Ga naar inhoud

Wat was de laatste game die jij hebt uitgespeeld?


as_if_i_care

Aanbevolen berichten

Everybody's Gone to the Rapture. Zonde van mijn tijd. Het is een loopsim met tergend basale gameplay omdat het alleen lopen is zonder enige interactie met de wereld (afgezien van deuren die je opent, lichtknoppen die je omschakelt en cassetterecorder/telefoon/radio die een bericht afspeelt als je er op klikt), en je kunt niet springen of hurken en er zit een soort van hardlopen in als je R2 vasthoud dan ga je gaandeweg sneller lopen, maar dat alleen buiten (in gebouwen is het een slakkengang) en ik mist toch écht de optie om gewoon te rennen want deze game is verdomme traag (wat mij ook doet afvragen of ze dat expres hebben gedaan om de speeltijd uit te rekken, want het is maar zo'n 4 - 8 uurtjes). Het heeft een slap ik-ben-14-en-dit-is-diep verhaaltje, vooral op het einde waar alles samenvalt en waar het zichzelf heel intelligent lijkt te vinden. Ik vond echter de afzonderlijke focus op de bewoners van 'Shropshire County', terwijl hun dagelijkse leven word opgeschud door een onbekende levenskracht/alien (weet ik veel) waardoor hun vallei in quarantaine word geplaatst, wel interessant uitgevoerd. Ik vond deze karakters best natuurlijk en 'echt' overkomen (knap voor een videogame), maar ook op wijze dat té gewoontjes is, en dat is weer saai. (Als ik een goed verhaal over "gewoon leven" wil zien, kijk ik wel een film van Yasujiro Ozu of Hirokazu Kore-Eda) De gamewereld is degelijk (herken er écht Engeland in, waar ik sinds kind af aan kom), maar het vervelende is dat er geen donder te beleven valt. Ik snap dat dit post-apocalyptisch is, maar jezus wat voelt de wereld leeg en saai (en dat bovenop de tergende gameplay). Niet omdat het post-apocalyptisch is, maar omdat het ontdaan is van gameplay-interactie en van 'leven'. (In bijv. Deus Ex zou de semi-openwereld ook net zo sfeervol en boeiend zonder mensen, maar hier niet. Enfin, het is uiteraard wel een slaperig Engelse dorpstreek) Game oogt oké, vooral qua belichting, maar eigenlijk deed het visueel ook niets nieuws of uniek. Soundtrack was mooi, wat mij echter dwarszat is dat de muziek de game mooier laat lijken dan het is, door met strijkorkesten, orkestraal samenzang en solozang op de emotie van de gamer in te spelen. Dat is oké als het verhaal an sich goed is, dan complementeert de soundtrack de game; maar hier draagt de soundtrack (deels) het verhaal, omdat verhaal en wereld bomsaai zijn. De soundtrack is niet van hetzelfde lage niveau, maar het doet mij toch denken aan een RTL4 poepprogramma waar op goedkope wijze een emotioneel of spannend filmmuziekje word ingezet om aan de kijker te communiceren "nu MOET jij je sip voelen, want dit is een droevig stukje". Het stemwerk is wel heel goed en overtuigend ingesproken, dat is wel het enige wat ik er goed aan vond. Dit is weer zo'n "minimalistische" indie loopsim waar je met niets start en moet uitvogelen wat er aan de hand is, maar ver beneden niveau van een Gone Home, Firewatch of Stanley Parable.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prey - tof verhaal (hoewel je een aantal zaken natuurlijk wel van vrij ver ziet aankomen) met een gave setting en tonnen sfeer die je er lekker inzuigen. De combat is helaas niet optimaal en op een gegeven moment was ik ook wel klaar met backtracken door het space station en heb ik me volledig op het hoofdverhaal gericht omdat 9/10 vanalles respawned na een laadscherm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...