Ga naar inhoud

De Consoleoorlog is een Creatie van Fanboys en Media.


Game-BOY

Aanbevolen berichten

 

Ik ben van mening dat de consoleoorlog voornamelijk door de media is gecreëerd. Laat me dit toelichten. Onlangs verscheen er op XGN een artikel met de titel: “Miyamoto wil niet dat Nintendo zich gaat mengen in de consoleoorlog.” Op een andere site, Gamer.nl, verscheen hetzelfde nieuws, maar met de kop: “Miyamoto benadrukt dat Nintendo op technisch vlak niet concurreert met de rest.” Opmerkelijk genoeg wordt de term “consoleoorlog” in het artikel van Gamer.nl helemaal niet genoemd. Dit toont aan dat de kop van XGN een heel andere indruk wekt dan de werkelijkheid. Blijkbaar zijn zij van mening dat er een consoleoorlog aan de gang is, terwijl de feiten suggereren dat dit niet langer het geval is. Deze manier van presenteren is misleidend en komt vaker voor in de media. Hoewel ik begrijp dat een kop als “consoleoorlog” stoerder klinkt dan “Nintendo concurreert op technisch vlak niet met de rest,” geeft de eerste kop een vertekend beeld van de situatie.

 

Daarnaast lijkt de term “consoleoorlog” in wezen te zijn ontstaan door een bepaalde groep fanboys die onderling ruzie maken over welke console de beste is. Deze rivaliteit tussen fans versterkt het idee dat er een daadwerkelijke oorlog aan de gang is tussen de consoles, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder is.

 

Feitelijk gesproken denk ik dat er momenteel niet echt meer sprake is van een consoleoorlog, vooral nu Microsoft games zoals Hi-Fi Rush, Pentiment, Grounded en Sea of Thieves ook op de PS5 heeft uitgebracht. In 2025 komt daar bovendien Indiana Jones and the Great Circle voor de PS5 bij. We moeten ons ook afvragen waarom Microsoft geen antwoord geeft op de PS5 Pro, die naar verluidt in ontwikkeling is geweest maar inmiddels geannuleerd zou zijn. Het lijkt erop dat Microsoft overstapt naar een heel andere strategie, eentje die niet meer gericht is op het verkopen van de meeste consoles of het hebben van de krachtigste console. Daarom begrijp ik niet waarom er nog steeds gesproken wordt over een consoleoorlog. Het lijkt erop dat deze door Sony is gewonnen, vooral als je kijkt naar het feit dat de PS5 het afgelopen kwartaal bijna vijf keer zoveel heeft verkocht als de Xbox Series—dat zegt al genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 28-9-2024 om 21:58, DoggyStyle zei:

“Feitelijk gesproken denk ik”

 

Dat is wat klopt: jij “denkt” en dat is een feit. De rest is een mening.

De bewering dat de rest slechts een mening is, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn mening gaat het hier eerder om een constatering. Het is namelijk een feit dat de zogenaamde consoleoorlog grotendeels is ontstaan door de invloed van fanboys. De media hebben deze rivaliteit vervolgens opgepikt en de situatie verder op de spits gedreven. Zo is de consoleoorlog ontstaan, simpelweg omdat er te veel aandacht werd gevestigd op de tweestrijd tussen de twee grote spelers: Microsoft en Sony. Vooral onder de zogenoemde Xbox- en PlayStation-fanboys ontstond veel wrijving. Uiteindelijk gebruikte iemand de term ‘oorlog’, wat al snel een eigen leven ging leiden en tegenwoordig bekendstaat als de consoleoorlog.

 

Het is belangrijk te erkennen dat we allemaal, op de een of andere manier, hebben bijgedragen aan deze situatie. Door voortdurend kritiek te uiten of alles wat van de ‘tegenpartij’ kwam belachelijk te maken, hebben we zelf olie op het vuur gegooid. Dit kunnen we niet ontkennen; we hebben samen deze situatie in het leven geroepen.

 

Daarnaast wil ik graag benadrukken dat ik altijd een grote afkeer heb gehad van het woord ‘fanboy’. Het is een puberaal en kinderachtig label dat mensen onterecht in hokjes plaatst. Het zorgt ervoor dat mensen een stempel opgeplakt krijgen van “jij bent dit” of “jij bent dat,” wat de discussie alleen maar verder polariseert. In plaats van mensen te verdelen, zouden we beter de term ‘gamefan’ kunnen omarmen. Uiteindelijk zijn we allemaal liefhebbers van videogames, en het zou de norm moeten zijn om op een enthousiaste, respectvolle en gezellige manier met elkaar te kunnen praten over onze gedeelde passie.

 

Helaas heeft een specifieke groep mensen deze rivaliteit uitvergroot tot een zinloze strijd. Het debat ging uiteindelijk alleen nog maar over technische specificaties, zoals welke console de meeste rekenkracht had – de Xbox of de PlayStation 5. In plaats van het gezamenlijke plezier dat videogames brengen, ging het alleen nog om cijfers en specificaties, waardoor de ware kern van deze passie verloren ging. Het is een jammerlijke ontwikkeling in een gemeenschap die eigenlijk draait om gedeeld enthousiasme en plezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Arendjan zei:

ik vind het fijn dat er in deze tijden van non-nieuws nog mensen zijn die zich bezig houden wat er echt toe doet.

Wat er voor mij echt toe doet, is dat wij gamers genieten van de games die ons aanspreken. Of het nu op de Xbox, PlayStation of Nintendo Switch is, dat maakt niet uit; ik speel simpelweg wat ik leuk vind. Aan de fanboys die elkaar voortdurend bekritiseren, wil ik zeggen: kom tot leven en waardeer de creativiteit die het leven te bieden heeft. Laat de eindeloze ruzies over onbelangrijke zaken achter je en focus je op het plezier van het gamen.

 

Er is namelijk weer een hinderlijke trend die de consoleoorlog ons heeft opgeleverd, en dat is review bombing. Onlangs is Silent Hill 2, dat een jaar exclusief is op de PS5, ook het slachtoffer geworden van review bombing. Hieronder staan een aantal andere games die ook te maken hebben gehad met review bombing.

 

1. Ghostbusters: The Video Game Remastered

2. Warcraft III: Reforged

3. Cyberpunk 2077

4. Star Wars Battlefront II

5. Marvel’s Avengers

6. No Man’s Sky

7. Destiny 2

8. Doom Eternal

9. Fallout 76

10. Mass Effect: Legendary Edition

11. The Sims 4

12. Resident Evil 3 (2020)

13. Battlefield V

14. Assassin’s Creed Valhalla

15. Battlefield 2042

16. The Last of Us Part II

17. Ghost Recon Breakpoint

18. FIFA 21

19. Overwatch

20. Anthem

21. Kingdom Hearts III

22. Need for Speed: Heat

23. The Division 2

24. Hollow Knight

25. The Elder Scrolls Online

26. Mortal Kombat 11

27. Street Fighter V

28. Fall Guys: Ultimate Knockout

aangepast door Game-BOY
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is iets wat ik kwijt wil over review bombing, want ik beschouw dit als een van de meest schadelijke trends in de gamewereld op dit moment. De mensen die zich hier schuldig aan maken, zijn in mijn ogen geen doorsnee gamers, maar behoren tot een groep die totaal niet rationeel handelt. Ze proberen bepaalde games doelbewust kapot te maken, vaak zonder een geldige reden. Het is belangrijk dat deze mensen eens stilstaan bij wat ze eigenlijk aan het doen zijn en welke impact ze hiermee hebben. In plaats van bij te dragen aan de groei van de industrie, werken ze mee aan de ondergang ervan. Ik vraag me echt af wat hun doel is, en waarom ze denken dat de games, de studio’s en de hardwerkende ontwikkelaars achter deze projecten dit verdienen. Maar waarschijnlijk kunnen ze dat niet uitleggen, omdat hun acties verre van rationeel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier is het verbeterde stuk waar ik alles beter uitleg. Ik wil graag mijn gedachten delen over review bombing, omdat ik dit momenteel beschouw als een van de meest schadelijke trends in de game-industrie. De personen die zich hier schuldig aan maken, zijn naar mijn mening geen doorsnee gamers, maar eerder een groep die op irrationele wijze handelt. Ze proberen opzettelijk bepaalde games te ondermijnen, vaak zonder gegronde redenen. Het is cruciaal dat deze mensen eens stilstaan bij hun acties en de gevolgen ervan. In plaats van bij te dragen aan de groei en ontwikkeling van de industrie, werken ze mee aan de afbraak ervan.

 

Wat mij vooral verbaast, is het gebrek aan logica achter hun handelen. Wat hebben de studio’s en de hardwerkende ontwikkelaars misdaan om deze ongegronde vijandigheid te verdienen? Deze studio’s maken vol enthousiasme en passie games, en wat krijgen ze terug? Stank voor dank van een bepaalde groep die blijkbaar een plank voor hun hoofd heeft. Ze hebben totaal geen respect voor creativiteit en passie. Waarschijnlijk kunnen deze mensen niet uitleggen waarom ze zo handelen, simpelweg omdat hun acties verre van rationeel zijn.

 

Daarnaast lijkt review bombing vaak te worden aangewakkerd door fanboys. Wanneer Sony of Microsoft bijvoorbeeld een nieuwe exclusieve titel voor de PS5 of Xbox uitbrengt, zie je vaak dat fanboys van het concurrerende platform elkaars games doelbewust negatief beoordelen. Dit fenomeen lijkt een verlengstuk te zijn van de zogenaamde ‘console war’, waarbij fans onderling strijden over welk merk het beste is en het andere als minderwaardig wordt gezien.

 

Deze trend, die in mijn ogen voortkomt uit de rivaliteit tussen consolemerken, draagt niet bij aan een gezonde discussie over games, maar versterkt enkel de polarisatie onder gamers. Het gaat niet meer om de kwaliteit van de games zelf, maar om het verdedigen van hun favoriete merk, vaak ten koste van alles. Deze “fanboy-oorlogen” brengen alleen maar schade toe aan de industrie en leiden af van wat echt belangrijk is: de games en de creativiteit erachter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...