Ga naar inhoud

Pray For Paris


levy999

Aanbevolen berichten

  • Reacties 253
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mijn punt is dat het refo-standpunt tegen inenting heel logisch en coherent is op het moment dat je de Christelijke doctrine volgt dat al het lijden in deze wereld door god komt en terecht is. Daar kun je het mee eens of oneens zijn maar ik vind dat moreel gezien niet "beter" of "slechter" dan bijvoorbeeld een liberaal standpunt waarin je kinderen dient te beschermen zodat zij zichzelf kunnen ontplooien. De enige basis waarop je de antwoorden op dit soort vraagstukken objectief kan beoordelen is coherentie en daarin doet in ieder geval het Christendom het niet beter of slechter dan de "geestwetenschappen".

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, maar ik heb het nooit over objectiviteit gehad. Ik ben subjectief voor standpunten op basis van geesteswetenschappen omdat hier vaak een theoretische basis ten grondslag ligt en niet een historisch/spirituele. voornaamste punt is dat de één wel een absolute waarheid hanteert en de ander vaak niet.

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Mooi, maar ik heb het nooit over objectiviteit gehad. Coherentie is dan ook geen objectiviteit. Coherentie is simpelweg de mate waarin het ene idee uit het collectief logisch volgt op andere ideeën uit één bepaald collectief. >Ik ben subjectief voor standpunten op basis van geesteswetenschappen omdat hier vaak een theoretische basis ten grondslag ligt en niet een historisch/spirituele. Ik snap niet wat dat met subjectiviteit te maken heeft maar goed. Aan godsdienst ligt ook een theoretische basis ten grondslag. Het idee dat alle mensen hier op aarde in dienst staan van een of ander goddelijk wezen en zijn wetten moeten volgen (mits deze elkaar niet tegenspreken) is niet absurder dan bijvoorbeeld het idee dat alle mensen zichzelf altijd zullen verrijken ten opzichten van anderen mits ze niet gestopt worden door wetten (ideetje van Hobbes, die overigens zowel devoot Christen als grondlegger van de moderne politiek-filosofische wetenschap was). >voornaamste punt is dat de één wel een absolute waarheid hanteert en de ander vaak niet. De Islam claimt inderdaad dat de Koran de absolute waarheid is. Maar het Christendom doet dat nergens.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jezus christus vieze vuile kutsite. Leesbare versie: >Mooi, maar ik heb het nooit over objectiviteit gehad. Coherentie is dan ook geen objectiviteit. Coherentie is simpelweg de mate waarin het ene idee uit het collectief logisch volgt op andere ideeën uit één bepaald collectief. >Ik ben subjectief voor standpunten op basis van geesteswetenschappen omdat hier vaak een theoretische basis ten grondslag ligt en niet een historisch/spirituele. Ik snap niet wat dat met subjectiviteit te maken heeft maar goed. Aan godsdienst ligt ook een theoretische basis ten grondslag. Het idee dat alle mensen hier op aarde in dienst staan van een of ander goddelijk wezen en zijn wetten moeten volgen (mits deze elkaar niet tegenspreken) is niet absurder dan bijvoorbeeld het idee dat alle mensen zichzelf altijd zullen verrijken ten opzichten van anderen mits ze niet gestopt worden door wetten (ideetje van Hobbes, die overigens zowel devoot Christen als grondlegger van de moderne politiek-filosofische wetenschap was). >voornaamste punt is dat de één wel een absolute waarheid hanteert en de ander vaak niet. De Islam claimt inderdaad dat de Koran de absolute waarheid is. Maar het Christendom doet dat nergens.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Aan godsdienst ligt ook een theoretische basis ten grondslag. Het idee dat alle mensen hier op aarde in dienst staan van een of ander goddelijk wezen Puntje van kritiek, waarschijnlijkheid van iets neem je niet in overweging. >De Islam claimt inderdaad dat de Koran de absolute waarheid is. Maar het Christendom doet dat nergens. Zijn niet de twee enige religies en je opvatting e is sterk discutabel, maar ik zal niet afdwalen.

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Coherentie is dan ook geen objectiviteit. Coherentie is simpelweg de mate waarin het ene idee uit het collectief logisch volgt op andere ideeën uit één bepaald collectief. Jaahaa dat snap ik, maar jij probeert objectief te beoordelen of een moraal een passende fundament heeft. Hier was ik totaal niet mee bezig. Het gaat erom dat mensen morelen in de bijbel lezen en het als waar/juist aanschouwen. Zonder daar misschien verder over na te denken wat voor impact dat heeft op de samenleving. Als religieuzen zelfhierover na gaan denken zijn ze wat mij betreft al een eind op de goede weg.

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kap er ook mee, ik heb het idee dat we meer aan het duiden zijn doordat we elkaar niet goed begrijpen dan dat we daadwerkelijk aan het discussieeren zijn. Komt mede omdat alles eindeloos moet worden genuanceerd, omdat je anders figuren als levvy krijgt die je weer als laagbegaafd bestempelen. Volgensmij verschillen we ook niet heul erg van mening dus de fun is er ook wel een beetje af. xoxo

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Als religieuzen zelfhierover na gaan denken zijn ze wat mij betreft al een eind op de goede weg. Geloof me, dat doen ze. Matties van me bij de christelijke studenten vereniging (ja het bestaat) hebben een werkgroep die uitsluitend bezig is met kritiek op hun geloof en de zoektocht naar mogelijke antwoorden daarop. >Puntje van kritiek, waarschijnlijkheid van iets neem je niet in overweging. Uiteraard niet, want de waarschijnlijkheid van god is niet objectief te bepalen en daarom heeft die discussie op voorhand al geen zin. >Zijn niet de twee enige religies en je opvatting e is sterk discutabel, maar ik zal niet afdwalen. Voorzie mij van een tekst uit de bijbel waarin staat dat het de absolute waarheid is en ik stel mijn mening bij. Daarnaast is één religie (ik heb toevallig de meest voor de hand liggende gepakt) die niet claimt de absolute waarheid te zijn natuurlijk genoeg om je argument dat "religies de absolute waarheid hanteren" omver te werpen. >maar jij probeert objectief te beoordelen of een moraal een passende fundament heeft. Hier was ik totaal niet mee bezig. Jawel, je haalde zelf aan dat je de "basis" van opvattingen uit de geestwetenschappen sterker vind dan de "basis" van theologische opvattingen: >Ik ben subjectief voor standpunten op basis van geesteswetenschappen omdat hier vaak een theoretische basis ten grondslag ligt en niet een historisch/spirituele.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als broer en zus zich met elkaar voortplanten, wil dat nog wel eens fysieke en verstandelijke beperkingen tot gevolg hebben. Aangezien jouw reacties doen vermoeden dat je een enorme mongool bent, neemt Squall aan dat je vader z'n zus volgepompt heeft, tenminste, zo interpreteer ik het, maar eigenlijk kan het natuurlijk van alles betekenen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...