Ga naar inhoud

CdAB 150 [CL] Twijfel is het begin van wijsheid


Jas

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden, Mindless zei:

Onafhankelijkheid tussen haakjes, omdat dekolonisatie niet een losstaande gebeurtenis is maar een langdurig proces wat nog steeds duurt.

Kun je dit uitleggen? Over het algemeen haak ik af bij post-kolonialisme en dekolonisatie enzo. Maar ik vind je verder wel een aardige kerel dus ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoelt.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, DunneDraak zei:

Want de jaartelling is begonnen bij het kolonialisme ofzo?

Natiestaten zijn een Westerse uitvinding uit de verlichting. Het gros van de "landen" die het Westen gekoloniseerd heeft bestonden niet voordat het koloniën werden.

Dat neemt verder niet weg dat die Amerikaanse professor een volslagen mafklapper is. Ik heb verder niks met het koningshuis, maar de kolonisatie is niet de schuld van Elizabeth. En hopen dat mensen een pijnlijke dood sterven is al helemaal sneu.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Avant-La-Lettre zei:

Natiestaten zijn een Westerse uitvinding uit de verlichting. Het gros van de "landen" die het Westen gekoloniseerd heeft bestonden niet voordat het koloniën werden.

Ja, i know. Neemt niet weg dat in die gebieden alsnog mensen woonde. Wat mij weer terug brengt naar mijn eerste vraag. 

Het is een beetje flauw vind ik om je alleen te focussen op de koloniale tijd en de zwarte bladzijden uit die tijd iemand persoonlijk aan te rekenen die een ceromioniele functie heeft en geboren is circa 100 jaar na het afschaffen van de slavernij.

 

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, DunneDraak zei:

Het is een beetje flauw vind ik om je alleen te focussen op de koloniale tijd en de zwarte bladzijden uit die tijd iemand persoonlijk aan te rekenen die een ceromioniele functie heeft en geboren is circa 100 jaar na het afschaffen van de slavernij.

Hmm ja maar het punt dat de mevrouw van die tweet probeert te maken is dat koningin Elizabeth persoonlijk betrokken is geweest bij het kolonialisme. Toen zij 70 jaar geleden koningin werd had Engeland nog tientallen kolonieën, nu zijn dat er 15 (volgens mij). Ze heeft zich persoonlijk bemoeid met het proberen te behouden van kolonieën, en zoals de mevrouw van die tweet in verdere tweets uit de doeken doet is haar halve familie daar de dupe van geworden. Ik vind dat daar ook wel iets voor te zeggen valt.

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, LeroyDogg zei:

Men blijft te lang in het verleden hangen…

Ik vind dit altijd heel makkelijk praten voor mensen die niets met een koloniaal verleden te maken hebben. Vertel een Molukker dat ze niet in het verleden moeten blijven leven ondanks ze hier met een 1-0 achterstand zijn begonnen onder valse voorwendselen. Ik heb er persoonlijk ook niet zo veel mee te maken maar als je leest/hoort van mensen die dat wel hebben hoe dit precies invloed heeft op hun levensloop dan mag men wel wat meer empathie verwachten.

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Avant-La-Lettre zei:

Dat neemt verder niet weg dat die Amerikaanse professor een volslagen mafklapper is. Ik heb verder niks met het koningshuis, maar de kolonisatie is niet de schuld van Elizabeth. En hopen dat mensen een pijnlijke dood sterven is al helemaal sneu.

Die tweet was vrij grof maar er missen nog een hoop tweets die meer context geven.

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet er verder niet genoeg van af maar ik raad iedereen het boek Revolusi wel aan als men wat meer wil weten over de ''dekolonisatie'' van na '45. Dan krijg je toch wel een stuk minder sympathie met de regeringen van westerse landen in die tijd. 

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Arendjan zei:

en zoals de mevrouw van die tweet in verdere tweets uit de doeken doet is haar halve familie daar de dupe van geworden. Ik vind dat daar ook wel iets voor te zeggen valt

Dit is wel een beetje te kort door de bocht. Als ik het goed begrijp heeft mevrouw familie verloren vanuit de Biafra oorlog.

Een oorlog tussen Biafra en het onafhankelijke Nigeria. Ik zal niet ontkennen dat de UK geen betrokkenheid had. Maar deze oorlog had niks te maken met 'het behouden van koloniën'. 

>Daarop brak een bloedige strijd uit, die twee en een half jaar later, nadat bemiddelingspogingen hadden gefaald, door capitulatie van Biafra beëindigd zou worden. Circa een half à twee miljoen Biafranen zijn in moordpartijen en van ontbering omgekomen.[2] Biafranen en hun nageslacht bestempelen de gebeurtenissen als genocide door de toenmalige Nigeriaanse regering, ook al wordt dat niet internationaal erkend. Bij de wederopbouw van Oost-Nigeria werden de Igbo op de achtergrond gehouden.

Een van de oorzaken waardoor de Igbo de oorlog verloren was dat andere volken in Zuidoost-Nigeria, zoals de Ijaw en Ibibio, bevreesd waren voor overheersing door de Igbo. Zij kozen daarom voor het grootste deel partij voor de centrale regering van Nigeria, die hierdoor Igbo-land gemakkelijk van de zee kon afsnijden door zeeblokkades en de voornaamste aardoliegebieden kon bezetten

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Avant-La-Lettre zei:

Kun je dit uitleggen? Over het algemeen haak ik af bij post-kolonialisme en dekolonisatie enzo. Maar ik vind je verder wel een aardige kerel dus ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoelt.

Omdat jij het bent zal ik m'n best doen het uit te leggen, maar ik kom er graag een andere keer op terug :') Zoiets uitleggen kost me veel tijd en energie, aangezien er een persoonlijk laagje overheen zit dus ik wil het dan ook goed uitleggen. Ik ben daarnaast ook niet zo vlug als jij!!

Misschien dat ik straks alsnog een mooie post voor je klaar heb staan, maar anders een andere keer lol.

  • Like 1

:classic_cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Arendjan zei:

Ik vind dit altijd heel makkelijk praten voor mensen die niets met een koloniaal verleden te maken hebben

Maar dat weet je toch helemaal niet?

 

29 minuten geleden, Arendjan zei:

Vertel een Molukker dat ze niet in het verleden moeten blijven leven ondanks ze hier met een 1-0 achterstand zijn begonnen onder valse voorwendselen. I

Ik zal niet ontkennen dat Molukkers hier schandalig behandeld zijn. Maar we hebben het wel over de jaren 50 hè. Mijn grootouders woonde toen in die tijd in een bus. Het is niet alsof de 'normale' bevolking het velen malen beter had.

Daarnaast heeft een Molukker van onze leeftijd hier toch nog weinig tot geen last meer van?

  • Like 1

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Arendjan zei:

Ik weet er verder niet genoeg van af maar ik raad iedereen het boek Revolusi wel aan als men wat meer wil weten over de ''dekolonisatie'' van na '45. Dan krijg je toch wel een stuk minder sympathie met de regeringen van westerse landen in die tijd. 

Hij staat al in de boekenkast, maar ik heb best een aantal ongelezen boeken dus een dezer maanden zal ik er eens aan beginnen. Ik heb verder geen enkele sympathie met regeringen uit die tijd. De geallieerden hebben zich in de tweede wereldoorlog ook schandalig gedragen (Dresden, brandbommen / atoombommen op Japan etc.), en de politionele acties zijn ook niet goed te praten.

Maar goed, Elizabeth heeft altijd een min of meer ceremoniële rol gehad. Het is nogal flauw om haar de schuld te geven van slecht regeringsbeleid omdat ze a. formeel geen invloed heeft en b. zelf nooit gekozen heeft om koningin van Engeland te worden.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, DunneDraak zei:

Dit is wel een beetje te kort door de bocht. Als ik het goed begrijp heeft mevrouw familie verloren vanuit de Biafra oorlog.

Ja daar zal je een punt hebben. Geen enkel verstand van verder, had alleen het riedeltje tweets gelezen.

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, DunneDraak zei:

Maar dat weet je toch helemaal niet?

Was Italië een kolonie?

 

13 minuten geleden, DunneDraak zei:

Ik zal niet ontkennen dat Molukkers hier schandalig behandeld zijn. Maar we hebben het wel over de jaren 50 hè. Mijn grootouders woonde toen in die tijd in een bus. Het is niet alsof de 'normale' bevolking het velen malen beter had.

Daarnaast heeft een Molukker van onze leeftijd hier toch nog weinig tot geen last meer van?

Ik vind het niet aan mij of aan jou om dat te beslissen. Als zij er nog last van hebben, dan is dat zo. En dat geldt voor ieder persoon bij wie het verleden hem of haar nog dwars zit. Ik kan me er iig prima in verplaatsen en vind het niet overdreven dat sommige mensen nog klagen. Alsof ze dat voor de lol doen. Daarnaast wat Mindless zegt. 

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Avant-La-Lettre zei:

Maar goed, Elizabeth heeft altijd een min of meer ceremoniële rol gehad. Het is nogal flauw om haar de schuld te geven van slecht regeringsbeleid omdat ze a. formeel geen invloed heeft en b. zelf nooit gekozen heeft om koningin van Engeland te worden.

Wat ik uit dat boek begrijp is dat de koningshuizen in die tijd een stuk meer te zeggen hadden dan dat ik tot nu toe dacht. 

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Arendjan zei:

Was Italië een kolonie?

Leroy kan toch een ouder hebben uit een kolonie?

2 minuten geleden, Arendjan zei:

Ik vind het niet aan mij of aan jou om dat te beslissen. Als zij er nog last van hebben, dan is dat zo.

Oke,  maar dat vind ik toch wel een beetje te makkelijk.

De boerengemeenschap vind zich zelf ook al generaties onderdrukt. boerderijen zijn familiebedrijven welke overgaan van vader tot zoon. Kunnen zij op dezelfde wijze op sympathie rekenen van jou?

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, DunneDraak zei:

De boerengemeenschap vind zich zelf ook al generaties onderdrukt. boerderijen zijn familiebedrijven welke overgaan van vader tot zoon. Kunnen zij op dezelfde wijze op sympathie rekenen van jou?

Ik ben het niet met ze eens maar vanuit menselijk oogpunt: Absoluut.

 

2 minuten geleden, DunneDraak zei:

Leroy kan toch een ouder hebben uit een kolonie?

Dat zou wel zijn minderwaardigheidscomplex verklaren maar ik betwijfel het.

  • Like 1

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...