Ga naar inhoud

CdAB 69 [LXIX] Bananen in pyjama's, ze blijven boven


Tintalya

Aanbevolen berichten

  • Reacties 1,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

>Wat ik me soms wel eens afvraag bij het zien van een afbeelding van het melkwegstelsel zoals deze bijvoorbeeld: "plaatje" Waar bevinden wij in godsnaam? (stel dat je het zou moeten opzoeken op een soort google maps dan zou je gek worden. ) En hoe zou het middelpunt van het stelsel eruit zien? Misschien een soort zon wat wij ook hebben? Die vragen zou ik ooit eens van nasa willen horen. Hier zie je waar wij ons bevinden, onze zon staat aangegeven: http://www.nature.com/polopoly_fs/7.6653.1349254298!/image/new_milky_way-1.jpg_gen/derivatives/fullsize/new_milky_way-1.jpg Het middelpunt van ons sterrenstelsel is een zwart gat, dus geen zon. Zwarte gaten zenden zelf geen licht uit, maar de materie in de drecte omgeving van het zwarte gat wordt zo sterk verhit dat er straling wordt uitgezonden in vrijwel alle golflengtegebieden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soldier; Sterrenstelsels maken vaak deel uit van een kleine groep. Ons sterrenstelsel, de Melkweg zijn samen met het Andromeda sterrenstelsel de 2 grootste van die de tientallen andere sterrenstelsels wat weer de lokale groep wordt genoemd. Zo'n groep vormt samen met nog meer andere groepen een cluster van zo'n paar duizend sterrenstelsels. En die clusters vallen dan weer onder superclusters waar miljoenen sterrenstelsels in zitten. In het plaatje hieronder zie je al die superclusters in het heelal: http://smithsonianscience.org/wordpress/wp-content/uploads/2011/05/2MASS_LSS_chart-NEW.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ene is trouwens niet een foto van de melkweg, want niets kan ver genoeg weg komen om daar ooit een foto van te nemen.

3x.gif                                                                                                                                                               spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@marcos: >Het middelpunt van ons sterrenstelsel is een zwart gat, dus geen zon. >Zwarte gaten zenden zelf geen licht uit, maar de materie in de drecte >omgeving van het zwarte gat wordt zo sterk verhit dat er straling wordt >uitgezonden in vrijwel alle golflengtegebieden. >Soldier; Sterrenstelsels maken vaak deel uit van een kleine groep. Ons >sterrenstelsel, de Melkweg zijn samen met het Andromeda sterrenstelsel >de 2 grootste van die de tientallen andere sterrenstelsels wat weer de >lokale groep wordt genoemd. >Zo'n groep vormt samen met nog meer andere groepen een cluster van zo'n >paar duizend sterrenstelsels. En die clusters vallen dan weer onder >superclusters waar miljoenen sterrenstelsels in zitten. >In het plaatje hieronder zie je al die superclusters in het heelal: Weer wat geleerd, ik wist niet dat ons sterrenstelsel samen met het Andromeda Stelsel de 2 grootste waren. Dus als ik je goed begrijp betekent het dat ons sterrenstelsel waar wij op aarde tussen zitten eigenlijk een gedeelte is van een **nog** groter stelsel enz. Als ik het filmpje bekijk dat je gepost hebt, dan verbaast het me helemaal dat we zelfs in een zeer grote supercluster zitten (genaamd: Laniakea), waarvan het Melkwegstelsel weer deel uitmaakt. http://cdn.gmdevteam.nl/emoticons/emoticon.php?i=blink Maar dan zal theoretisch gezien toch zijn dat de supercluster ( *Laniakea* ) weer in een ander supercluster zou kunnen zitten waar de supercluster "Laniakea" een deel uitmaakt. http://cdn.gmdevteam.nl/emoticons/emoticon.php?i=huh

“A Jedi uses the Force for knowledge and defense, never for attack.”  – Master Yoda

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Dus als ik je goed begrijp betekent het dat ons sterrenstelsel waar wij op aarde tussen zitten eigenlijk een gedeelte is van een nog groter stelsel enz. Je hebt lokale groep (Melkweg en Andromeda als grootste en daarin zitten nog tientallen sterrenstelsels) dan heb je nog meer van dat soort groepen die dus de clustersvormen. En al die clusters samen heten weer superclusters. Wij zitten idd in de Laniakea cluster.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...