Ga naar inhoud

Het bitcoin topic


OMGWTFBBQ

Aanbevolen berichten

  • 5 weken later...
  • Reacties 161
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gezien ik al van meerdere mensen vragen over bitcoins kreeg maak ik toch maar een topic aan. Stel hier al je vragen over bitcoins/litecoins/dogecoins/etc of wees een uitslover door hier je mining rig of verdiensten te showen. Ik ben al een helpdesk op de [what to buy guide: game PC](http://www.pu.nl/community/discussions/discussion/what-to-buy-guide-game-pc/) en heb daar al amper tijd voor. Vertrouw dus niet te veel op reactie van mij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem van de Bitcoin is dat de waarde op niks gebaseerd is. Waar ons geld vroeger op de waarde van goud gebasseerd was en hedendaags op de economische toestand van een land, is de waarde van de BC eerder gebasseerd op hoeveel moeite het kost om één zo'n BC te minen. Nu hebben mensen een erg goede pc nodig die dag en nacht aanstaat om te minen en daardoor schiet de waarde omhoog. Het grootste probleem is dat de waarde van de BC ontzettend fluctueert, met de hack van vorige week waar BC buit zijn gemaakt zorgde voor een grote waarde vermindering in de BC. Met deze waardeonzekerheid durf ik eigenlijk wel te zeggen dat BC in 5 jaar dood is, het is zeker geen toekomstige betaalmiddel. Ik zou eerder naar een credit systeem gaan, waarin een community bepaalt wat je verdient met welk werk. Voor dat werk krijg je dan per maand zoveel credits die je mag gebruiken om te besteden aan eten, woonkosten etc. Alles wordt door de community bepaalt hoeveel iets kost, energie krijgt een credit prijs, water krijgt een credit prijs enz enz. Als de community dan vindt dat je belangrijk werk doet voor de samenleving, zal je veel credits per maand krijgen om te besteden. Vind de community dat je geen belangrijk werk doet, krijg je minder credits. Zo wordt loon en kosten door de community bepaalt i.p.v. een regering, banken enz. enz. waardoor alles eerlijker is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Ik zou eerder naar een credit systeem gaan, waarin een community bepaalt wat je verdient met welk werk. Voor dat werk krijg je dan per maand zoveel credits die je mag gebruiken om te besteden aan eten, woonkosten etc. Alles wordt door de community bepaalt hoeveel iets kost, energie krijgt een credit prijs, water krijgt een credit prijs enz enz. Als de community dan vindt dat je belangrijk werk doet voor de samenleving, zal je veel credits per maand krijgen om te besteden. Vind de community dat je geen belangrijk werk doet, krijg je minder credits. Zo wordt loon en kosten door de community bepaalt i.p.v. een regering, banken enz. enz. waardoor alles eerlijker is. Dit is ons huidige fucking systeem. Je moet alleen even "de community bepaald" vervangen door vraag en aanbod. >Het probleem van de Bitcoin is dat de waarde op niks gebaseerd is. Alles in deze wereld heeft in principe de waarde "wat de volgende gek ervoor geeft". Daarin is de bitcoin niet anders dan de euro, goud of oldtimers.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Dit is ons huidige fucking systeem. Je moet alleen even "de community bepaald" vervangen door vraag en aanbod. Het punt van het credit systeem is dat er geen winstbelang meer is. Bedrijven hoeven geen winst te maken, en kosten zijn er ook niet. Grondstoffen krijgen een waarde hoe belangrijk ze zijn en de waarde wordt dan niet gebaseerd op hoeveel ervan is of hoe luxe het eruit ziet. Zo kan het best gebeuren dan producenten van graan meer credits zullen krijgen dan bijvoorbeeld producenten van juwelen. Het punt van het creditsysteem is om een economie op te zetten die gebaseerd is op wederdiensten en niet op puur winst maken. Op die manier heeft het ook geen zin meer om illegale praktijken uit te voeren, ze zullen dus een eigen munt moeten hebben die criminelen alleen maar op hun eigen markt kunnen uitgeven. Het creditsysteem moet gebruik gaan maken van een gebalanceerde en representatieve groep mensen die gaan bepalen welk werk goed wordt beloont en welke minder. Zolang die groep groot en representatief genoeg is zou het systeem ook eerlijk moeten zijn en zou iedereen beloont moeten worden, wat ze aan de samenleving teruggeven. Het creditsysteem zal zeker niet zorgen voor gelijkheid, wel eerlijkheid volgens normen en waarden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

>, is de waarde van de BC eerder gebasseerd op hoeveel moeite het kost om één zo'n BC te minen. Onzin. De reden dat de waarde zo hoog is heeft bijna niks te maken met het minen van die coins. Er wordt gewoon aan miljoenen voor verhandeld en de waarde wordt bepaald door wat iemand er voor wilt geven. Ik denk dat het minen slechts een paar procent van de koers bepaalt. Multipool is inderdaad een doodsteek voor het systeem. Grote kans ook dat de oprichters er binnenkort een halt op zetten ivm met de hoeveelheid kritiek die ze krijgen. Daarbij is het gewoon een drama om al die verschillende valuta in te wisselen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Het punt van het credit systeem is dat er geen winstbelang meer is. Bedrijven hoeven geen winst te maken, en kosten zijn er ook niet. Hoe wil je efficiëntie bereiken zonder een drijfveer tot deze efficiëntie: winst? >Grondstoffen krijgen een waarde hoe belangrijk ze zijn en de waarde wordt dan niet gebaseerd op hoeveel ervan is of hoe luxe het eruit ziet. Is hoe luxe het eruit ziet geen waarde dan? Sterker nog, als bijvoorbeeld goud een te lage waarde toegewezen krijgt (niet nuttig, wel mooi) dan wil iedereen toch goud hebben voor zo'n lage prijs? Wat als het goud opraakt? Vragen, vragen. >Zo kan het best gebeuren dan producenten van graan meer credits zullen krijgen dan bijvoorbeeld producenten van juwelen. Ja dit snap ik dus niet. Als graan duurder is dan juwelen koopt iedereen toch een minimum aan graan en een maximum aan juwelen? Of krijgen we dan een situatie waarin IEDEREEN producent van graan wordt (dat is namelijk makkelijk op te zetten) en iedereen ineens stinkend rijk is? Maar wat gebeurt er dan als iedereen graan produceert? Is het dan nog steeds zo duur? Wat doen we dan met al het graan dat wel geproduceerd wordt maar waar geen vraag naar is omdat de prijs zo belachelijk hoog is? Vragen, vragen. >Op die manier heeft het ook geen zin meer om illegale praktijken uit te voeren Ik snap even niet hoe de nogal vreemd gedefinieerde credit-economie illegale activiteiten uitbant, kun je dat even uitleggen? >ze zullen dus een eigen munt moeten hebben die criminelen alleen maar op hun eigen markt kunnen uitgeven. Maar dan loont criminele activiteit nog steeds toch of zie ik dat verkeerd? Het creditsysteem moet gebruik gaan maken van een gebalanceerde en representatieve groep mensen die gaan bepalen welk werk goed wordt beloont en welke minder. Zolang die groep groot en representatief genoeg is zou het systeem ook eerlijk moeten zijn en zou iedereen beloont moeten worden, wat ze aan de samenleving teruggeven. Het creditsysteem zal zeker niet zorgen voor gelijkheid, wel eerlijkheid volgens normen en waarden. Dit noemen wij in de volksmond een dictatuur. Het grootste probleem wat ik met het credit systeem heb is dat er geen enkel manier is waarop ook maar een half efficiënte allocatie van goederen plaatsvind. Oh ja, en het dictatuur gedeelte dan.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

> is de waarde van de BC eerder gebasseerd op hoeveel moeite het kost om één zo'n BC te minen Dit klopt inderdaad niet. Er is bekend hoeveel bitcoin er uit worden gegeven en de huidige waarde van deze bitcoins zijn bekend. De waarde van de munt bepaalt dus hoe veel mensen er bitcoin minen (er zijn immers kosten aan verbonden, opbrengst-kosten=winst, enfin je begrijpt het wel). Waarbij het mij trouwens niet duidelijk is of een grotere hoeveelheid miners (zodra een bepaalde ondergrens is bereikt) voordelen heeft voor het systeem. Weet jij dat toevallig OMGWTFBBQ?

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarbij ik het trouwens frappant vindt dat je onze huidige "wijze oude-mannen raad" (regeringen, centrale banken, politici, academici) buiten spel wil zetten: >Zo wordt loon en kosten door de community bepaalt i.p.v. een regering, banken enz. enz. waardoor alles eerlijker is. En deze wil vervangen door... een wijze oude-mannen raad: >een gebalanceerde en representatieve groep mensen die gaan bepalen welk werk goed wordt beloont en welke minder Alleen heeft deze meer macht en moet het minder verantwoording afleggen aan de bevolking.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Bedrijven hoeven geen winst te maken, en kosten zijn er ook niet Die vind ik persoonlijk nog het leukst. Ten eerste ken ik niet één bedrijf dat geen winst wil maken en ten tweede zijn er ALTIJD kosten. Zelfs al gebruik je zand als valuta, dan moet je nog steeds die schep betalen waarmee je het opgraaft en de zeep waarmee je je handen wast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso heb je ook nog "opportunity costs", oftewel de "kosten" van het niet kunnen doen van je beste alternatief. Als ik mijn eigen bedrijfje begin ben ik niet gratis, ik kan immers niet bij een ander bedrijf in loondienst gaan. Mijn kosten voor mijn bedrijfje is dus het loon dat ik elders had kunnen verdienen. Deze kosten blijven in het dictatoriale "community systeem" gewoon bestaan. Als ik besluit graan te gaan verbouwen, kan ik geen juwelen maken.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bitcoin is een virtueel betaalmiddel (i.e. het heeft 0 intrinsieke waarde). De hoeveelheid bitcoins die in omloop zijn staat vast. Het doel is om uiteindelijk een stabiele hoeveelheid bitcoins te krijgen (komt voort uit de achterlijke aanname dat geldgroei per definitie tot inflatie leidt, die nog wel eens gedaan wordt door mensen zonder verstand van economie). Miners geven rekenkracht aan het virtuele netwerk, via die rekenkracht kunnen de transacties verwerkt worden. Het minen zelf kun je het beste zien als het ontvangen van lootjes voor de grote loterij. Hoe meer rekenkracht je levert, hoe meer lootjes je krijgt. Uiteindelijk worden er een aantal bitcoins verloot onder de mensen die rekenkracht leveren (de hoeveelheid bitcoins die verloot worden staat van tevoren vast).

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...