Ga naar inhoud

CdAB 114 [CXIV] Als je een smurf wurgt, welke kleur krijgt hij dan?


quincy

Aanbevolen berichten

  • Reacties 1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

In het Negerlands hebben we twee woorden die best wel op elkaar lijken maar die verschillende connotaties hebben. De ene is met twee k's (niet Karel Anker) en de ander is neger. Die eerste is heel beledigend en de tweede neutraler. De tweede komt van het Spaanse negro en betekent letterlijk zwart. Nu is de connotatie van neger langzaam aan het veranderen in iets negratiefs, omdat het woord tijdens de slavernij gebruikt werd om zwarte slaven mee aan te duiden en waarschijnlijk omdat het lijkt op het eerder genoemde woord met twee k's (niet Krebs). Daarnaast klinkt het voor sommigen denigrerend en veralgemeniserend zoals allochtoon versus autochtoon. Persoonlijk gebruik ik het woord alleen in groepen die het woord niet als beledigend zien, want ik ben er niet op uit om mensen te beledigen. Gek genoeg is pu.nl daarin wel een grijs vlak.

kikker4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me af waar ik drugs kon kopen. Gelukkig weet ik het nu.

3x.gif                                                                                                                                                               spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik ben niet hypersensitief. Ik lig niet wakker van het woord "neger" en ik gebruik zelf ook "kanker" in mijn vloekvocabulair, maar niet in het openbaar. Ja, in het verleden heb ik beide woorden op deze community ook veelvuldig gebruikt ("mijn neger", "kk", "kankeren" etc), maar dat doe ik, net als anderen, al lang niet meer. (Gebruik gewoon het eufemisme "kreeften...", dan verwijs je nog steeds naar de krachtterm maar komt het veel minder grof over. Hoezee voor eufemismen. ) Het is inderdaad zo dat "neger" niet dezelfde lading heeft als in de VS, de Nederlandse vertaling van "nigger" is sowieso "nikker" en niet "neger" (wat Blahblah al zei komt het van het Spaanse woord voor zwart, "negro"), maar dat betekend niet dat het woord in Nederland geen negatieve lading heeft. Dat heeft het wel, en het is racistisch. Dat is al decennia zo. Je kunt stellen dat normaliseren van het woord de kracht ervan afneemt, maar dat gaat met "neger" niet gebeuren, daar is het te negatief voor. Ik word ook moe van die pc-gutmenschen, daar gaat het hier nu niet over. Het gaat over de standaard die wij zetten van hoe wij hier met elkaar communiceren, en het regulier gebruik van die twee sociaal-onwenselijke woorden heeft daarom geen plek in deze community. Het glijdt te makkelijk over naar ongemakkelijke situaties, beledigingen en verwijten. Het gaat er niet om dat je ze zelf absoluut niet meer mag gebruiken in jouw privéleven, wat voor woorden jij dagelijks in jouw omgeving gebruikt moet je zelf weten, dat doe ik ook. Maar op deze community waar we met anderen communiceren dmv tekst dat altijd blijft staan is het gewoon vervelend en ongepast. Zoals ik al zei, "niet in het openbaar". De mods hadden sowieso al aangegeven dat het gebruik van "neger" en "kanker" niet meer getolereerd zal worden omdat ze verder niets (positiefs) toevoegen aan discussies. Daarnaast staat het ook gewoon in de regels; > Geen gescheld met ziektes/doodsverwensingen/aandoeningen/etc > Geen racisme Dan kun je bijv wel uitgebreid gaan polsen wie er dan daadwerkelijk aanstoot nemen en vervolgens diegenen erop wijzen dat zij maar haar op de ballen moeten krijgen (de kritiek van anderen "in detail" ontkrachten door een opzettelijk naieve- en vervolgens aanvallende houding), maar daarmee zoek je een kans om de grens voor wat geaccepteerd word naar beneden te trekken om zo negatiever en confronterender taalgebruik mogelijk te maken. Dat moeten wij niet willen, daar word het hier een zeer ongezellige plek van. De oplossing is imo niet om het hier verder te laten verwateren door de sfeer te verpesten met negatief woordgebruik, nare verwijten en insinuaties. Kunnen wij in plaats daarvan niet gewoon met elkaar discussiëren over van alles en nog wat? Elkaar plagen is prima, zonder zou verdomd saai zijn, maar houd het gewoon netjes.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...