Ga naar inhoud

CdAB 26 [XXVI] Gele Piet is ook racistisch!


Maikush

Aanbevolen berichten

  • Reacties 1,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zwarte Piet is oorspronkelijk toch echt een Ethiopische slaaf die Sinterklaas vrijkocht. Voor de rest snap ik het gezeik niet helemaal.

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinterklaas is al 1700 jaar dood, hij is nooit in Nederland geweest noch heeft hij ooit slaven gehad. Hij was gewoon een bisschop die bekend was omdat hij wat kinderen terug gebracht had van de dood ( schijnt). Zwarte piet verscheen voor het eerst rond 1850 als een page, in een kinderboek van de heer knechtman als ik me niet vergis. Zwarte piet was hier een page en dus geen slaaf! ( een page is een jongen die opgenomen werdt door een edelman of bischop om de adele manieren aan te leren of om te trainen als schildknaap) Zwarte piet verscheen hierna altijd alleen en soms waren er twee of zelfs drie pieten. Pas na de tweede wereldoorlog werd sinterklaas gevierd met meerdere pieten doordat de Canadezen de Nederlanders wouden verassen. Oordeel nu zelf maar of het racistisch is ( niet stereotyperend dat is namelijk wat anders) en of je verwijzingen kan vinden na de slaventijd.

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk feitje dat de oosterse wereld evenveel slaven heeft verhandeld als de westerse. Ook vindt in het middenoosten Veel racisme plastst. Zo mag een vader zijn dochter niet uithuwelijken aan een man die donkerder is van huidskleur als haar, want iemand met een lichtere huidskleur stast boven degene met een donkere huidskleur volgens de booslims in het middenoosten. Dit zou betekenen dat de vrouw boven de man staat in het desbetreffende huwelikk en dat is in strijd met de sharia. Maar ik ben blij dat de vn onze onschuldige traditie aanpakt en zich niet bezig houdt met deze zaken.

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Jij begrijpt het denk ik niet. De mensen die zeiken dat zwarte piet racistisch is zijn nooit tevreden. Stel sinterklaas word opgeheven. Dan zoeken ze wel weer iets anders. Volgens mij ben jij hier de gene die het niet helemaal heeft begrepen. Zwarte Piet is volgens de traditie, een donkere man die de onderdaan is van de witte man met de lange baard, sinterklaas. Met andere woorden; niet helemaal meer van deze tijd. En ga niet vertellen dat hij zwart is van de schoorsteen, want als jij door de schoorsteen heen kruipt krijg jij spontaan geen kroeshaar met grote lippen. En de mensen die zeiken, zijn juist de mensen die er zo fel tegen in gaan dat zwarte piet zo nodig moet blijven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij een bedrijf werkt dan ben je toch ook de onderdaan van je baas? Alleen omdat hij zwart is zitten mensen te zeiken. Het valt me dan ook op dat het altijd zwarte mensen zijn die het racistisch vinden(Die van de VN). Zulke mensen zitten vol met zelfmedelijden. Bovendien woon jij niet meer in Nederland dus waar bemoei jij je eigenlijk mee?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nooit de intentie geweest om zwarte piet als een mindere neer te zetten . Zoals ik al zei zwarte piet is bedacht in 1850 toen stond de slavernij onder hefig debat. Hij werdt toen ook niet als minderwaardig gezien, anders kochten ouders het desbetreffende kinderboek echt niet voor hun kind en was het concept zwarte piet ook nooit onstaan. Hedendaags zijn wij met z'n positieve discriminatie bezig doordat we ons doel voorbij gaan. De minderheden krijgen meer rechten dan de meerderheden. Kijk naar Amerika waar de afro Amerikaan nigger hier en daar mag zeggen terwijl er voor de blanke Amerikaan een taboe op het woord rust. Alles wordt tegenwoording maar gelijk met racisme geassocieerd terwijl dat negen van de tien keer niet het geval is, waarom ? Door bijvoorbeeld de Slaventijd de westerse wereld wordt hier altijd nog schuldig van gevonden terwijl het al 150 jaar gelden is en niemand op deze aardbol het zelf heeft ervaren. Waarom moet de westerse wereld boeten voor de fouten van haar voorvaderen?

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...