Ga naar inhoud

Algemene politieke discussie


k1ng

Aanbevolen berichten

2/2 Waar b.v de Nederlandse, Duitse en Franse economieën veel sterker zijn dan de Griekse, zijn wij er hier ook veel sneller en veel sterker bovenop gekomen. Voor griekenland was/is dit niet het geval. In de jaren '90 heeft heeft Bondskanselier Helmut Kohl ook toegegeven dat Duitsland nooit en te nimmer hun schuld kan terug betalen, noch WIL terug betalen. " Dus nadat Griekenland in puin was achtergelaten werd t van 1967 tot 1974 een dictatuur. (Hierover ben ik op het moment aan t lezen e.d. Dus kan k hier nog niet helemaal over uitwijden.) Griekenland werd opnieuw opgezadeld met Amerikaanse en Duitse leningen. Dit werd puur gedaan uit strategisch oogpunt. Griekenland bij het westen trekken (en er op verdienen?). Wetende dat het tot de situatie waar we nu in zitten zou uitlopen. Dit word niet verteld op het NOS journaal of in de media. En k prijs Tsipras er voor dat hij de ballen heeft om te zeggen tegen Duitsland( het land dat het meest agressief eist dat Griekenland betaald, terwijl Duitsland zelf bijna alle schulden is kwijtgescholden, en Griekenland met deze zooi heeft opgezadeld.) dat ze maar eens normaal moeten doen. En zelf met geld over de brug moeten komen. Daarbij word niet verteld dat het IMF bijvoorbeeld 100 miljard leent aan Griekenland, maar daarvan meteen 30 miljard naar Europese banken gaat, om die overeind te houden. Terwijl Griekenland wel rente over dit bedrag moet betalen. Maar ze dit geld niet kunnen aanwenden voor redding van de economie. Maar k moet me hier nog verder in verdiepen. Zo dit is wel genoeg voor nu.. Als je al zin hebt om dit te lezen :p K kom later even terug op Politie agenten. Als je dat nog wil. Zal zwz niet zo'n verhaal worden als hierboven. Peace!
Link naar reactie
Delen op andere sites

1/2 Hoi Avant! Wegens drukte kon ik jammer genoeg niet eerder reageren. Maar heb altijd wel trek in een goeie discussie, mits goed onderbouwd, en op niveau. Maar dat gaat denk k wel lukken. Aangaande mijn eerste opmerking over kaka dom zijn, mijn excuses, dat was flauw. Net zoals t flauw is van de media om Griekenland te doen afschilderen zoals ze nu doen. Alhoewel de hele situatie van den zotte is, heb ik respect voor hun houding, en strijdvaardigheid. En hebben ze (naar MIJN MENING) voor een gedeelte groot gelijk. Voorop wil k wel stellen dat ook Griekenland (grote) fouten heeft gemaakt. En niet vrijuit gaat of geen blaam treft. Dan zal k nu even heel kort door de bocht mijn mening onderbouwen. In WW2 heeft Duitsland ook Griekenland bezet. Behalve dat het Nazi regime Griekenland leeg roofde, moest de Bank of Greece een gedwongen lening met de bezetter afsluiten. Zo betaalde Griekenland dus eigenlijk voor zijn eigen bezetting. (Duitsland deed dit overigens bij (bijna?) alle landen die ze bezetten). Deze lening is nooit terug betaald, en er is ook nooit intentie geweest van Duitsland om terug te betalen, maar daar kom k zo op terug. Gevolg hiervan was hyperinflatie. En dit was weer catastrofaal voor de economische activiteiten van Griekenland. Na de invasie van de geallieerden en het ineen storten van het nazi regime, blokkeerde de nieuwe bezetters van Duitsland alle claims van én tegen Duitsland. Hun reden hiervoor was, dat de Duitse regering en staat niet meer bestond. Omdat Amerika nog in zijn maag zat met de financiële hulp aan Duitsland na WW1 (het Dawes plan), kwamen ze met het Marshall Plan. Elk land dat wilde participeren aan het Marshall Plan, (iedereen wilde dat vanwege wederopbouw e.d.) moest tekenen dat zolang ze Marshall hulp kregen, dit weggestreept werd tegenover eventuele claims tegen Duitsland. Wel zou op een later moment plaats zijn voor claims, als Duitsland weer herenigd werd en alle Marshall hulp weer aan Amerika had terug betaald. Dit werd zo vaag in het Marshall Plan omschreven dat er te veel aan interpretatie word overgelaten om ooit tot een goeie overeenkomst te komen. Dus op papier waren alle schulden er nog, maar het Marshall Plan blokkeerde eventuele terugbetaling. Als je er van uitgaat dat het geleende bedrag van Griekenland aan Duitsland 1/3 van het BNP was van Duitsland tijdens de bezetting. En dat met inflatie (en rente) terug rekend naar nu, kom je op een mooi bedrag uit voor Griekenland. Ondertussen heeft Amerika 85% van de Duitse schulden kwijtgescholden in de jaren '50 ( Pin me niet op het jaartal vast). En Rusland heeft toen 100% van de Duitse schulden kwijtgescholden. (Jaja Ilja, was je nu nog maar hier hé! Trutje!)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik me wel voorstellen, maar de grieken weten ook wel waar ze staan , en de euro groep weet eigenlijk ook niet wat ze ermee moeten omdat ze niet weten wat voor effect dat gaat geven en aangezien Rusland een leidinkje wil laten leggen daar in Griekenland, daar werden ze ook behoorlijk zenuwachtig van . Daarbij hebben de grieken nog genoeg oli en goud in de grond zitten maar omdat er zoveel corruptie is bij de hoge heren gaat dat geld ook niet komen waar het moet zijn. En als als ik dat plaatje zie van mensen met een spuitbus zie om te doorkruisen wat de ander vind in het ja en nee verhaal dat kan ook weinig goeds voorspellen, allemaal leuk en aardig die ja of nee datum maar je kan wel ff een hele bevolking tegen elkaar opzetten die toch al niets hebben , die regering daar is echt niet goed wijs.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al dit soort malloten beroepen zich of op Stiglitz of op Krugman. Beiden hebben hun Nobelprijs trouwens niet op het gebied van monetaire economie binnengehaald. Het is een beetje alsof je een moleculair bioloog aanhaalt om het gedrag van je hond te duiden, ja, ze zitten strikt genomen in dezelfde vakgroep en (zeker krugman) verkondigen graag hun mening. Maar dat betekent niet dat ze een bijster nuttige bijdrage leveren. Daarnaast zijn het zo'n beetje de enige verstokte keynesianen die nog over zijn dus ze worden continu aangehaald door o.a. de volkskrant als laatste der mohikanen die "zelfs een nobelprijs hebben gewonnen!!".

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké en bij deze een reactie op dohdoh. Ik heb je hele WW2 verhaaltje gelezen en besloten dat dat totaal, maar dan ook echt totaal niet relevant is in deze. Zelf ga ik er 100% vanuit dat op termijn een gedeelte van de Griekse schuld kwijtgescholden zal worden. Het enige probleem is dat de torenhoge schuld nu een nuttig middel is om de Grieken te dwingen tot broodnodige hervormingen van hun economie (daar waren ze, tot Tsipras, ook goed mee op weg trouwens). Op het moment dat de Grieken hun economie een beetje op orde hebben zal het gros wel worden kwijtgescholden. >Waar b.v de Nederlandse, Duitse en Franse economieën veel sterker zijn dan de Griekse, zijn wij er hier ook veel sneller en veel sterker bovenop gekomen. Voor griekenland was/is dit niet het geval. Hier begint je redenatie mank te lopen. De economie is geen loterij waar het ene land toevallig pech heeft en het andere land toevallig geluk. De Grieken hebben zich de huidige malaise zelf aangedaan. Door jarenlang te frauderen met cijfers, door jarenlang belasting te ontduiken en door de totaalidioten van Syriza te verkiezen. >Wetende dat het tot de situatie waar we nu in zitten zou uitlopen. Nee? De situatie waarin we nu zitten komt omdat de Grieken decennia lang hebben gelogen over hun staatsschuld. Men rapporteerde dat er een begrotingstekort van om en rond de 3% was terwijl het in werkelijkheid rond de 15% lag. Als "het grote boze westen" dát in 1975 al had voorzien zijn we de grootste tactische genieën die deze wereld ooit gekend heeft. >Dit word niet verteld op het NOS journaal of in de media. Nee, want het is ook echt to-taal niet relevant. >En k prijs Tsipras er voor dat hij de ballen heeft om te zeggen tegen Duitsland( het land dat het meest agressief eist dat Griekenland betaald, terwijl Duitsland zelf bijna alle schulden is kwijtgescholden, en Griekenland met deze zooi heeft opgezadeld.) dat ze maar eens normaal moeten doen. En zelf met geld over de brug moeten komen. Ja dit slaat dus ook in hoge mate nergens op. De reddingsactie is op poten gezet nadat de Griekse minister van financiën in 2009 maar eens is gaan uitleggen dat men jarenlang gefraudeerd heeft. Als een individu dat doet vliegt hij de bak in. In plaats van Griekenland te straffen, hebben we besloten Griekenland te steunen, met daaraan gekoppeld duidelijke voorwaarden omtrent de modernisatie van de economie. Hier binnen vijf jaar weer op terug komen en "gewoon" eisen dat er wel geld komt maar geen hervormingen van de economie behoeft geen ballen, dat behoeft een totaal gebrek aan hersencellen. Wat nu ook wel duidelijk wordt, het land is binnen één jaar van een stabiele toekomst (de schuld was voor het aantreden van Tsipras nog houdbaar) naar de rand van de afgrond gedreven.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Daarbij word niet verteld dat het IMF bijvoorbeeld 100 miljard leent aan Griekenland, maar daarvan meteen 30 miljard naar Europese banken gaat, om die overeind te houden. Terwijl Griekenland wel rente over dit bedrag moet betalen. Maar ze dit geld niet kunnen aanwenden voor redding van de economie. Maar k moet me hier nog verder in verdiepen. Dat blijkt want je hebt de klok wel horen luiden maar moet je nog verder verdiepen in de vraag waar de klepel hangt. Ja. Een gedeelte van het geld is naar private instellingen gegaan. Dat zijn obligaties bij private instellingen met ontzettend hoge rentetarieven die werden omgezet in de veel gunstigere leningen van de Europese Unie. De totale rentedruk werd hierdoor gewoon verminderd. Ten slot wil ik nog één ding aanstippen. Heel veel mensen hebben helaas het idee dat uitgaven de "economie redden". De oplossing voor de Griekse problematiek ligt in zaken die wat ingewikkelder liggen dan "geld investeren". Denk bijvoorbeeld aan het terugdringen van corruptie (de jongens zijn even corrupt als Senegal), denk aan het verbeteren van de belastingmoraal, denk aan het verkleinen van de overheid, denk aan het versoberen van bepaalde overdadige sociale voorzieningen.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor duiding inzake houdbaarheid van staatsschuld (economisch formuletje op basis van de hoogte van de staatsschuld, de rente die betaalt moet worden, de economische groei, de inflatie en het primair overschot) en wat voor een ontzettende faalclub Syriza is, een mooi artikeltje van The Economist: http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2015/07/imfs-sad-story

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik weet dat ik al op Dohdoh gereageerd heb maar ik kwam toevallig dit pareltje tegen op Twitter tegen en het leek me verstandig om het even te delen zodat zowel Dohdoh als gecertificeerde randdebiel annex aandachtshoer Thomas Piketty in het vervolg geen onzin meer hoeven uit te kramen over de Duitse schuldenkwijtschelding. https://pbs.twimg.com/media/CJQlw0VWoAATT0K.jpg Oftewel: 1. De Duitse bevolking is 90% van haar vermogen kwijtgeraakt tijdens de bailout na de tweede wereldoorlog. Het Griekse volk heeft tot nu toe 0% bijgedragen (de Cyprioten hebben trouwens ook een procentje of 10 afgestaan in 2014). 2. De Duitsers hebben méér hervormd dan de schuldeisers uit die tijd wilden. 3. De Duitsers hebben pas jaren nadat ze al hun hervormingsafspraken zijn nagekomen en zelfs hebben verbeterd kwijtschelding van schulden gekregen. In de originele Griekse deal zat het uitzicht op debt restructuring (een eufemisme voor het kwijtschelden van schulden) ingebakken, op het moment dat de Grieken zich aan de afspraken zouden houden. Het is van de zotten om de Grieken juist nu ze zich niét aan de afspraken houden met een schuldenkwijtschelding te belonen.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...