Ga naar inhoud

CDAB 72 [LXXII] Naar de bekende pic vragen.


Batmanjepper

Aanbevolen berichten

  • Reacties 1,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

>In principe zit er maar een halve stap tussen B-C en E-F, dus je zal eigenlijk nooit over Bis, Ces, Eis of Fes horen. Tuurlijk kan je wel iets ertussen spelen, maar het staat niet op de toonladder. Het klopt dat in de gangbare westerse stemming van bijvoorbeeld piano's en gitaren gelijk is aan de f. Maar nogmaals, bij instrumenten die niet gebonden zijn aan deze stappen, zoals strijkers en zang, is er wel degelijk een verschil tussen een eïs en een f. (hier een online discussie op een violistenforum http://www.violinist.com/discussion/response.cfm?ID=16937) >De sukkel was alleen maar toegevoegd omdat je het duidelijk niet over toonhoogtes had. Om mijn non-punt nog "duidelijker" te maken. Het was een flauw grapje op het feit dat we Katrien "es" mogen noemen inderdaad, wat niet wegneemt dat je opmerking "een eis is een f" feitelijk incorrect is. >Maar goed, ik neem aan dat je alleen even mijn rethoriek wil testen, toch? Nee hoor. Dit is niet trappen om te kijken wat je doet, dit is trappen omdat je geen gelijk hebt.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, goed, ik zit in de trein dus ik heb geen hol te doen, ik heb je linkje gelezen en wat verder gegoogeld. Conclusie: je bent vol poep. Zelfs in het linkje dat jij stuurde raken ze erover eens dat óf E# een notatie van F is die voor een vanzelfsprekendere vingerzetting bedoelt, óf dat E# een iets lagere F is die alleen wordt gebruikt door één of twee obscure Turkse componisten. Oftewel, E# is gelijk aan F zoals 2 gelijk is aan 2. Het enige verschil is of je 1,99856 niet telt als 2, zoals die Turkse componisten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Zelfs in het linkje dat jij stuurde raken ze erover eens dat óf E# een notatie van F is die voor een vanzelfsprekendere vingerzetting bedoelt, óf dat E# een iets lagere F is die alleen wordt gebruikt door één of twee obscure Turkse componisten. Het is geen of. Zoals jij vast weet met al je grote woorden, is dat ons tonale systeem een benadering is, een eïs kan benaderd worden door een F. De stemming van je piano etc. is een compromis. Het feit dat er enkele "obscure" componisten zijn waarbij dit compromis niet de bedoeling is geeft aan dat een eïs niet vanzelfsprekend hetzelfde is als een F. >Oftewel, E# is gelijk aan F zoals 2 gelijk is aan 2. Het enige verschil is of je 1,99856 niet telt als 2, zoals die Turkse componisten. En laat dat nou precies de crux van de discussie zijn. Jij zegt dat 1,99856 = 2, ik zeg dat 199856 = 1,99856 en onderken al vanaf het begin dat 1,99856 ≈ 2. >Laat ik nog even toevoegen dat ik een soort laatste alinea als slot wilde toevoegen over veel geleerd hebben deze vrijdagavond en zo, maar ik kon de woorden niet vinden om het niet hooghartig en/of betuttelend te laten klinken. Verstandig dat je het weggelaten hebt. Want op het moment dat je "ongeveer gelijk hebt" in plaats van "absoluut gelijk hebt" zou het een beetje arrogant overkomen om ook nog een hooghartige alinea erachteraan te flikkeren. Niet dat voor de rest overkomt als een nederig persoon hoor. Oh ja, Dohnányi was een Hongaar.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Je hebt zeker ook gelijk. Ik overweeg zanglessen, maar da's wel erg duur naast de gitaar, en als ik pech heb zit ik al aan m'n maximale bereik. Het is niet dat ik het nodig zou hebben voor toonvastheid o.i.d., dus het is niet een gok die ik zomaar wil maken. Maar hoe wil je anders ooit een eïs leren zingen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...