Ga naar inhoud

Welke film heb je het laatst gezien?


Maniak

Aanbevolen berichten

Blade Runner 2049 Het fijne aan dit vervolg op de 35 jaar oude klassieker 'Blade Runner' is dat het voortborduurt op de ideeën die het eerste deel introduceerde. Het blijft allemaal binnen dezelfde thematiek, met vragen als wat het verschil maakt tussen mens en robot, wanneer heeft iets een ziel, zijn wij onze herinneringen en wat als die herinneringen oorspronkelijk niet van ons zijn, etc. Maar in plaats van de vragen te herhalen, probeert '2049' nieuwe antwoorden te vinden en stelt daardoor nog meer vragen. Dit gebeurt vrij letterlijk in de vorm van K (Ryan Gosling), een nieuw model replica die als blade runner jaagt op oude, vergane modellen. Wat precies zijn zoektocht inhoudt verklap ik liever niet, want de film is expres zeer zorgvuldig met het vrijgeven van informatie. Maar wees gerust dat K net als franchise-voorganger Deckard (Harrison Ford, teruggekeerd voor dit deel en even goed als altijd) zowel de onderste lagen als bovenste lagen van de samenleving moet confronteren om vragen over het verleden (zowel zijn eigen als die van de wereld) te kunnen beantwoorden. Regisseur Denis Villeneuve ('Sicario', 'Arrival') regisseert het geheel als een voortzetting van Ridley Scotts origineel. Hij houdt daarmee hetzelfde trage verteltempo aan, om ervoor te zorgen dat de kijker het bij vlagen ingewikkelde plot goed kan volgen en de thema's binnen kunnen sijpelen. Het visuele aspect wordt ook eindeloos veel aandacht gegeven, wat dezer dagen versterkt wordt door zeer overtuigende VFX en uiteraard het exceptioneel mooie camerawerk van Roger Deakins ('No Country For Old Men'). Neem daarbij het verzorgde sound-design dat je rechtstreeks in de futuristische wereld plaatst en de prachtige muziek die zowel Vangelis' originele soundtrack echoot als dat het een herkenbare Hans Zimmer-vibe heeft, en 'Blade Runner 2049' tilt zichzelf naar het niveau van kunst op immense schaal. Of de film dezelfde indruk zal achterlaten als het origineel valt nog natuurlijk te bezien. Zoals het nu is sluiten de twee films perfect op elkaar aan. Meer had ik niet durven vragen. Cijfer: 9,0
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het origineel volgens velen (waaronder ondergetekende) zo geweldig maakt, zijn de universele vragen die het stelt binnen een behapbare setting. Een setting die ook nog eens zeer geloofwaardig is vormgegeven en tot in detail uitgewerkt. Combineer dat met goed acteerwerk, fascinerende dialogen, goede muziek en een einde dat je aan het denken zet en je hebt 'Blade Runner'. Dat het verteltempo van de film je niet aanstaat wil ik best begrijpen, die is immers zeer traag. Maar als je je ervoor openstelt, meen ik dat er van veel te genieten valt. Niet alle films zijn even makkelijk te verorberen. Vele vereisen veel aandacht, zoals ook 'Jackie Brown'. Daar moet je maar net op in zijn gesteld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blade Runner 2049 Eigenlijk ben ik het volledig eens met LittleBigMan. Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat Harrison Ford, net als het eerste deel, weer een versie van zichzelf speelt. Dat komt inclusief zijn maffe rennen. Waar LittleBigMan het niet weet, weet ik wel dat ik dit vervolg beter vind dan het origineel. Gevalletje oscar materiaal dit. 9 prima's
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Hier kan ik weinig meer over zeggen dan alle praise die deze film al krijgt. Harrison Ford speelt gewoon weer een versie van zichzelf, en dat doet hij weer prachtig. De film is naast het geringe verhaal toch wat men hierover zegt, ook al vond ik het soms wat saai.Ik kijk wel heel erg uit naar wat 2049 met het concept en het verhaal (van de final cut) gaat doen. Scott Snyder en Denis Villeneuve krijgen mijn volste vertrouwen hiervoor. Weinig over te zeggen, maar toch een prima film. Wat een tekst man.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal voor saeg pas ik een andere style aan voor mijn volgende review van Spider-Man Homecoming: Het was een vermakelijke film. Goed verhaal. Goede cast. Lachen dat Peter alles verneukt en het vervolgens zelf op moet lossen. Net als tony stark. Daarom wil tony stark ook niet dat peter zoals hij is. Captain america ook goede toevoeging. Leuke stingers. Alle situaties volgde elkaar snel op. Voor je het weet zit je al weer naar de volgende verneuking van Peter te kijken. Humor ook prima. Had soms wat minder gemogen. Ik kijk uit naar de volgende marvel film, want ik vond deze erg leuk. Deze film was goed
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Hier kan ik weinig meer over zeggen dan alle praise die deze film al krijgt. Harrison Ford speelt gewoon weer een versie van zichzelf, en dat doet hij weer prachtig. De film is naast het geringe verhaal toch wat men hierover zegt, ook al vond ik het soms wat saai.Ik kijk wel heel erg uit naar wat 2049 met het concept en het verhaal (van de final cut) gaat doen. Scott Snyder en Denis Villeneuve krijgen mijn volste vertrouwen hiervoor. Weinig over te zeggen, maar toch een prima film. Scott Snyder is dan ook een top schrijver. Kijk maar eens naar de Batman comics die hij geschreven heeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...