Ga naar inhoud

Naming & Shaming


MetalGearBob

Aanbevolen berichten

Dit verhaal heeft twee kanten. Dit moet eigenlijk allemaal vanuit het OM zelf komen. Al het internet ermee aan de slag gaan kunnen de vreselijkste dingen gebeuren. Neem bijvoorbeeld de bom bij de marathon is Boston. Reddit begon een klopjacht, en dacht de dader gevonden te hebben. Die jongen heeft zelfmoord gepleegd omdat hij overspoeld werd met doodsbedreigingen en haat mail etc. En wat bleek, hij had er helemaal niks mee te maken. Je kan dan wel stellen dat de Reddit community deze man eigenlijk "vermoord" heef. Willen we dat? Als je dan weer kijkt naar die mishandeling in Eindhoven afgelopen jaarwisseling. Dat is een voorbeeld van hoe het ook kan. De daders zijn mede dankzij de klopjacht op facebook uiteindelijk in de kraag gevat. Het is dus niet altijd zo zwart wit als de denkt. Ik heb dan liever dat er iemand op straat loopt die wat geflikt heeft, dan dat het leven wordt verziekt die onschuldig is. Gepakt worden je vroeger of later toch wel. Beelden worden na een tijd toch wel vrij gegeven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 236
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als HBO-Rechten student vind ik er het volgende van: - naming & shaming moet pas worden toegestaan als hier wettelijke bevoegdheden in Strafvordering geregeld worden en als er geen strijd is met art. 8 EVRM. Op zich staat art. 8 EVRM beperkingen op het recht van privacy toe, via de driestapstoets; - een strafrechter moet zich niets aantrekken van alle mensen die onderbuikgevoelens hebben en alle overige maatschappelijke druk: er moet worden veroordeeld op basis van de 4 materiële strafrechtelijke vragen zoals altijd het geval is, is het delict bewezen, kan het bewezen delict als zijnde een strafbaar feit worden gekwalificeerd, is er sprake van een strafuitsluitingsgrond en indien op de eerste 2 vragen ja wordt beantwoord en op de derde nee dan moet er een strafberekening plaatsvinden aan de hand van de geldende normen; - op zich is dit alles niet moeilijk maar de maatschappij maakt altijd zo'n drukte dat er te soft wordt gestraft, ik snap dan niet dat men geen burgerinitiatief aanwendt tot het aanpassen van het Wetboek van Strafrecht (Sr.) en dan met name de strafbedreigingen. Zijn er nog meer rechtenstudenten op PU?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Voor mensen die lopen te mauwen dat ik maar loop te zeiken, lees het volgende verse artikel ( niet over de situatie van mijn broertje en zusje ). http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/10485281/Operate-on-this-mother-so-that-we-can-take-her-baby.html 70 jaar geleden waren dit nog misdaden tegen de menselijkheid waar na het einde van de 2de wereld oorlog doodstraffen voor gegeven werden. En Nederlandse jeugdzorg ziet England als hun voorbeeld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...