Ga naar inhoud

Het bitcoin topic


OMGWTFBBQ

Aanbevolen berichten

  • Reacties 161
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De functies van geld zijn: -ruilmiddel; -rekeneenheid; -oppotmiddel, een opslagmedium om koopkracht (economische waarde) naar de toekomst over te hevelen. Aldus wikipedia. Maar in een wereld met 0 transactiekosten zijn twee ruilmiddelen / rekeneenheden niet mogelijk (vandaar dat het restaurant alle prijzen van euro naar bitcoin overhevelt, de rekeneenheid is namelijk euro en niet bitcoin). Dat maakt van bitcoin eigenlijk geen munt maar een gigantisch liquide belegginsproduct.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat er veel gaten in mijn uitleg zit, er was een paar jaar geleden een man die dit hele systeem had uitgedacht. Ik moet het alleen even zien te vinden, uitleggen gaat erg verkeerd. Ik zal proberen de basis zo goed mogelijk zonder gaten uit te leggen: Het basisprincipe van het creditsysteem is dat je beloont wordt op basis van de waarde van de dienst die je verricht hebt. De drijfveer van zo'n credit economie zou dan geen winst meer zijn, maar participatie in de samenleving. Als je veel wil verdienen, moet je belangrijk zijn voor de samenleving. Ik probeer het artikel op te zoeken, maar tot nu toe geen succes. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie denken dat het huidige betaalsysteem zal blijven bestaan of dat het in de toekomst verandert? Wat zijn volgens jullie goede alternatieve economieën?
Link naar reactie
Delen op andere sites

In metaforen sprekende; geld is een aandeel in de zin dat het de valuta is van een land, waarvan de overheid ook gezien kan worden als een bedrijf. Neem bijvoorbeeld de Pound Sterling; er staat op elk biljet ''I promise to pay the bearer on demand the sum of...'', dit houdt in dat je, in principe, een aandeel van 10 pond bezit wanneer je een briefje van 10 pond hebt. Lever je deze in voor een object dat 10 pond kost, dan lever je je aandeel weer in. Zeer technisch gezien ligt het allemaal veel gecompliceerder en is geld niet een aandeel op zich, maar er zit wel een kern van waarheid in wat Q zegt.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

>In metaforen sprekende; geld is een aandeel in de zin dat het de valuta is van een land, waarvan de overheid ook gezien kan worden als een bedrijf. Neen. Geld wordt uitgebracht door de centrale bank, deze staat los van de overheid. En er zit dus geen kern van waarheid in. Geld is niet alleen een oudere entiteit dan aandelen, het heeft ook een totaal andere functie dan aandelen. >Wat Q bedoelt, is dan ook dat geld, net als aandelen, een waardeakte is dat je in kunt ruilen voor goederen. Het verschil is dat je geld kunt inruilen voor fysieke goederen en aandelen weer voor geld. Een aandeel is een financieel product, dat lijkt even veel op geld als een broodje van de bakker.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...