juist verfrissend om elk nieuw deel een nieuw systeem te hebben, een trend die ze bij elke deel hebben voortgezet. Squall vond ik niet begrepen, een in de steek gelaten jongen die liefde zoek en alles kwijtraakt en daardoor een schild om zich heen bouwt. Om even terug te komen op de veranderingen; 13 en 15 zijn wel lineair en saai, dat was bij eerdere delen minder, de characters hadden nauwelijks diepte waar ik die nog enigzins meer vond in 7 tm 10. Ik kan hele.boekdelen schrijven wat er met 7 en de remake fout is, en eventueel 8, 9 en 10 die ook wat punten hebben, dus ja zeker sommige dingen qarwn er vroeger ook al, maar de kwaliteit is niet meer die van vroeger en ik ben nu al zo vaak teleurgesteld ma de zoveelste FF game de laatste jaren (alle bijdelen van de psp/ps2/kingdom hearts meegeteld) dat ik niet weet of ik nog een deel meteen blind bij de release ga kopen. Ik denk dat ik een nieuwe weg in sla met dat ps5 nieuwe square enix game.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...