Ga naar inhoud

CDAB 55 [LV] Jij speelt met je privilege om op deze site te komen, vriend


VictorDu

Aanbevolen berichten

  • Reacties 1,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

In andere talen schelden ze juist weer met andere dingen die in die taal lekker klinken

3x.gif                                                                                                                                                               spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Onze geschiedenis als zeevarende natie heeft ons die hele rits aan scheldbare ziekten opgeleverd. Tering, tyfus, pest, pokken en de kolere worden veelvuldig gebezigd. En ondanks dat ze al lang niet meer zo gevaarlijk zijn als vroeger hebben ze nog weinig aan kracht ingeboet. Slaat nergens op, ik weet het
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel er in de geschiedenis wel periodes zijn dat er ook in andere talen volop elkaar ernstige ziektes werden toegewenst, zoals in het Shakespeareaanse Engeland, is het in Nederland van oudsher een nationale ‘sport’ geweest. En zoals met wel meer hardnekkige taalverschijnselen, kun je moeilijk meer de vinger leggen op de precieze oorzaak ervan. Het feit dat veel ziektes kwa uitspraak precies lekker bekken voor een vloek /scheldwoord, zal daar zeker mee te maken hebben. De andere Nederlandse favoriet zijn verborgen lichaamsdelen. MIsschien heeft het iets met ons individualisme te maken dat elders populaire scheldwoorden, waarin met name het geslachtsverkeer en dat van je moeder een rol spelen, bij ons de pis niet echt lauw maakt. Wij hebben ‘behoefte’ aan grovere (persoonlijkere) maatregelen. Van origine zal het zeker te maken hebben met het enerzijds iemand toewensen dat hij/zij een bepaalde ziekte krijgt, anderszijds het iemand ervan beschuldigen de veroorzaker te zijn van een dergelijke aandoening. Overigens hebben de meeste ziektes waarmee we schelden en paar frappante overeenkomsten : we gebruiken meestal een ‘volksnaam’ voor de betreffende ziekte - die vaak al jaren en jaren uit zwang is geraakt - , het gaat om ernstige, in de regel dodelijke aandoeningen en op één na zijn ze eigenlijk zo zeldzaam geworden, dat het vaak even duurt voor iemand doorheeft dat pleuris, pest, pokke, kolere, tering ooit zeer gevreesde ziektes waren. Alleen met kanker zijn we goed bekend, dus dat neigen mensen nog wel eens het ‘ergste’ te vinden. Persoonlijk vind ik het ook niet fraai. Mijn favoriet (voor vrouwen) is takkewijf ; maar ik weet dan ook niet welke ziekte dat zou moeten zijn. Helaas voorspel ik ‘kanker’ een gouden toekomst ; ik woon naast een zeer uitgebreide familie die qua teloorgang van de beschaving wat voorloopt op de rest van Nederland, en heb de afgelopen twee jaar het woord kanker niet alleen als voorvoegsel (-wijf, -hoer, -shit, -zooi) of toewensing (krijg de -) maar zelfs als bijvoegsel bij heel normale neutrale en zelfs ‘positieve’ woorden als versterking gebruikt horen worden (wat zit je haar kankerleuk, het was kankergezellig, wat is het nog kankervroeg man, wat een kankervette auto…affijn, ik zal je de rest besparen, maar neem van me aan dat ze het Nederlands tot in de finesses beheersen). Tot mijn verontrusting onderstreept de spellingchecker die laatste twee niet eens meer….... Volgens een antwoorder op goeievraag

3x.gif                                                                                                                                                               spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...