Ga naar inhoud

Het Grote Beleggingstopic


Noatak

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, Noatak zei:

Dit is een commissievrije comment

Nice. Ik word altijd zo ongemakkelijk van die broker-reclames.

Voor iedereen die geilt op het "decentrale" en "anonieme" van de blockchain technologie is dit een interessante blog. Het is geschreven door de gast die de whatsapp-beveiliging heeft ontwikkeld. Hij heeft ook wat kleine NFT dingetjes gedaan om te kijken hoe het werkt:

https://moxie.org/2022/01/07/web3-first-impressions.html

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Niet geweldig. Dat gezegd hebbende is de manier waarop inflatiecijfers gepubliceerd worden potentieel misleidend voor de leek. Inflatiecijfers zijn een verandering t.o.v. de cijfers van een jaar geleden. Dat betekent dat zelfs als de prijsstijging nu zou stoppen, we nog een paar maanden "inflatie van 12%" zouden hebben op basis van de prijsstijgingen eerder dit jaar.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ander relevant punt is hoe veel van de inflatie gedreven wordt door geopolitieke chaos. Over het algemeen stuurt de centrale bank niet op de inflatie an sich, maar op de zgn. "core inflation rate", dat is de inflatie op alle zaken die GEEN voedsel of energie zijn. De reden is dat voedselprijzen en energieprijzen vaak alle kanten op schieten op basis van factoren die vrij weinig met de onderliggende economie te doen hebben (zoals oorlog of problemen met de oogst).

Trading economics heeft de cijfers tot aan Februari (dus niet de 12% inflatie van Maart), maar die laten zien dat de inflatie in Februari 6.2% was terwijl de "core inflation rate" 2.5% was: https://tradingeconomics.com/netherlands/core-inflation-rate

Dat is nog steeds hoog, maar dat geeft wel aan hoe veel van de huidige inflatie gedreven wordt door de inval in Oekraïne. Het CBS rapporteert core inflation niet expliciet maar geeft wel een goede inkijk in de factoren die tot de inflatie leiden: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/13/geharmoniseerde-consumentenprijsindex-11-9-procent-hoger-in-maart

Als je naar de tabel "HCIP jaarmutatie speciale aggregaten" kijkt zie je dat de inflatie op industriële goederen stabiel was tussen Februari en Maart, en dat de inflatie op diensten stabiel was tussen Februari en Maart. Wat blijft er dan over? Juist, inflatie op brandstof (van 50% naar 100%) en inflatie op voedsel (4.6% naar 5.5%), precies de zaken die normaliter buiten analyses over inflatie worden gehouden omdat ze zo afhankelijk zijn van een debiele dictator die een buurland besluit binnen te vallen.

Voedsel en brandstof zijn natuurlijk nog steeds relevante zaken die de consument flink pijn doen. Maar je puur fixeren op de 12% inflatie is economisch gezien onnozel omdat het helemaal niks zegt over de onderliggende economie. Maar goed, het is wel een leuke headline dus voor de media is het smullen.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja het hakt er wel in bij veel mensen, ook al is het enkel brandstof (en wellicht voedsel). Maar bedankt voor de respons.

Afhankelijk van hoe we op de kwestie brandstof reageren - laten we ons chanteren om, via een gewiekste omweg, met roebels te betalen voor nieuwe gasaankopen - en de mogelijkheid dat we gewoon heel snel geen Russisch gas meer hebben als Europa, kan die inflatie nog maanden aanhouden. Gronings gas oppompen (graag met vaste winstcompensatie voor Groningen) zou ook niet helpen want dat gas delen we op het Europese netwerk.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-4-2022 om 22:25, Noatak zei:

Nou ja het hakt er wel in bij veel mensen

Dat ontken ik verder niet. De vraag is alleen of het structurele inflatie is of een paniekreactie van de brandstofmarkt op de Russische invasie / het gevolg van Russische sancties.

Op 1-4-2022 om 22:25, Noatak zei:

laten we ons chanteren om, via een gewiekste omweg, met roebels te betalen voor nieuwe gasaankopen

Nee. Onze gasvraag loopt toch terug in de komende maand als het wat warmer wordt en de verwarming niet meer nodig is. Toevallig las ik laatst een column van Paul Krugman over de bizarre maatregelen die de Russen nemen om de Roebel op pijl te houden. Er zit feitelijk geen limiet op de schade die ze aan hun economie aan willen richten zolang de Roebel maar in waarde gelijk blijft. Ook dat hele gas in Roebels verhaal is echt totale paniek. Putin wil zó graag de Roebel op pijl houden dat hij accepteert dat het hem misschien 1/6e van zijn BNP gaat kosten. Gekkenwerk.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 27-8-2022 om 08:45, LeroyDogg zei:

Wat is nu het beste om in te investeren en waarom?

Hoe goedkoop kan een aandeel zijn?

Wie kan me informeren, ik snap NIKS van beurzen en investeringen.

Gewoon aan professionals overlaten, je eigen aandelenportefeuille bijhouden is kostbare bezigheidstherapie. Het laatste wat je moet doen is idioten op het internet geloven die je beleggingstips geven.

Als je op een goedkope manier de markt wil volgen kun je ETF's in de AEX / S&P500 oid kopen. Aandelenprijzen zijn wel volatieler dan andere financiële instrumenten (bijvoorbeeld obligaties), dus houd er rekening mee dat een ETF nogal veel schommelt.

Een ander alternatief dat wat meer geld kost (dit is wat ik doe met mijn spaargeld) is het door een investeringsfonds laten beleggen. Mijn geld zit in een fonds van mijn bank. 1% ofzo van dat fonds gaat jaarlijks naar de bank om de medewerkers die namens jou kopen en verkopen te betalen. Voor de rest heb je nergens omkijken naar, en kun je zelf kiezen hoe veel risico je wil nemen (over het algemeen betekent meer risico een hoger gemiddeld rendement, maar risico is ook risico) door uit verschillende fondsen te kiezen die uit meer of minder risicovolle beleggingen bestaan. Het enige waar je voor moet oppassen zijn verborgen kosten die je bank je in rekening brengt voor financieel advies e.d. op het moment dat je dit opzet. Geen idee hoe het in Nederland werkt, maar ik heb mezelf in Engeland 1000 pond bespaard door handmatig een HSBC beleggingsrekening aan te vragen en handmatig hun fondsen in te kopen, in plaats van met een financieel adviseur te praten die dan vervolgens op basis van een vragenlijstje een van de HSBC fondsen voor je inkoopt.

  • Like 1
  • Thanks 1

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
20 uren geleden, Avant-La-Lettre zei:

investeren in goud en bitcoin.

Als je bitcoin had gedaan, was je dan niet nog meer kwijt geweest?

3x.gif                                                                                                                                                               spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Avant-La-Lettre zei:

Reëel is een beetje lastig omdat ik spaar om een huis te kopen, die prijzen gaan juist omlaag.

Aha. Ik begin een beetje een te grote buffer te krijgen en aangezien de inflatie nog wel even torenhoog blijft is dat gewoon eeuwig zonde. Daarnaast zijn de banken ook nog niet zo huiverig om een normale rente te betalen 

Dus ik wil eigenlijk ook keer wat gaan doen met geld. Was voornemens om te beginnen met opkopen van garageboxen maar gezien overdrachtsbelasting van 10,4% zie ik daar toch maar vanaf. 

Heb je beetje zicht op of nu goed moment om in te stappen Avant?  Ik wou gewoon alles beheerd laten doen bij meesman bijv. Evt deels via een pensioenbeleggen zodat ik ook nog wat minder richting de fiscus hoef te doneren

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tot op zekere hoogte (los van beleggingshypes zoals GameStop / Bitcoin die vooral gedreven worden door kleine beleggers met een reddit account) aanhanger van de efficiënte-markethypothese ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Efficiënte-markthypothese ). Dat betekent ook dat er niet per definitie een "goed" of "slecht" moment is om in te stappen. Vaak is het heel erg makkelijk om achteraf te zeggen "toen had ik moeten instappen!", maar op het moment zelf weet je het nooit.

Uiteindelijk komt beleggen min of meer neer op een relatie tussen het risico dat je loopt op de korte termijn, en het gemiddelde rendement dat je haalt op de lange termijn. Hoe risicovoller je vermogensbeheerder namens jou belegd (meer in aandelen bijvoorbeeld, ipv obligaties), hoe meer je op de lange termijn gaat verdienen. De keerzijde is dat op korte termijn 50% van je vermogen kan verdampen (bijvoorbeeld tijdens de financiële crisis of aan het begin van Corona). Hoe minder risicovol je belegd (obligaties, vastgoedportefeuilles), hoe minder je gemiddeld verdiend, maar hoe minder groot je verliezen zijn als het slecht gaat.

Als je wil gaan beleggen zou ik eerder op een paar andere vragen het antwoord bedenken voordat je instapt:

1. Heb je het geld op een gegeven moment nodig? Zo ja, wanneer? Als het voor je pensioen is heb je nog wel even. Wil je over drie jaar het geld gebruiken om een huis te kopen? Dan heb je het snel weer nodig. De typische aanbeveling is dat je met geld dat je pas over 40 jaar nodig hebt wat meer risico kan nemen dan geld dat je over 3 jaar nodig hebt.

2. Is het voor jou acceptabel dat je de helft van je vermogen kwijt raakt tijdens een economische crisis? Dit is geen hypothetisch scenario. Mijn ouders beleggen al decennia, en die zijn in 2007 gigantische bedragen kwijtgeraakt. Uiteindelijk hebben ze die natuurlijk weer terugverdiend toen de beurs weer omhoog ging (HODL!!!). Maar als je wilt gaan beleggen moet je jezelf wel de vraag stellen of je het OK vind om veel geld te verliezen, of dat je daar mentaal zo veel problemen mee krijgt dat je het gewoon op een spaarrekening wil houden.

3. Hoe veel risico wil je lopen (zie hierboven)

4. Hoe wil je beleggen? Ik laat mijn bank voor mij beleggen, vooral omdat ik geloof in de efficiënte markthypothese en denk dat de meeste mensen die "goed" beleggen gewoon geluk hebben. Daarnaast heb ik gewoon een baan en wil ik er geen omkijken naar hebben. Dat betekent wel dat de bank een jaarlijks bedrag van mij krijgt (dat loopt vaak via het index-fonds zelf dus dat merk je niet, maar wel goed om even te bekijken als je instapt. Hoe veel ze precies krijgen staat in de prospectus). Aan de andere kant zijn er ook mensen die zelf beleggen. Hoewel ik niet denk dat het je op de lange termijn veel geld gaat opleveren, is er natuurlijk het hobby / gokken aspect. Voor sommige mensen is het leuk dat ze tegen vrienden kunnen zeggen dat ze aandeeltjes KLM hebben gekocht tegen 3.50 en dat die nu 7.80 waard zijn. Over slechte beleggingen hoor je natuurlijk nooit wat. Hoe dan ook, als je graag wil opscheppen tegen je vrienden over hoe geniaal je eigen beleggingen zijn moet je zelf beleggen.

aangepast door Avant-La-Lettre
  • Like 2

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 3-2-2023 om 10:23, DunneDraak zei:

Aha. Ik begin een beetje een te grote buffer te krijgen en aangezien de inflatie nog wel even torenhoog blijft is dat gewoon eeuwig zonde. Daarnaast zijn de banken ook nog niet zo huiverig om een normale rente te betalen 

Dus ik wil eigenlijk ook keer wat gaan doen met geld. Was voornemens om te beginnen met opkopen van garageboxen maar gezien overdrachtsbelasting van 10,4% zie ik daar toch maar vanaf. 

Heb je beetje zicht op of nu goed moment om in te stappen Avant?  Ik wou gewoon alles beheerd laten doen bij meesman bijv. Evt deels via een pensioenbeleggen zodat ik ook nog wat minder richting de fiscus hoef te doneren

Is een garagebox ook die 10,4% ja?

IF YOU SMEEEEEEEEEEELL, WHAT THE ROCK… IS… COOKIN’!! ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...