Ga naar inhoud

Losse schrijftest

Mr.Gans
 Delen

Aanbevolen berichten

Je gaat graag shoppen, elke zaterdag...

Je hebt zondag tot andere naam omgedoopt: "Ristoranté Ché Piet a la maison pasta-deeg-dag."

Het leven vormt zich rond jou: met je nieuwe kleren, ga je elke Ristoranté-dag even de lucht inademen van de allerrijksten. Dankzij die kleren, kan je korter komen.

Heerlijk die rijkeluislucht, is precies gepocheerd met kaviaar...

Je vent lust niets uit dat sushi-pasta-olijven-restaurant.

Die zit bij je aan tafel, met een Spa-bruis en zijn portefuille naast hem.

Hij schaamt zich, omdat hij niet nee durft zeggen en denkt dat de mensen hem als wandelende handtas zien. Dat is niet zo, ze zien hem als lakei op leercontract, maar dat weet hij niet...

Omdat je één van je zeer kwalitatieve-zeldzame-witmakende-bacterieëndodende- ook onder, links en rechts, en achterkant van de tong-reinigende kauwgom uit je mond spuwde, en je vent, dook er als een onhandige Alzheimer-keeper achteraan.

Dat is de mensen niet ontgaan, en hierdoor denken ze dat jouw taak later uit het bedienen van je vrouw zal bestaan, niet dat je geen nee durft zeggen. 

Want, de regels zijn:

-In de weg lopen: geen seks.

-Ongevraagd in je ooghoeken verschijnen: naar de supermarkt een voorraad inlegkruisjes voor een hele maand gaan kopen.

-Een zeker gezicht trekken: met een tondeuze het bekende fietspad aanleggen. (hij moet een onzeker gezicht trekken)

Laatste regel:

-Als de lakens vers gewassen zijn, mag hij er met zijn 'onzuivere-mannenhuid-schilfers' niet in.

De lakens-zijn hoger in rang, omdat die nooit de regels overtreden. Die verschijnen nooit ongevraagd in je ooghoeken, ze lopen nooit in de weg, ze klimmen de maatschappelijke ladder. Ze hebben bijna de rang van 'zuivere rechercheur' bereikt! Worden ze te vuil, dan krijgen ze straf en zakken ze in rang.

Je hebt hen al duizend keer gezegd dat ze niet ambiteus genoeg zijn.

Je vent? Die staart naar je, een twintig-tal meter van je verwijderd in ‘kleermakerszit' naast de

wc-pot op het lavendelkleurige wc-tapijtje, en mag hier zittend in slaap vallen, maar pas als jij je tweede ooglid (dat iets trager sluit) op vierentachtig procent hebt laten dichtvallen.. (dit had te maken met bepaalde lichtgolven, die 'slecht' zijn want als deze je oog kunnen raken, ja, dan ben je terug wakker)

Omdat de lichtgolven hiervoor niet gestraft kunnen worden, moet je gedegradeerde vent, het lavendelkleurige tapijtje afstaan aan de zolder.

De ratten hier aanwezig, zijn iets hoger in rang omdat deze ook nooit in de weg lopen en ongevraagd in je ooghoeken verschijnen.

Je vent zijn tenen, en magere spillebenen, bedekt met zwarte opstaande kunstsnorharen, hebben een beetje koud!

Hij gaat extra zijn best doen om het lavendelkleurige-tapijtje terug te verdienen...

Hij haat de ratten, want officieel kan hij nooit lager in rang dan de aanwezige, in meubels-verborgen-houtlarven geraken. (beerputkever)

Maar de ratten? Die! Die waren de vijand! Hij heeft al van alles geprobeerd om ze in rang te laten zakken.

Eén overtreding is genoeg! Hij heeft eens, toen zijn vrouw over weelde droomde, een hele nacht een rat over haar gezicht zitten gooien. Links-rechts-links-rechts! Hij had een paternoster om zijn hals, zodat hij steun van god zou krijgen om zijn vrouw te helpen te ontwaken..

Als die rat dan net over haar gezicht vloog, beging die een zware overtreding, want die hebben nog steeds de toppositie niet bereikt dat hen toestaat om zich ongevraagd in haar gezichtsveld te mogen bevinden...

Einde test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het boekenweekgeschenk is een novelle, essay of roman dat ieder jaar door een andere schrijver speciaal voor de Boekenweek wordt geschreven. Daarbij hoeft de auteur niet per se rekening te houden met het thema. De auteur is hoofdgast tijdens het Boekenbal ter opening van deze, Nederlandstalige, Boekenweek.

3x.gif                                                                                                                                                               spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dat zeker eens bekijken.

Op Facebook, deed ik mee aan schrijfwedstrijden.

Ik won die met twee vingers in de neus, omdat elk thema dat ze brachten, ik moeiteloos over kon schrijven. (elk thema)

Boon: "Dat heb je op puur geluk geschreven!"

Ik: "Moet je mij eens vertellen hoe je een verhaal op puur geluk kan schrijven..."

Groepsbeheerder: "Gedraag je, of je wordt gebanned."

Dus iemand roept naar mij dat ik iets op puur geluk heb geschreven, ik ga daar op in, en de groepsbeheerder zegt dat ik mezelf moet gedragen.

Allemaal jaloers.

Toen ik gevraagd had om mijn account hier te verwijderen, was hier plots een nieuwe gebruiker, genaamd: "Boon."

Raar hé?

De haat zit diep.

Wat deze 'wannabé' schrijvers niet begrijpen, (ik zal het maar vertellen, maar normaal is dat een geheim) is hoeveel moeite ik erin gestoken heb om dit te kunnen.

Op hun achttiende hebben ze het licht gezien: "Ik wil schrijver worden."

Terwijl ik al van zodra ik kon lezen, (vanaf mijn zes jaar) boek na boek heb verslonden.

Denk je dat het vanzelf komt?

In feite zijn die kwaad, omdat ze zelf te lui waren om die moeite erin te steken dat ervoor nodig is om dit te kunnen.

Dat zijn mentale luieriken.

Ik wist wat ik wilde, en dat was de beste worden, en ik zou mijn voorsprong nooit meer opgeven.

Daar zijn die kwaad voor.

Als je de beste wil worden, dan moet je gaan bepalen welke schrijfstijl je wil hanteren, want de ene stijl ligt de ene, maar de andere niet...

Het was dus zaak om een zo universeel mogelijke schrijfstijl te ontwikkelen.

En dat is "de natuurlijke spreektaal" geworden. (zo heb ik het genoemd)

Een stijl die iedereen direct oppikt, kindelijk eenvoudig geschreven, maar met een geregisseerde diepgang welke mensen laat zien, ipv alleen maar te lezen.

Want zoals ik zei, is één van mijn achterliggende doelen tijdens het schrijven, niet-lezers te plezieren, zodat die denken: "Ik lees niet graag, maar als er iets is wat ik zou willen lezen, dan is het dat."

Dat ze vergeten dat ze aan het lezen zijn, maar eerder 'ervaren.'

Nogmaals, of dat lukt, laat ik in het midden, maar dit doel als stuwing gebruiken, is waar het mij gebracht heeft.

Het was een heel delicaat proces, van informatie verwerken, en zorgen dat je jezelf niet overbelast met informatie, zodat je het overzicht houdt.

Vertrouwen in jezelf was hierin belangrijk, en dit is wat er uiteindelijk van geworden is.

Ik heb vooral Roald Dahl's verhalen echt bestudeerd.

Als kind.

Ik was daar zo van onder de indruk, dat ik ook beelden in je hoofd wilde leren creëren.

Want dat is wat Roald Dahl deed, beelden in je hoofd creëren.

Ik heb zijn verhalen bijna tien jaar bestudeerd, (echt bestudeerd) en dan zijn er jaloerse wannabé-schrijvers dat op hun achttiende even besluiten schrijver te worden, en dan gefrustreerd raken dat ze zichzelf niet aan de gang kunnen houden.

Want dat is het verborgen doel van elke auteur.

Op zoek naar de 'onuitputtelijke inspiratie-bron.'

Is dat bij mezelf gelukt?

Wat denk je zelf?

Ik was ernaar op zoek, maar het is dus niet zo dat je het kan vinden, je moet het creëren, het is een jarenlang proces.

aangepast door Mr.Gans
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Avant-La-Lettre zei:

Wat is eigenlijk jouw top 10 romans? Ik ben nog op zoek naar wat aanraders.

Ik heb geen romans verslonden, maar meer informatieve boeken.

Dingen waar je uit leert.

Romans heb ik vooral bekeken om de schrijfstijl te bestuderen. 

De verhalen van Edgar Ellen Poe vond ik wel zeer interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Avant, of je nu romans leest, of je leest in het algemeen andere dingen, dan zal dat altijd hetzelfde resultaat hebben: Je wordt beter. 

Omdat het draait om in-prenting van woorden. 

Maar als je de keuze maakt om dan ook nog eens informatieve boeken (of allerhande tijdschriften) te lezen, dan leer je snel bij op verschillende fronten. 

Jammer genoeg was de informatie beperkt, en dat vond ik heel vervelend.

Totdat, ik op ongeveer elf-jarige leeftijd, Nintendo64-Magazine had ontdekt. 

Wow! Literatuur? En dan nog interessant ook! 

Want ik wilde best wel meer over games te weten komen. 

Eens ik uitgevonden had dat er game-magazines bestonden, keek ik overal waar ik ging, uit naar game-magazines. 

En op een gegeven moment had ik weer eens een vreemd, interessant uitziend game-magazine gevonden. 

Tijdens één van die regelmatige, verschrikkelijk saaie trein-ritten dat ik deed, was dat vreemde en interessante game-magazine als een geschenk uit de hemel. 

Dat was een PU. 

Maar dat wist ik niet, want ik kende het blad niet. 

En het is heel vreemd, als je op de trein zit, met tientallen mensen om je heen, waar het muisstil is, en je in de lach schiet door het lezen van een bijschrift van Ed...

Het is niet dat ik in lachen uitbarstte, ik kon me nog wel inhouden, (met veel moeite) maar dat je daar zit met een glimlach tot achter je oren, dat was de meesten niet ontgaan. 

Het vreemde was, dat die glimlach maar niet leek over te gaan. 

Een fan was geboren. 

Ik had het gevonden!

Ik ontwikkel èn mijn schrijf-capaciteiten, èn mijn gamekennis, en de rest, vogel ik in de toekomst wel uit!

Heb dus heel veel gelezen, heel veel geleerd, en ben PU daar dankbaar voor. 

aangepast door Mr.Gans
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, DunneDraak zei:

Hallo

25 minuten geleden, Mr.Gans zei:

Hallo! 👋

Hallo!👋🏿

• Like 1

3x.gif                                                                                                                                                               spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen