Ga naar inhoud

CDAB 87 [LXXXVII] In de ban van moslimstaat en neusformaat


Saeglopur

Aanbevolen berichten

>Iedereen kan een instrument bespelen, mits goede training. Talent/aanleg kan er echter voor zorgen dat je de kneepjes van het vak sneller leert. Muzikale mensen kunnen (vaak) ook zelf componeren en hebben een bepaalde feeling, of soul, wanneer ze hun instrument bespelen. Volgens mij (en daar doelde ik op met de tentamen-vergelijking) is muzikale intelligentie gewoon aangeboren (overigens ook de mening van een of andere Harvard hoogleraar psychologie). Net als iedere intelligentie kun je het trainen, maar hoe goed je uiteindelijk kan worden is gedeeltelijk aangeboren. Dát is wat mij betreft "talent". Daar doelde ik overigens ook op met de tentamen-vergelijking, het feit dat iedereen de motorische tools heeft om een instrument op hoog niveau te bespelen betekent niet dat iedereen de mentale tools heeft om een instrument op hoog niveau te bespelen.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 882
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dunne en jij menen dat "iedereen het kan". Dunne heeft het daarbij over alle instrumenten en jij hebt het over zingen. Mensen met het syndroom van down kunnen echt geen tonen vasthouden en dat is niet omdat hun chromosoompje de stembanden heeft aangetast. Het claimen dat "iedereen" een instrument kan bespelen gaat nog een stap verder en is pertinent onwaar. Er zijn grote groepen mensen die nooit een instrument fatsoenlijk zullen beheersen, net als er grote groepen mensen zijn die nooit het MBO kunnen afmaken of profvoetballer kunnen worden. Marcos gaat dan nog een stap verder door te claimen dat ritme is aangeleerd. Dat lijkt me verder onzin. Ritme is ook onderdeel van muziek, alleen worden er in de meeste muziek doorgaans dusdanig simpele ritmes gebruikt dat nagenoeg iedereen dat wel kan volgen. Op het moment dat je tegen polyritmiek en andere poespas aanloopt kom je gewoon weer op het "talent" gedeelte uit.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Mensen met het syndroom van down kunnen echt geen tonen vasthouden en dat is niet omdat hun chromosoompje de stembanden heeft aangetast Moet ik echt zo genuanceerd zijn? Als ik het over talent heb en zeg dat iedereen zuiver zingen kan leren en het daarmee vergelijk met fietsen, lijkt het mij nog wel normaal dat ik het heb over iedereen als in een gemiddeld persoon. Iemand zonder benen kan immers ook niet fietsen, ik dacht dat ik dit ook al had gezegd oid. Daarmee wou ik zeggen dat als een gemiddeld persoon het kan het geen talent is, als je het beter kan dan de rest, ja dan wel. Ik ga voortaan deze comment maar kopiëren en plakken want je hebt echt moeite met lezen volgensmij.

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Daarmee wou ik zeggen dat als een gemiddeld persoon het kan het geen talent is, als je het beter kan dan de rest, ja dan wel. Dan begin ik eens even met dit gedeelte te knippen en plakken. Hoe definieer jij "beter dan de rest" in de zangdiscussie? Je hebt het immers over "zuiver" zingen en er is geen manier om zuiverder dan zuiver te zingen.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...