Ga naar inhoud

CdAB 144 [CXLIV] Another fallen Soldier


Arendjan

Aanbevolen berichten

  • Reacties 478
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

42 minuten geleden, Noatak zei:

Omdat het een man betreft. Dit betreft een kerel die een andere kerel een klap geeft omdat hij een grapje maakt over zijn vrouw. Dat is een kenmerk van giftige mannelijkheid.

Zoals ik zei, hij had hem streng toe kunnen spreken en dan was het bescherming van een dierbare geweest (een mannelijke kwaliteit bij uitstek), maar hij koos voor geweld (een agressieve vorm van mannelijkheid, ook wel toxic masculinity genaamd, gewoon voor het gemak én omdat gedrag met deze kenmerk een pervasief probleem is in het dagelijks leven of afgebeeld in media).

Het is een probleem, problemen geven we graag namen om het op te kunnen lossen. Ik zie het probleem niet (in het benoemen van dit probleem als zodanig hihi). En zoals Doornroosje al zei, en ik net vergat; Chris Rock's grap naar Jada kun je ook opvatten als toxic masculinity, want niet grappig, onnodig kwetsend, vrouwonvriendelijk. Allemaal kenmerken van giftige mannelijkheid

maar wat als het een vrouw was? Was het dan toxic femininity? Of hebben vrouwen daar vrij spel in? Of is toxic femininity iets als buitensporig verbaal en emotioneel geweld gebruiken? Is dat ook niet gewoon stereotypisch? En wat als zijn vrouw zijn kind betrof? Is het dan opeens geen toxic masculinity maar gewoon voor je kind opkomen? Is geweld gebruiken bij het opkomen voor de ander gelijk een mannelijk giftig iets? Moet het dat zijn? Zijn vrouwen die geweld gebruiken dan masculien toxisch bezig? Begrijp me niet verkeerd. Masculien macho gedrag bestaat zeker, maar moet al het geweld bestempeld worden onder dit label? Ik verwacht een essay van vier kantjes.

kikker4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, VerDikkieDik zei:

maar wat als het een vrouw was? Was het dan toxic femininity? Of hebben vrouwen daar vrij spel in? Of is toxic femininity iets als buitensporig verbaal en emotioneel geweld gebruiken? Is dat ook niet gewoon stereotypisch? En wat als zijn vrouw zijn kind betrof? Is het dan opeens geen toxic masculinity maar gewoon voor je kind opkomen? Is geweld gebruiken bij het opkomen voor de ander gelijk een mannelijk giftig iets? Moet het dat zijn? Zijn vrouwen die geweld gebruiken dan masculien toxisch bezig? Begrijp me niet verkeerd. Masculien macho gedrag bestaat zeker, maar moet al het geweld bestempeld worden onder dit label? Ik verwacht een essay van vier kantjes.

overigens gaf hij een bitch slap? Is dat dan masculien toxisch gedrag? Hij had dan eigenlijk een vuist moeten gebruiken,  toch? Een bitch slap is best wel een bitchy manier om iemand te slaan. Of hield hij zich toch in? Is dat dan toch toxisch feminien gedrag? Is een bitch slap wel een genderneutraal woord? Moeten we voortaan genderneutraal slaan? Of moeten we gewoon af van dit teveel aan labels voor elke situatie ook mogelijk?

 

kikker4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, VerDikkieDik zei:

overigens gaf hij een bitch slap? Is dat dan masculien toxisch gedrag? Hij had dan eigenlijk een vuist moeten gebruiken,  toch? Een bitch slap is best wel een bitchy manier om iemand te slaan. Of hield hij zich toch in? Is dat dan toch toxisch feminien gedrag? Is een bitch slap wel een genderneutraal woord? Moeten we voortaan genderneutraal slaan? Of moeten we gewoon af van dit teveel aan labels voor elke situatie ook mogelijk?

 

ik bedoel meer te zeggen dat toxisch masculien gedrag ook gewoon een noemer is. Dat wanneer het niet goed gebruikt wordt het net zoals alles bestempelen als racisme zijn betekenis verliest. 

kikker4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, VerDikkieDik zei:

ik bedoel meer te zeggen dat toxisch masculien gedrag ook gewoon een noemer is. Dat wanneer het niet goed gebruikt wordt het net zoals alles bestempelen als racisme zijn betekenis verliest. 

Maar toxisch masculinity is toch ook racistisch?

Ik keur deze handtekening goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, VerDikkieDik zei:

> maar wat als het een vrouw was? Was het dan toxic femininity? Of hebben vrouwen daar vrij spel in? 

> Zijn vrouwen die geweld gebruiken dan masculien toxisch bezig? Begrijp me niet verkeerd. Masculien macho gedrag bestaat zeker, maar moet al het geweld bestempeld worden onder dit label?

Het concept raakt in feite aan thema's als het patriarchaat, of mannelijke oververtegenwoordiging en macht in onze samenleving anders gezegd, en de observatie dat mannen vaker gewelddadig zijn dan vrouwen want fysiek sterker, en ook omdat jongens en mannen gewoon stoeien -- wat prima is, maar ga niet over de schreef.

Nee vrouwen die fysiek of verbaal geweld gebruiken en 0nare stereotypes in stand houden zijn niet beter en moeten daar ook mee kappen.

Dit zijn uiteindelijk problemen die we gezamenlijk op moeten lossen, man en vrouw; als mensen een betere wereld creëren en zo. Maar het betreft in deze mannen omdat patriarchaat en zo, mja
 

Quote

En wat als zijn vrouw zijn kind betrof? Is het dan opeens geen toxic masculinity maar gewoon voor je kind opkomen?

Het doel maakt niet uit. Gewoon handjes thuishouden en uitpraten.

 

Quote

Is geweld gebruiken bij het opkomen voor de ander gelijk een mannelijk giftig iets?

Ja thx voor de vraag: geweld is acceptabel als zelfverdediging, maar niet vanuit agressie.
 

Quote

Ik verwacht een essay van vier kantjes.

rest ligt bij de drukker nog

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, VerDikkieDik zei:

overigens gaf hij een bitch slap? Is dat dan masculien toxisch gedrag? Hij had dan eigenlijk een vuist moeten gebruiken,  toch? Een bitch slap is best wel een bitchy manier om iemand te slaan. Of hield hij zich toch in? Is dat dan toch toxisch feminien gedrag? Is een bitch slap wel een genderneutraal woord? Moeten we voortaan genderneutraal slaan? Of moeten we gewoon af van dit teveel aan labels voor elke situatie ook mogelijk?

Ik zie niet waarom slaan met de vlakke hand feminien is. Dat is zo geframed, maar is gewoon onzin. Met de vlakke hand sla je als je minder schade wilt uitoefenen. Will Smith had zo te zien ook niet als doel om Chris tegen te grond te werken en de hele show te ontregelen, en wss dacht hij dat hij met zo'n slap wel weg kon komen.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Noatak zei:

Ik zie niet waarom slaan met de vlakke hand feminien is. Dat is zo geframed, maar is gewoon onzin. Met de vlakke hand sla je als je minder schade wilt uitoefenen. Will Smith had zo te zien ook niet als doel om Chris tegen te grond te werken en de hele show te ontregelen, en wss dacht hij dat hij met zo'n slap wel weg kon komen.

slap-slap-contest.gif

Ik keur deze handtekening goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Noatak zei:

Ik zie niet waarom slaan met de vlakke hand feminien is. Dat is zo geframed, maar is gewoon onzin. Met de vlakke hand sla je als je minder schade wilt uitoefenen. Will Smith had zo te zien ook niet als doel om Chris tegen te grond te werken en de hele show te ontregelen, en wss dacht hij dat hij met zo'n slap wel weg kon komen.

Sterker nog: op de politieacademie word je geleerd om mensen die niet willen meewerken en geweld vertonen te bitchslappen ipv “als een echte man” erop in te hameren met een gebalde vuist. De reden is simpel: het is een effectieve manier om ze effe rustig te krijgen en er is geen blijvend letsel dat in een rechtzaak tegen je gebruikt kan worden…

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Doornroosje zei:

Toxic masculinity is bv ook dingen zeggen als “roze is voor mietjes”, “echte mannen eten vlees”, “hoezo vond je Mean Girls een grappige film?” of “haha kerel word je nou serieus emotioneel van het einde van A Star Is Born?”

ja het is niet alleen fysiek geweld. Ik had het over vrouwonvriendelijk, toxic masculinity is ook homofoob. Je hoeft niet expliciet homofoob of vrouwhatend te zijn om het uit te dragen, het uit zich ook in subtiele wijzen zoals Roos aangaf. 

Laat mij lekker janken bij GTST.

 

 

p.s. om mijn imago niet te schaden: ik kijk geen GTST

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Doornroosje zei:

Sterker nog: op de politieacademie word je geleerd om mensen die niet willen meewerken en geweld vertonen te bitchslappen ipv “als een echte man” erop in te hameren met een gebalde vuist. De reden is simpel: het is een effectieve manier om ze effe rustig te krijgen en er is geen blijvend letsel dat in een rechtzaak tegen je gebruikt kan worden…

anders gewoon de taser, bzzzt

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Noatak zei:

ja het is niet alleen fysiek geweld. Ik had het over vrouwonvriendelijk, toxic masculinity is ook homofoob. Je hoeft niet expliciet homofoob of vrouwhatend te zijn om het uit te dragen, het uit zich ook in subtiele wijzen zoals Roos aangaf. 

Laat mij lekker janken bij GTST.

 

 

p.s. om mijn imago niet te schaden: ik kijk geen GTST

Ja en nog een belangrijke kanttekening: het principe van toxische masculiniteit is niet alleen schadelijk voor vrouwen, sterker nog, het is het meest schadelijk voor mannen zelf.

Want stel; een man vindt GTST leuk. Nee wacht, GTST is vreselijk ongeacht je gender. Stel, een man vindt Mean Girls een leuke film (om even bij mijn eerdere voorbeeld te blijven. De film is iconisch en supergrappig), dan moet dat gewoon kunnen. Het idee dat je iets niet leuk zou mogen vinden vanwege het gereedschap dat tussen je benen zit is enorm beperkend, toch? Elke man zou ervan profiteren als er minder toxische masculiniteit in de wereld is. Haalt ook wat druk van jullie schouders om aan bepaalde ideaalbeelden te voldoen!

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Noatak zei:

Het concept raakt in feite aan thema's als het patriarchaat, of mannelijke oververtegenwoordiging en macht in onze samenleving anders gezegd, en de observatie dat mannen vaker gewelddadig zijn dan vrouwen want fysiek sterker, en ook omdat jongens en mannen gewoon stoeien -- wat prima is, maar ga niet over de schreef.

Tuurlijk zou zijn vrouw (is eigenlijk ook een beetje ouderwets?) zichzelf ook kunnen en mogen verdedigen. Alleen vind ik het dan te kort door de bocht om te zeggen dat wanneer Will Smith het voor haar opneemt dat dit dan vanuit het patriarchaat gebeurt. Hoe die verstandhouding binnen hun gezin is weet ik niet, maar los van het zijn van wat voor geslacht dan ook moet je voor de ander op kunnen komen. Zoals een vrouw dat ook voor een man kan. Dat mannen eenmaal volgens een andere balans in de hormoonhuishouding werken is zeker geen excuus voor excessief geweld, maar anderzijds om zijn geweld in deze context masculien toxisch te noemen vind ik niet zo vanzelfsprekend. 

1 uur geleden, Noatak zei:

Het doel maakt niet uit. Gewoon handjes thuishouden en uitpraten.

 

Ik vind dat de context zeker uit maakt, en daarbij hoef je dingen niet altijd uit te praten met iemand die jou of de mensen om jouw heen totaal niet respecteert. Maar dat ben ik. 

1 uur geleden, Noatak zei:

Ja thx voor de vraag: geweld is acceptabel als zelfverdediging, maar niet vanuit agressie.

Een dergelijke roast is natuurlijk ook emotioneel geweld. Fysiek geweld is dan eigenlijk gewoon het gevolg van een gebrek aan een passend antwoord. Dat karakterverlies is aan Smiff zoals je hem daarna sobbend zag. 

 

kikker4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Noatak zei:

Ik zie niet waarom slaan met de vlakke hand feminien is. Dat is zo geframed, maar is gewoon onzin. Met de vlakke hand sla je als je minder schade wilt uitoefenen. Will Smith had zo te zien ook niet als doel om Chris tegen te grond te werken en de hele show te ontregelen, en wss dacht hij dat hij met zo'n slap wel weg kon komen.

Dus dat. Dan vind ik persoonlijk dat hij zich nog heeft ingehouden. 

 

Ik voel die emotie zelf gewoon. Heeft niks met mij als man te maken. Ik ben zelf overigens alles behalve het typische voorbeeld van een man, zoals je kan aannemen van een aantal van mijn posts. 

kikker4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst nog op een grasveldje gezeten met twee vriendinnen en gekletst over mijn nachtelijke escapades met 'n een of andere dude. Dat ik dan zeg no homo is meer als grap, want ja lichtelijk ironisch/sarcastisch, ook al voel ik me romantisch gezien niet/minder aangetrokken tot mannen. 

aangepast door VerDikkieDik

kikker4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...