Ga naar inhoud

Algemene politieke discussie


k1ng

Aanbevolen berichten

Even om Erik te paaien, heeft Avant hier een mening over? http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2101902-is-de-populaire-publieksfilosofie-wel-echte-filosofie.html?title=is-de-populaire-publieksfilosofie-wel-echte-filosofie > ... de academische wereld vindt dat auteurs, zoals de Britse filosoof Alain de Botton, het predicaat 'filosofie' alleen maar gebruiken om meer boeken te verkopen en dat hun werk veel weg heeft van alternatieve geneeswijzen. > Filosoof en lector Menno Lievers van de Universiteit Utrecht vindt dat De Botton het woord filosofie misbruikt. "Dat gaat helemaal niet over filosofie. Het is een soort marketinginstrument om mensen voor je te winnen. Je geeft woorden een bepaald gewicht door het woord filosofie te gebruiken." > "In de academische filosofie heb je een standpunt en je nodigt anderen uit om daar kritiek op te geven, maar Alain de Botton is allergisch voor kritiek. De distantie die een filosoof eigen is, is hem vreemd. Dat heeft alle eigenschappen van een soort profeet, een voorganger." Ik vind dit puur kattengejank van dhr. Lievers, die tracht om zijn geliefde filosofie rein en puur te houden. Zelf vind ik *The School of Life* een interessant fenomeen. Ik heb een geruime tijd geleden geabonneerd op hun Youtube kanaal, waar ik hun van ken, en laatst uit nieuwsgierigheid een paar boeken van besteld bij Bol. Kan niet zeggen dat het me erg tegenvalt. Ik vind het gewoon een goede onderneming, het leveren van eenvoudige, hapklare filosofie; levenslessen, wijsheid en advies toegankelijk voor de doorsnee mens op zoek naar een diepere betekenis en van het leven. Laat ze lekker. Ik kan zeer begrijpen dat Menno gaat lopen stampvoeten om dit soort ''zelfhulpfilosofie'' dat de ''puurheid'' en aanzien van *zijn* reine filosofie aantast, en dat hij tegen het argument van De Botton is om *''suiker op de broccoli te strooien''*, dat men de rauwe brocolli maar moet proberen. Gewoon een zeer pretentieuze en kinderachtige opvatting van Menno -- gepaard met zijn vrij onvolwassen aantijgingen jegens Alain de Botton. *The School of Life* biedt toegepaste filosofie - toegankelijke levenslessen, wijsheid en advies - voor iedereen die zich niet linea recta wilt laten afschrikken door de serieuzere academische filosofie. Er zijn zat mensen die, als zij dat willen, na consumeren van het benaderbare werk van TSoL dieper de filosofie in willen duiken en het als opstap gebruiken richting uitdagender werk. In principe is op die manier een verschijnsel zoals TSoL een goede promotie voor de filosofie, waarvan de academische kant überhaupt al niet voor iedereen is weggelegd. En het is echt niet alsof *The School of Life* de eerste óf de laatste is die dit soort basale (zelfhulp)filosofie aan de mensen bied.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Ik ken the school of life niet en weet te weinig van filosofie om hierover te gaan roeptoeteren. Van een afstandje lijkt het een beetje op de André Rieu discussie binnen de klassieke muziek. Daarop heb ik te melden dat ik André Rieu een vreselijk enge man vind en uit betrouwbare bron heb vernomen dat nagenoeg iedere violist uit dat orkest van hem beter kan spelen dan hijzelf. Maar goed, wie ben ik om mijn superieure muzieksmaak op te leggen aan het klootjesvolk dat vrolijk mee zit te deinen op de muzak van der André. Laat ze lekker.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het een slecht idee is om 'denken over het denken' te promoten, of überhaupt denken alleen. Aangezien de laatste tijd (alsof ik er altijd al was) mensen geen tijd meer hebben om na te denken, of het liever simpel houden om zich emotioneel tot bepaalde dilemma's te distantiëren. Het komt waarschijnlijk ook wel door de komst van het internet, waardoor mensen toch maar die hapklare informatie voor lief nemen en zelf geen research meer doen. Ik snap dat academici hun vakgebied willen beschermen, maar ik denk niet dat het toegankelijker maken van filosofie -of althans wat ze menen te hanteren- nadelig is voor de academische filosofie. Daarnaast, iedereen kan filosofie doen, het is niet alsof het een super lastig vakgebied is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

> Het komt waarschijnlijk ook wel door de komst van het internet, waardoor mensen toch maar die hapklare informatie voor lief nemen en zelf geen research meer doen. Dat klopt. Tevens ook deels waardoor- en *hoe* The School of Life kan floreren; door het aanbieden van hapklare levenslessen, wijsheden en advies. Zij stemmen zichzelf af op de algemene beknoptheid van de hedendaagse maatschappij. > Daarnaast, iedereen kan filosofie doen, het is niet alsof het een super lastig vakgebied is. Academische filosofie is moeilijk, neger.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil in zoverre Ramona wel supporten dat filosofie zware kost is. Niet dat ik zelf erg veel filosofen heb gelezen (ben nog steeds bezig aan / bijna klaar met een boek over politieke filosofie), maar een vriend van mij heeft een bachelor in filosofie gehaald en dat is een van de slimste mensen die ik ken.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

*Ik heb altijd uit respect meegedaan aan de Dodenherdenking op 4 mei. Dit jaar heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen. Ik vind dat de Dodenherdenking zijn waarde heeft verloren door de hypocrisie van de samenleving. Voor mij heeft 4 mei geen zin wanneer we het opkomende fascisme en moslimhaat in Nederland gewoon zijn gang laten gaan. Daarnaast vind ik dat de geschiedenis van mijn voorouders ook herdacht moet worden. Ik wil niet meedraaien in een eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis, waar Nederland een zeer belangrijke rol in heeft gespeeld. Ik kan niet met een stalen gezicht de slachtoffers van fascisme herdenken wanneer wij elke maand nazi’s laten rond marcheren in de Nederlandse steden onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Hoe kunnen wij het ermee eens zijn dat dit vreselijke verleden nooit meer mag gebeuren terwijl wij ondertussen bommen op Syrië gooien? Ik doe niet meer mee aan Dodenherdenking. Ik denk dat het een veel mooier signaal is als wij een betere toekomst kunnen achterlaten voor de jongere generatie door het hedendaags fascisme te bestrijden en door te dekoloniseren. Juist omdat wij moeten leren van het verleden en niet moeten vergeten.* https://www.facebook.com/photo.php?fbid=236025876765132&set=a.106142983086756.1073741826.100010731634790&type=3&theater

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

> Ik wil niet meedraaien in een eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis Dan vetrek je. > Ik kan niet met een stalen gezicht de slachtoffers van fascisme herdenken wanneer wij elke maand nazi’s laten rond marcheren in de Nederlandse steden onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting (en vereniging) houd ook in dat je een rechts-gelieerde neonazi mag zijn. De ordehandhaving en wet bepalen of zij gestraft moeten worden. > Hoe kunnen wij het ermee eens zijn dat dit vreselijke verleden nooit meer mag gebeuren terwijl wij ondertussen bommen op Syrië gooien? Nou, dan laten wij IS wel hun gang gaan toch. Dat zijn immers geen fascisten en niet de aandacht waard om te bestrijden. > Ik denk dat het een veel mooier signaal is als wij een betere toekomst kunnen achterlaten voor de jongere generatie door het hedendaags fascisme te bestrijden en door te dekoloniseren. > door te dekoloniseren. ;')

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...