Ga naar inhoud

Twee weken cel

Mr_G
 Delen

Aanbevolen berichten

Daar! Ik zie mezelf weer op tv tijdens het nieuws in mijn cel van twee op drie...

Het is een beschamende foto dat ze tonen, en elke nieuws-uitzending laten ze hem zien...

Getrokken in het ochtendgloren, waarbij ik een dode haan in mijn rechterhand houdt en een witte string aan heb...

Het enige dat ik vanuit deze cel kan doen, is op mijn laptop een stukje tikken, in de hoop dat jullie mij door deze moeilijke periode heen kunnen helpen...

Hoe is het zover gekomen?

Het begon allemaal op een avond, of beter gezegd, nacht.

Omstreeks drie uur 's nachts, net nadat ik een heerlijke vegetarische pizza heb gegeten en wil gaan slapen, begint het.

Ja, vegetarisch, ik eet gezond, ik smeer er zelfs boter met Omega 3 op omdat dit volgens de reclame actief uw cholesterol verlaagd.

Lig ik in mijn hemelbed, dan begint dat beest: "Kukelekuuuu! Kukelekuuuu!"

En niet zomaar vijf minuutjes of zo, nee, uren aan een stuk, minstens drie uur, en dan net op zo'n toon dat door merg en been heen gaat.

Elke nacht opnieuw, nadat ik mijn gezonde pizza had gegeten en wilde gaan slapen, begon dat beest.

Ik begon echt kwaad te worden op dat beest: "Oooooh, kon ik u maar de nek omwringen..."

Op een keer was ik het zo beu, dat ik ontoerekeningsvatbaar werd.

Je bent toch ontoerekeningsvatbaar als je 's nachts in je witte onderbroek de straat op gaat om dat beest van boer Teun uit te moorden?

Dat beest was daarvoor verantwoordelijk, maar leg dat maar eens uit aan de politie...

Als een ware Jerom uit de Suske en Wiske-albums wandelde ik met zwaar gedreun de straat op...

Als ik nu iemand tegen kom die me raar aankijkt of vraagt wat ik aan het doen ben, dan bijt ik een stuk vlees uit zijn kuiten! Zo kwaad was ik!

Boer Teun had een kleine oprit met langs weerskanten struiken.

Ik zag het beest zitten, en heb erachter gelopen, (in mijn onderbroek) maar dat had geen enkele zin.

"Kom hier!" brulde ik op het beest waarbij ik met recht vooruit gestoken arm met mijn wijsvinger naar de grond wees.

"Blijf staan, stom kieken!"

Het luisterde niet.

Wat een idioot beest, zie die poten, net twee stelten die hij niet onder controle heeft.

Telkens wanneer ik hem bijna had, gebruikte hij zijn kortgeknipte vleugels om een stukje verder te vliegen.

Wacht maar, ik ga terug naar huis, en kom met een plan, het is aan!

Terug binnen schoot het me te binnen dat ik nog wat maïs in een potje had.

Ik besloot één korreltje mee te nemen en hem zo te besluipen, door de struiken aan de rechterkant.

Een passerend koppel had me zien sluipen, maar liep verder zonder er aandacht aan te besteden, en dat kon me ook niet schelen, want ik was in moord-modus.

Na een tiental minuten klauteren en ploeteren, en enkele schrammen later, had ik het eindpunt van de struik bereikt.

Ik zag hem zitten.

Zeer behoedzaam legde ik het maïskorreltje naast de struik neer, net waar ik verstopt zat.

Zou hij het gezien hebben?

Het enige dat hij kon zien, was dat ik mijn arm zeer rustig uit de struiken stak, het korreltje neerlegde en mijn arm vervolgens vliegensvlug terug trok, als hij het al gezien had.

Nu even afwachten en jawel, met zijn arendsoog zag hij het maïskorreltje liggen. 

Hij kwam naderbij...

Zie dat lopen, wat een gène, alsof alles hier van hem is!

Die pluimen dat uit zijn gat lijken te ontspruiten, zijn kop dat als een fietspomp in beweging op en neer beweegt alsof hij naar de nieuwste hit van de Chicken Song aan het luisteren is en die hanenkam dat me doet denken aan een binnenste schaamlip die te ver naar buiten steekt...

Het was zeer persoonlijk.

Waarom heeft god in's hemelsnaam de schaap gehanen?

Van de kameel weet ik het, die is op de laatste scheppingsdag ineen gezet met de stukjes die er nog over waren, maar de haan?

Om de mensheid te irriteren?

Om slaapkoppen te wekken?

Om te roepen naar vrouwtjes dat hij beschikbaar is?

Wat roept dat eigenlijk: "Ik ben hier?"

"Ik ben hier, ik ben hier, ik ben hier!" 

Kijk, als ze mij droppen in een donker bos, en ik roep één keer: "ik ben hier," en niemand antwoordt, dan weet ik toch wel dat ik alleen ben zeker.

Daar kwam hij...

Net toen hij het maïskorreltje wilde oppikken, sprong ik met mijn handen naast mijn oren met gekrulde vingers naar voren: "Hahaaaa! Nu heb ik u!"

Maar hij was al weg, ik had hem beter direct gevangen in plaats van als een Gargamel op Smurfenjacht uit de struiken op te springen.

"Hier! Stom beest! Aaaaarch!"

Maar hij had pech, want hij struikelde met zijn knokige poten over een laag gespannen touwtje van een moestuintje.

Als een volleerd rugbyspeler, besprong ik hem.

Ik wist dat ik mezelf ging bezeren, maar dat gaat zo als je een haan wilt pakken.

Ik spreidde zijn vleugels,  ging er gehurkt met mijn knieën opzitten, en begon hem te wurgen.

"Hewel beest! Wat nu? Zeg nog eens iets! Zeg kukelekuuuu! Nu heb ik u hé, stinkend rotbeest!"

Plots twee flashlights achter mij, de politie was gearriveerd.

Waarschijnlijk had dat passerend koppel de politie gebeld.

"Gij daar! In die string! Handen omhoog!"

Toen ik die haan aan het wurgen was, stampte die met zijn achterpoten (of zijn het nou voorpoten) tegen mijn achterwerk, waardoor mijn onderbroek tussen mijn bilnaad kroop.

"Handen omhoog!"

Flits! De foto was gemaakt.

"En laat dat kieken los!"

Met een vettige smak viel het op de grond.

Ik werd achterlangs geboeid, maar dat kon me niets schelen, ik had hem.

En nu zit ik hier, volledig ontoerekeningsvatbaar, maar daar luisteren ze  niet naar.

aangepast door Mr.Gans
  • Like 5
  • Confused 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mr.Gans zei:

Ik heb Verhaalanalyse aan de RU gevolgd, maar dat curriculum konden ze blijkbaar gewoon wegflikkeren en vervangen met Mr Gans (en Uhurus, never forget). Had ook een hoop kosten (boeken) gescheeld. 

• Like 3
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk bijvoorbeeld eens naar Herman Brusselmans, welke met zijn platvloerse en vulgaire stukken ook vaak verkeerd begrepen werd.

Dat ligt niet aan Brusselmans zelf, maar aan het gebrekkige voorstellingsvermogen van de lezer, omdat die lezer zich niet kan voorstellen dat je zulke personages kan 'spelen.' 

Uiteindelijk hebben de mensen het begrepen, het zijn gecreëerde personages, ook als dat uit de ik-vorm wordt verteld. 

Omdat anderen dat niet kunnen, kunnen ze niet anders dan denken dat hij werkelijk zo moet zijn. 

In dat geval, is de auteur geslaagd,

want dit biedt onbegrensde mogelijkheden om drama te creëren.

Wanneer ik zelf schrijf, dan leef ik met de personages (of het personage uit het stuk hierboven) zeer sterk mee. 

Ik zie de wereld in mijn hoofd als door de ogen van het personage. 

En dan kan ik bepalen hoe die wereld door het personage geïnterpreteerd wordt, en van daaruit komt een groot deel van de inspiratie.

Waarom zou een auteur zich anders voordoen dan hij is, om zo mensen op het verkeerde been te zetten? 

Omdat het niet de bedoeling is mensen op het verkeerde been te zetten, alswel mensen mee te slepen in de lees-ervaring.

Dat is al wat telt, en daarvoor gooit men al eens principes die maatschappelijk de norm zijn, overboord. 

Zelf zie ik het creëren van personages in verhalen als een leuke bezigheid. 

Ik zie het creëren van personages als het hebben van een onnozele bui. 

Maar ipv onnozel te doen, reageer je alsof je iemand anders bent.

Ik heb wel geleerd dat niet iedereen 

daardoor kan zien, en daardoor word je nogal eens misbegrepen.

Daardoor probeer ik mijn personage-uitspattingen op fora wat in te houden.

Mijn twee grootste achterliggende doelen tijdens het creëren van een stuk, zijn de basis vanwaar het stuk uit voortvloeit.

Eén doel is, zoals gezegd, de lezer laten geloven dat het echt is. 

Dat kan mislukken, maar het is deze instelling dat het verhaal aandrijft.

Het andere doel is om tekst te maken, welke zelfs iemand dat niet graag leest, aan het lezen te krijgen. 

Weerom, of dat lukt laat ik in het midden, maar het stuurt en scherpt het stuk. 

Ik hoef dat tijdens het schrijven ook niet in gedachten te houden, want dat is de basis van waaruit alles altijd vertrekt. Het is een tweede natuur geworden. 

Ik moet tijdens het schrijven wel voortdurend denken aan de structuur van het stuk. 

Dat is/was redelijk vermoeiend en zwaar, maar hoe meer je dat doet, des te gemakkelijker dat het gaat.

Het hangt er allemaal vanaf hoeveel moeite ik in een stuk wil steken. 

En die moeite wordt op de structuur gericht. 

Die structuur bepaald de schrijfstijl, los of gestructureerd. (zie je)

aangepast door Mr.Gans
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Mr.Gans zei:

@Roasted, het kan zijn dat ik het verkeerd zie, want ik zit op mobiel en soms verspringt de cursor twee regels naar beneden ipv één.

Ik zal het eens op pc moeten nazien.

Kom ik nog op terug. 

Ik denk dat je gelijk hebt, als ik op enter druk, dan springt de cursor niet naar de volgende regel, maar laat een alinea open.

Dat is een foutje op de site waar ik op moet letten, want als ik een zin doorschrijf, wat nu gaat gebeuren, dan sluit hij wel mooi opvolgend aan.  Maar als ik op enter druk, 

dan krijg je dit. 

Enter,

test

enter,

test.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Weer genoten. Ik weet niks van compositie, maar herken een goed verhaal op een intuïtieve manier als ik het tegenkom. Chapeau Uhurus.

1 uur terug, LeroyDogg zei:

Ik ben in de war, serieus in de war.

Is Gans nou serieus overtuigd dat hij goed schrijft, of is dit een running joke?

Ik begin steeds meer te denken dat hij écht denkt goed te zijn…

Maar dat is te zot voor woorden (stukje België in mijn tekst).

Trek je niks aan van @LeroyDogg. Al eeuwenlang vallen kortzichtige mensen met een beperkt intellect de geniën van hun tijd aan, omdat ze zich schamen voor hun eigen mentale beperkingen. Spinoza, Galileo, en Rousseau werden ook verguisd, je bevind je in goed gezelschap Mr. Gans!

13 uren geleden, Mr.Gans zei:

>Er zijn verschillende soorten vertellers, zoals de ik-verteller, de onzichtbare verteller, de personale verteller en de alwetende verteller.

Ik zal eens een verhaal maken als alwetende vertelstem. 

Ik denk dat je de capaciteiten hebt om je eigen type verteller te bedenken, er is geen enkele reden om je te laten ketenen door wat suffe regeltjes die de stoffige professor van Marvin heeft bedacht. Stap één is de regels te leren, stap twee is de regels te breken. Zelf zie ik wel wat in een fake-alwetende verteller. Een verteller die denkt dat deze alwetend is, maar stiekem gewoon te veel hallucinante drugs heeft genomen en eigenlijk helemaal niks weet. Lijkt me een interessante opzet voor een ondoorgrondelijke ervaring.

• Like 4
  • Thanks 1

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zal ik zeker rekening mee houden Avant. 

Hartelijk bedankt! 

Leroydog en Achariya worden genegeerd, maar door de quote heb ik het gelezen.

Weet je wat maf is? 

Dat die durven denken dat ze mij aan het twijfelen kunnen brengen betreffende mijn schrijfcapaciteiten.

Die zijn nu op hun tenen getrapt omdat Marvin hier gereageerd heeft. 

PS: mijn paard heet ook Marvin. 

aangepast door Mr.Gans
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Mr.Gans zei:

Daar zal ik zeker rekening mee houden Avant. 

Hartelijk bedankt! 

Leroydog en Achariya worden genegeerd, maar door de quote heb ik het gelezen.

Weet je wat maf is? 

Dat die durven denken dat ze mij aan het twijfelen kunnen brengen betreffende mijn schrijfcapaciteiten.

Die zijn nu op hun tenen getrapt omdat Marvin hier gereageerd heeft. 

PS: mijn paard heet ook Marvin. 

Holy shit

• Like 1

Things change, that's just the way it is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Achariya zei:

Grappig ook dat hij niet door heeft dat de anderen hem in het ootje nemen en hem alleen maar prijzen om nog meer van die zotte teksten te lezen te krijgen, inclusief marvin.

Als je de siteregels leest, dan zal je zien dat het bewust, en met kwaadaardige bedoelingen vervuilen van topics, verboden is.  (!)

Moest ik hier Mod zijn, dan hadden jullie beiden al lang geleden een perma-ban gekregen.

Want jullie zijn sfeer-verziekers. 

aangepast door Mr.Gans
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, LeroyDogg zei:

Ik kan er gewoon niet bij dat iemand écht zo blind is (hij leest dit toch niet). Mja ik snap wel dat iedereen ‘m aanmoedigt, beetje lol met ‘m is leuk en hij heeft toch niets in de gaten dus no harm is done.

Ik quote je wel, dan leest ie het wel. Prachtig PU systeem ook trouwens lol. 

Wanneer komt je poëzie scheurkalender uit uhuhuhuhhurus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen