Ga naar inhoud

Algemene politieke discussie


k1ng

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden, Avant-La-Lettre zei:

Ik vind het ontmoedigen van roken een lastige. Aan de ene kant doe je er (mits je het in je uppie doet) niemand anders kwaad mee. Aan de andere kant help je je lichaam zo ontzettend snel naar de tering en krijg je er zo ontzettend weinig voor terug dat er wel wat voor te zeggen is om mensen daartegen te beschermen. Ik ken niemand die rookt en daar tevreden mee is, iedereen die ik ken die rookt raadt het ten zeerste af en wou dat ze er nooit mee waren begonnen...

Het is aangetoond dat na het stoppen met roken je longen zich zeer snel aanpassen en zich zeer snel herstellen van alle schade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Mozilla zei:

De koers die we nu hebben voor een “rookvrije generatie” vind ik zelf wel prima. De meeste mensen die nu nog roken zullen dat blijven doen tot het echt onbetaalbaar word, maar het ontmoedigt jongeren wel enorm als een pakje sigaretten 20,- kost omdat ze over het algemeen minder te besteden hebben. 
 

En anders hoe ze het in Nieuw Zeeland doen. De leeftijdsgrens ieder jaar verhogen. 

Ik heb gelezen van een studie dat de echte verstokte rokers pas stoppen als de sigaret 3/6 euro per stuk kost.

aangepast door GlobalGuardian
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Avant-La-Lettre zei:

Wat is de laatste keer dat jij een publicatie van de EU hebt gelezen? Niet dat ik het verder eens ben met extreem doorgeslagen politiek correct taalgebruik, maar kom op, een storm in een glas water in het europarlement die draait om taalgebruik in publicaties die toch niemand leest. Als dat het ergste is wat onze samenleving kan overkomen komt alles wel goed.

Het is een begin van een offensief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, GlobalGuardian zei:

Het is aangetoond dat na het stoppen met roken je longen zich zeer snel aanpassen en zich zeer snel herstellen van alle schade.

Dit lijkt me echt totale onzin maar voor medische zaken schakel ik liever de forum-arts @Arendjanin.

19 minuten geleden, GlobalGuardian zei:

Het is een begin van een offensief.

Als je een gekke troela in het Europarlement al als het begin van een grote cultuuroorlog ziet snap ik dat je je de hele dag zo druk maakt over vanalles en nogwat. Het lijkt me voor je eigen rust handiger om het te zien voor wat het is, een gekke troela in het europarlement met een stom idee.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, GlobalGuardian zei:

Ik heb gelezen van een studie dat de echte verstokte rokers pas stoppen als de sigaret 3/6 euro per stuk kost.

Dat zal totaal afhankelijk zijn van je inkomen. Op ten duur zal je hetzelfde krijgen als met alcohol, de grootste drinkers zijn hoogopgeleiden met een mooi salaris. Die kunnen een hoop alcohol betalen en zijn uit hun studententijd gewend om flink te drinken. Dan trek je al snel doordeweeks een flesje wijn open.

aangepast door Avant-La-Lettre
  • Thanks 1

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-12-2021 om 18:32, Arendjan zei:

Ja, heel goed van jou jongen. Maar als je belooft dat je deze schuld bij het afsluiten van een hypotheek niet hoeft te laten zien moet je niet later deze doelgroep dubbel naaien. Daarnaast had ik niet kunnen studeren zonder schuld, heb naast een meer dan fulltime stage ook geen tijd voor een baan. Dus wat is je punt?

Ik ga iets heel controversieels zeggen maar ik vind het goed dat studieschuld wordt meegerekend in hypotheek (en ja ik heb zelf een schuld van hier tot ginderen) omdat het niet meerekenen van de schuld de hoge prijzen in stand houdt. Fijn dat ouders ook niet meer zomaar kunnen schenken bij het kopen van woning voor kinderen, veel eerlijker zo. Nu nog genoeg bouwen en dan is het voor onze generatie hopelijk gauw genoeg mogelijk een woning te kunnen kopen.

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, DunneDraak zei:

Zolang er elk jaar meer Nederlanders bij komen dan huizen zie ik de huisprijzen nog niet echt dalen

Als je doelt op vluchtelingen/asielzoekers; dat heeft vrij weinig effect op de huizenmarkt en de prijzen. Als je doelt op baby's die geboren worden: ook dat heeft niet zo veel effect, een baby kan namelijk geen huis kopen.

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Doornroosje zei:

Als je doelt op vluchtelingen/asielzoekers; dat heeft vrij weinig effect op de huizenmarkt en de prijzen. Als je doelt op baby's die geboren worden: ook dat heeft niet zo veel effect, een baby kan namelijk geen huis kopen.

Een vluchteling kan wel een huis huren of toegewezen gekregen krijgen. Tuurlijk heeft dat effect op de huizenmarkt. Een baby kan zorgen dat men groter wil wonen; en zal na 20 jaar ook de huizenmarkt op willen.

 

Zeggen dat bevolkingsgroei geen invloed zal hebben is kul

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, DunneDraak zei:

Een vluchteling kan wel een huis huren of toegewezen gekregen krijgen. Tuurlijk heeft dat effect op de huizenmarkt. Een baby kan zorgen dat men groter wil wonen; en zal na 20 jaar ook de huizenmarkt op willen.

 

Zeggen dat bevolkingsgroei geen invloed zal hebben is kul

Het effect van vluchtelingen op de huizenmarkt is 0,77%. Dus nog geen één procent.

Het groter willen worden verandert niets aan de beschikbaarheid/aanbod van woningen.

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Doornroosje zei:

Het effect van vluchtelingen op de huizenmarkt is 0,77%. Dus nog geen één procent.

Het groter willen worden verandert niets aan de beschikbaarheid/aanbod van woningen.

Waar haal je deze cijfers van? Daarnaast is niet elke nieuwe Nederlander per definitie een vluchteling hè

 

Tuurlijk draagt het groter wonen bij aan een verschuiving op beschikbaarheid. Hoe groter huizen hoe minder plek voor nieuwe huizen. Grond is voornamelijk duur en schaars in Nederland, dus zeker wel iets om rekening mee te houden. Daarnaast neemt niet weg dat een baby na 20 jaar alsnog de huizenmarkt op wil.

 

Los van feit dat de bevolkingsgroei niet echt veroorzaakt wordt doordat er veel baby's worden gemaakt volgensmij

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, DunneDraak zei:

Waar haal je deze cijfers van? Daarnaast is niet elke nieuwe Nederlander per definitie een vluchteling hè

 

Tuurlijk draagt het groter wonen bij aan een verschuiving op beschikbaarheid. Hoe groter huizen hoe minder plek voor nieuwe huizen. Grond is voornamelijk duur en schaars in Nederland, dus zeker wel iets om rekening mee te houden. Daarnaast neemt niet weg dat een baby na 20 jaar alsnog de huizenmarkt op wil.

 

Los van feit dat de bevolkingsgroei niet echt veroorzaakt wordt doordat er veel baby's worden gemaakt volgensmij

Nee, het gaat om het aantal huizen. Of dat nou grote villa's zijn of twee-kamer appartementen verandert niets aan het huidige aanbod, dat nu gewoon niet voldoende is. En wat bedoel je dan met ''nieuwe Nederlander''? Dat leg je helemaal niet uit. 

En wat die baby's betreft; over 20 jaar zijn ook weer een hele hoop mensen dood of opgerot naar seniorenwoningen. Die moet je dan wel in je berekening meenemen.

Cijfers/percentages:

https://www.woningmarktbeleid.nl/onderwerpen/statushouders

https://www.rtlnieuws.nl/economie/column/4756451/statushouders-sociale-woning-woningmarkt-tekort-woningen

Kanttekening: in elke provincie ligt het percentage anders. Dit gaat toevallig over Overijssel: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2020103/Statushouder-krijgt-in-bijna-heel-Overijssel-voorrang-op-huurwoning-bekijk-hier-de-cijfers-in-jouw-gemeente

Het gaat voornamelijk over sociale huur. Daar is te weinig van in Nederland.

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ghost zei:

Vergeet de rol van expats niet. Er is veel geklaag over te weinig (of beter geen) betaalbare woningen voor leraren/agenten/verplegers in binnensteden waar deze mensen wel moeten werken, maar niet kunnen wonen. Voor dure expats worden deze woningen vastgehouden door hun werkgevers.

Expats hebben zeker invloed op met name de beschikbaarheid van huurwoningen (maar ik heb de cijfers daarvan even niet paraat). En ook op de betaalbaarheid, gezien hun werkgever toch wel whatever betaalt. In 2020 was de gemiddelde huurprijs in Amsterdam bijvoorbeeld gedaald (als enige stad in NL) omdat de expats wegbleven door corona :')

Amsterdam wil overigens een soort regeling invoeren waarbij juist docenten, agenten en zorgpersoneel voorrang krijgen op woningen in de binnenstad. Mja die prijzen zijn alsnog vrij onbetaalbaar voor die groepen.

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Doornroosje zei:

Nee, het gaat om het aantal huizen. Of dat nou grote villa's zijn of twee-kamer appartementen verandert niets aan het huidige aanbod, dat nu gewoon niet voldoende is. En wat bedoel je dan met ''nieuwe Nederlander''? Dat leg je helemaal niet uit. 

En wat die baby's betreft; over 20 jaar zijn ook weer een hele hoop mensen dood of opgerot naar seniorenwoningen. Die moet je dan wel in je berekening meenemen.

Cijfers/percentages:

https://www.woningmarktbeleid.nl/onderwerpen/statushouders

https://www.rtlnieuws.nl/economie/column/4756451/statushouders-sociale-woning-woningmarkt-tekort-woningen

Kanttekening: in elke provincie ligt het percentage anders. Dit gaat toevallig over Overijssel: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2020103/Statushouder-krijgt-in-bijna-heel-Overijssel-voorrang-op-huurwoning-bekijk-hier-de-cijfers-in-jouw-gemeente

Het gaat voornamelijk over sociale huur. Daar is te weinig van in Nederland.

Nee maar wel aan het toekomstige aanbod. Als niet iedereen zin heeft op een flatje te wonen worden er geen flats gebouwd maar villa's en heb je dus minder aanbod, heel gechargeerd gezegd.

>En wat die baby's betreft; over 20 jaar zijn ook weer een hele hoop mensen dood of opgerot naar seniorenwoningen. Die moet je dan wel in je berekening meenemen.

Meegenomen, het CBS verwacht in 2070 20,6 miljoen Nederlanders.

 

Een nieuw Nederlander is een migrant. Ik dacht dat de de PC term was.  Dus vluchtelingen plus 'normale' migranten. Die zorgen voornamelijk voor de bevolkingsgroei.

Ik lees nergens je opgenoemde percentage terug dat vluchtelingen 0,77% effect hebben op de huizenprijzen.  

Misschien valt ergens te lezen dat 0,77 van de woningen wordt bezet door vluchtelingen (al heb ik dat ook nog niet gelezen). Maar dan valt dat vgm niet direct te vertalen als 0,77% effect op de huizenmarkt. Ik denk dat dat een stuk complexer ligt en niet zo makkelijk valt te bepalen.

 

Los van het feit dat 'normale' migranten totaal buiten beschouwing worden gelaten. Welke ongetwijfeld een groot effect zullen hebben op de toekomstige huizenmarkt, iets wat ik in mijn eerste post benoemde.

 

Edit: ik zie nu pas je nieuwe comment inzake expats

 

 

 

 

 

 

aangepast door DunneDraak

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Nee maar wel aan het toekomstige aanbod

Ja daar gaat t dus al mis met ons want ik had het over het huidige aanbod :').

>Misschien valt ergens te lezen dat 0,77 van de woningen wordt bezet door vluchtelingen

Dit waren percentages van 2015 maar ik heb even een berekening gedaan op de huidige situatie: er zijn 2,2 miljoen sociale huurwoningen in NL (bron: CBS) en ong 18k asielzoekers (bron: CBS).  18k/2200k=0,0081. Dus 0,81% effect op de woningvoorraad. En voor sociale huur komen de meeste mensen tegenwoordig ook niet meer in aanmerking. Die vluchtelingen (die wel een verblijfsvergunning krijgen) zijn het probleem dus niet echt.

>Meegenomen, het CBS verwacht in 2070 20,6 miljoen Nederlanders.

Conclusie: er zijn te weinig woningen in NL. We zijn het dus gewoon met elkaar eens.

boys.gif.19dd9db9788bf9b94e60f95649e3720c.gif.fa83cd4c4b469f466a5c64ee0256b065.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

>Conclusie: er zijn te weinig woningen in NL. We zijn het dus gewoon met elkaar eens.

 

Ja! En ik zie dat in de toekomst helaas niet veranderen.

Bouwen gaat al niet zo makkelijk door de pfas-crisis, daarnaast vind onze overheid het een geweldige idee om strengere wetgeving te introduceren voor aannemers, de wkb.

https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/op-1-januari-2022-grootste-wijzigingen-bouwregelgeving-ooit/

 

Mijn vader is ook aannemer en tikt bijna de pensioenleeftijd aan en heeft al gezegd hier geen zin in te hebben. Hij gaat daarom ook geen woningen meer aanbouwen. Ik denk dat veel kleinere aannemers die tegen de pensioenleeftijd aan hikken hier hetzelfde over denken. 

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, DunneDraak zei:

Zolang er elk jaar meer Nederlanders bij komen dan huizen zie ik de huisprijzen nog niet echt dalen

De afgelopen weken zijn 11.000 woningen opgelegd aan asielzoekers. Maar komend jaar bouwen we er 45.000 woningen bij.
Prijsklasse..? vooralsnog onbekend. 


ik zeg maar zo: als het COA stil is zijn er weer woningen cadeau gegeven, en niet aan de eigen bevolking.

aangepast door GlobalGuardian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Feiten uurtje:

Arme mensen in arme landen krijgen meer kinderen dan rijke mensen in Europa.

Nederlanders krimpen op het moment vanwege de velen buitenlanders.

Mensen zijn niet tevreden als ze veilig in Griekenland aankomen, nee… Zij willen een huis, goede gezondheidszorg, en in de UK belanden of hier in west Europa, omdat we goed engels praten in Nederland.

En ik las op het nieuws dat de Nederlandse bevolking in 2040 voor 60% bestaat uit buitenlanders.


Mijn speculatie:

Tegen de tijd dat er genoeg woningen zijn bijgebouwd hebben we inmiddels teveel woningen, want dan is de vergrijzing gestorven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...