Ga naar inhoud

Waarom het MCU overrated is


CatBoy

Aanbevolen berichten

Het is alweer 8 maanden geleden dat Avengers Endgame uitkwam. De finale van de Infinty Saga, die al sinds 2008 is opgebouwd. Een behoorlijke prestatie. En toch vind ik dit dat de MCU meer aandacht krijgt dan het verdien, ondanks zijn 23 films en ongelooflijke prestaties. Hier is waarom: DISCLAIMER: Dit is allemaal gebaseerd op mijn eigen mening. Als je het er niet mee eens bent, dan is dat prima en is het fijn dat jij wel kan genieten van die films :) **Superhelden zijn niet meer speciaal** Als je het mij vraagt, heeft phase one de beste films. Waarom? Omdat het hier nog allemaal vrij klein is. Voor wat we nu te zien krijgen zijn er nog maar amper superhelden in het universum, en het handjevol dat er is heeft in het begin nog compleet geen interactie met elkaar. Hoewel het duidelijk is dat de films zich in hetzelfde universum afspelen, krijgen Iron Man, Hulk, Thor en Captian America eerst hun eigen film(s) voordat ze uiteindelijk samenkomen en de Avengers worden. Tot aan dit punt voelt elke superheld nog uniek. Maar na Avengers vervalt dit steeds meer. De Guardians of the Galaxy en Ant-Man maken hun opwachting. In Age of Ultron worden ook nog een handjevol nieuwe karakters geïntroduceerd waaronder Vision en Scarlet Witch. Ook worden er al referenties gemaakt naar andere Marvel karakters en locaties, waardoor het universum zich langzaam steeds meer uitbreidt. Toen kwam phase three en alles ging los. Spider-Man, Dr.Stange, Black Phanter, The Wasp, en een hele hoop andere personages worden toegevoegd aan het universum. Daarnaast krijgen de karakters voortdurend gastoptredens in andere films. En in die films komen er ook steeds meer nieuwe karakters bij. En dit gaat door tot en met Endgame. En toen ik ze daar allemaal naast elkaar zag staan in het eindgevecht, schrok ik toch een beetje toen ik zag hoeveel superhelden er nou echt zijn bijgekomen sinds phase one. En dat is voor mij gelijk de grootste zwakte van het MCU. Zijn grootte. Op een gegeven moment voelt het idee van een superheld niet meer uniek aan, iets wat toch best jammer is want het zijn tenslotte nog steeds ''superheldenfilms''. **De hoeveelheid films** Jep, ik ga nog een keer zeiken over de grootte. Het MCU kent 23 films. 23. Stel je voor dat je aan het MCU wil beginnen en er worden je 23 films om uit te kiezen voorgeschoteld. Al is het woord kiezen ook niet helemaal op zijn plaats. Door de tientallen referenties, easter eggs, cameo's en gastoptredens, en het feit dat er naar Endgame wordt toegewerkt in ALLE films, wordt je toch een beetje geforceerd om zoveel mogelijk films te kijken. En hoeveel je ook van films of Marvel mag houden, 23 films is wel een beetje veel. En het feit dat er nog een hele shitload aan films aan zit te komen helpt niet. **De eentonigheid van de films** Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de films allemaal reskins van elkaar zijn. Maar bij elke film weet je wel zo'n beetje wat je kunt verwachten. Een bad guy is iets van plan, of dat nou wraak is of de zoveelste pipo die de wereld wil overnemen. Een superheld verschijnt, vecht tegen hem, en verliest of raakt ernstig gewond, omdat hij zijn krachten nog niet volledig beheerst. Daarna staat de bad guy op het punt zijn meesterplan uit te voeren, en dan verschijnt de held weer, en verslaat hem dit keer wel, soms met hulp van een andere superheld. Als je heel eerlijk gaat kijken is dit wel waar de MCU films op neer komen. Nu zou je kunnen zeggen dat dit het basisplot van bijna elke superheldenfilm is, en dat klopt. Maar een goede film geeft er een unieke draai aan. The Dark Knight was realistischer dan je zou verwachten van een superheld, en de film ging meer om Batman en The Joker die allebei een punt wilden maken, dan om een race wie de ander het eerst zou doden. En ook The First Avenger, Far From Home en Shazam! zijn films die een unieke draai geven aan het superhelden genre. Maar als je kritisch kijkt zul je zien dat niet heel veel MCU films daadwerkelijk zoveel anders zijn dan andere qua plot. Nu is dat ook best moeilijk met 23 films, maar het is wederom een zwaktepunt in mijn ogen. Zo, genoeg genoeg afgezeken voor vandaag. Als jet het niet eens bent met deze mening, laat dat dan zeker in de comments weten, misschien verander je me wel van gedachten :) Bedankt voor het lezen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...