Ga naar inhoud

Mario Kart X


Vira-cocha

Aanbevolen berichten

Nu is het niet zo dat ik ieder moment van de dag enorm uitkijk naar een nieuwe Mario Kart. Want de laatste editie had zo'n beetje alles al in zich wat een goede Mario Kart dient te bevatten; veel kleuren, muziekjes, knotsgekke races met dito wapens. Een collaberatie van uitzinnige figuurtjes en raceplezier. En nu zelfs een uitbreiding waarbij het totaal aantal circuits wordt verdubbeld! Nee dan blijft er verder weinig over te wensen. Of toch...?

Je weet dat er een vervolg komt. Net zo goed dat er een volgende dag verschijnt. Maar wat kunnen we bedenken om ons verstoppend voor deze schijn dit vervolg vervolgens nog bigger, badder en more beautiful te maken? Als dat tenminste the way to go is. Ik verklap alvast, er zijn genoeg wijzen om dit voor elkaar te krijgen. En voldoende inspiratiepoelen om uit te putten. Maar men beginne bij de feature welke elke karteditie zijn persoonlijke touch moet geven. De gadget zeg maar om het als uniek te kunnen verkopen. Dat is niets anders dan BAANbrekend dit keer. Je leest het al in de naam ervan;

Mario Kart vs. Diddy Kong Racing!

Ja je leest het goed. En anders lees je het voor de zekerheid nog maar een keer. Mario Kart 9 krijgt geen nummer maar dieselt terug in de tijd om zich samen met deze glorievolle titel als winnaar uit de bus te verkopen! Je weet dus nu dat de Chef's Special het kunnen vliegen en boten is. Jawel het winggliden blijft en het onderwater scheuren ook. Maar het wordt een lekkere gekkigheid met alles door elkaar heen manouvrerend.

En ja laat ik dan ook direct verklappen wat er in nummertje 10 gebeurd (welke overigens gewoon weer Mario Kart 10 zal gaan heten). In dit nummertje wordt het namelijk helemaal een beestenboel. Nintendo heeft gezien dat zo'n greep terug in de tijd ook een gouden greep kan zijn. Iemand binnen Nintendo welke werkte aan de nooit voltooide titel Donkey Kong Racing zal blij zijn want precies deze (door ons destijds halsreikend naar uitgekeken) titel wordt evenals Diddy Kong Racing verwerkt in dit jubileumnummer. En een feest zal het zijn want in deze game was het namelijk de bedoeling niet in karts maar op de verzamelde dieren uit de Donkey Kong wereld te gaan rijden. Jawel CC's vs. Mitochondrieën (oftewel de benzinemotoren in de spieren).

DK_on_Rambi_Donkey_Kong_Racing.jpg

ZIe je het al voor je? Ja je ziet het al hé. De Rhino neemt de kart van Mario op zijn horens. Banjo-Kazooie vliegt op zijn vliegtuigje rakelings overlangs. Banjo? Ohja natuurlijk want Banjo Pilot wordt heus niet overgeslagen. Beter nog, deze past perfect in dit toekomstige ideaal van een Mario Kart's pracht en praal.

Dit betekend voor de rest dat er geen kunstmatig echte auto's in Mario Kart voorkomen. Want, doe even normaal. En bovendien; who likes Mercedes? Dat, net als in Smash Bros. talloze figuren hun opwachting maken in dit spetterende tiende deel. Denk aan Captain Falcon en zijn crew, Sonic en kornuiten, Mega Man in al zijn verschijningsvormen (en wapens! maar daarover later meer), de Kong familie dus en andere passende figuren.

co2fed.jpg

Die wapens dus. Och man, wat ben ik moe van enkele van de bestaande. Maar ik zeg ook niet welke eruit moeten worden gehaald hoor (blauwe schild en oliebrakende inktvis... Oh, het is dus inkt, ok...) maar heb zeker ideeën voor andere wapens. Maar het belangrijkste is, het zullen en vele meer zijn dan nu. Je zut wapens ontdekken. Of nauwelijks meemaken en ervan glunderen van plezier door het effect ervan. Je zult er meer van kunnen dragen en met een wheel of death handgekozen tactisch aanvallen gaan plegen en ook beter in staat zullen zijn je gouden koets te verdedigen. En ondertussen niet verzuimen je een weg door het veld heen te banen. En het zal Mario Kart eindelijk verlossen van het predikaat (als deze bestaat)  van de factor geluk.

Natuurlijk zijn er andere zaken waarop ik nog niet ben vooruitgelopen. Dat is bijvoorbeeld het verzamelen van items waar je moeilijk bij kan. En die voor bepaalde characters alleen te halen zijn. Maar jij moet de puzzel kraken om er te komen. Het bouwen van de karts gaat nu met een custimizing van kleur en decalls (algeheel over de gehele body van de auto als een strip maar ik kan even niet op de naam komen) en unieke claxons. Om zo op geheel eigen wijze keihard de zenuwen van je tegenstanders te slopen. 

Is er dan nog meer? Ja nou de levels. Mario Kart heeft de traditie vele van zijn oude banen opnieuw in de game te stoppen. Dit is wel leuk en all. Maar de circuits van Mario Kart 10 (ja dit komt allemaal nog steeds te vroeg, of te laat voor Mario Kart 9) zullen van een nieuwe aard zijn. Meer details. Scherper ook. Maar vooral met keuzemogelijkheden. Het is allemaal nu nog te lineair. Ja je hebt wel een short-cutje hier en daar maar het mist nog teveel dynamiek. Door je wapens (en samen te werken) kun je in verborgen gedeeltjes komen. Speciale gebeurtenissen doen ontlocken (bijvoorbeeld het ei uit het Yoshi level kan eindelijk open gebroken worden maar dat is nog chickenshit vergeleken met de Japanners dan allemaal uit de hoge hoed toveren), je zult ook soms zelf een route moeten uitzoeken in een woestijn a' la Mario Dakar, van een ontploffende vulkaan richting het strand door de stromende lavarivieren heen moeten denderen en ook over de Maan, en Mars met inslaande meteorieten en tornado's. Ja maar beste schrijver van dit stuk hoor ik je denken, dat is toch allemaal wel gedaan. Ja maar niet op dit niveau zoals ik het voor ogen heb, geloof me. Bovendien schrijf ik nu letterlijk het eerste wat er in mij opkomt op. Dus er zal vast nog wel wat beters te verzinnen zijn.

Met de munten kun je ditmaal echt wat cools kopen. Met de andere verzamelitems weer andere shit unlocken zodat niet alleen de racingspirit maar ook de ontdekkingsdrift aangeboord wordt opdat dit alles met elkaar de meest brute overweldigende racegek-mindende Mario liefhebbende gamer zal bekoren en aansporen tot het trekken van de poeplap voor al dat moois.... Want laten we eerlijk zijn. Daar gaat het om hé. Ja niet voor ons teerhartige gamer. Het gaat ons om het vermaak.

RushRoadster.jpg

Final thoughts; Mario Kart 10, laat mij maar komen schietend met mijn Kokosnootbuks achterop een Bullet Bill (wagen, geen wapen) door een level van Kirby mikkend op Megaman zijn blauwe harses.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...