Ga naar inhoud

Welke film heb je het laatst gezien?


Maniak

Aanbevolen berichten

In principe vond ik dat er weinig mis was met het filmpje. Het doet wat het moet doen en niet veel meer dan dat (hoewel ik de hoeveelheid liedjes ietwat over-the-top vond). Maar ja, het is moeilijk de speelduur te rechtvaardigen. 21 minuten is simpelweg te lang en het feit dat de bioscoop mij twee keer aan de lengte moest herinneren, geeft aan dat men er zich van bewust is dat niet iedereen hier op te wachten zit. In de VS is de short inmiddels opgeschort, hopelijk volgt Nederland gauw. Ik ben het met je eens dat het einde met veel horten en stoten gepaard ging. Dat is ook mijn grootste kritiek op de film: het wil teveel vertellen, met als gevolg dat zowel het begin als het einde moeite hebben om de verhaalelementen op en af te bouwen. Ik vergeef het de makers, omdat het einde mij raakte en dit zelden nog gebeurd in zulke grote producties als deze. Dat moet niet vergeten worden, mijns inziens.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff ik heb die films honderde keren gezien. En ik kan ze nog wel honderde keren zien. Stel je voor, een verfilming van The Dark Tower met Eastwood in zijn gloriedagen. Hij is er gewoon voor gemaakt. Ook al heeft King zijn Roland Of Gilead gebaseerd op The Man with no name. Meesterlijke films dit!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mudbound. Netflix exclusive en ik lieg niet als ik zeg dat dit terwijl de aftiteling nog afspeelt al een van mijn favoriete films is. Wat een film man.

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten overigens in de film luchtbeelden van wat Duinkerke moet voorstellen, daar waren echter naoorlogse gebouwen en hedendaagse infrastructuur te zien -- want het is vandaag de dag gefilmd. Dat brak een beetje de beleving. Dat ga je toch krijgen met een man als Nolan die het liefst werkt met rauwe beelden zonder CGI-bewerking, maar hier had de film het kunnen gebruiken. Ook lag Duinkerke destijds in puin door bombardementen, maar om dat weer te geven moet je jouw beelden met CGI bewerken dus ja. En nu we het toch over de historische accuraatheid hebben, de film kreeg rondom release de kritiek te verduren dat het geen Indische of Afrikaanse soldaten zou bevatten, terwijl die er toch echt wel waren. Vind ik idd een terecht punt, die hadden er makkelijk in gekund als figuranten. Vooral in deze tijd van geforceerde inclusiviteit vind ik dat eigenlijk wel een dappere keuze van Nolan om dat niet te doen. Ook vind ik de schaal tegenvallen. Ik zie maar een handjevol civiele vaartuigen tegen het einde, het aantal soldaten valt wat over te zeggen, en in het echt was het strand van Duinkerke bezaait met (gepantserde) voertuigen en geschut. Zelfs de [*The Battle of Britain*](https://youtu.be/PqthvLXonBc?t=28s) uit 1969 geeft een beter beeld van het strand destijds. Maar dat krijg je als je jouw hele budget aan IMAX cameras uitgeeft. Ik herinner mij ook nog de YT-videos en online artikelen destijds die piekfijn uiteenzette hoe de chronologische vertelling in Dunkirk nou precies werkt (wat weer meedraagt aan die hele cirkeljerk dat Nolan films intellectuele hoogstandjes zijn waar alleen slimme mensen de diepere betekenis van zien). Deze film heeft idd een lichte niet-chronologische vertelwijze, waar eerdere scenes vanuit ander perspectief worden getoond of waar een flashback te zien is, maar dat is echt niet moeilijk te volgen. Mensen die dat wel vinden moeten maar een keer Memento kijken of zo. Afsluitend, deze film kreeg een hoge waardering onder critici en kijkers -- #GeilenOpNolan; 8,3 op IMDb, 94 op metacritic, 92% *fresh* op Rotten Tomatoes, en het werd door sommige critici bestempeld als misschien wel Nolan's beste film, alswel een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt. Dat is natuurlijk bullshit, de film is niet meer dan een 7,5. Ik ken beter van Nolan.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunkirk. Nu hij sinds kort verkrijgbaar is heb ik hem eindelijk gekeken. Ik vond het een aparte film (in negatieve zin van het woord). Ik vond de film erg mooi wat betreft de visuals, special effects en filmsets, maar verder vooral kil, kaal en saai. In principe was er geen sprake van een verhaal; het ging echt om de gebeurtenis bij Duinkerke zelf, gezien door de ogen van karakters zonder karakter. Er waren dan ook totaal geen karakters om je emotioneel aan te binden -- op die vader en zijn zoons na. Prima, maar dan moeten de beelden ook wat interessants en spannends laten zien, en dat was grotendeels niet het geval. Steeds weer komen dezelfde scenes voorbij met een strand of pier vol met soldaten die als etalagepoppen in de rij staan voor evacuatie, ik snap niet echt wat daar nou zo interessant aan is, zelfs niet vanuit perspectief van cinefielen die op mooie beelden geilen. Of de paar soldaten die wij op de voet volgen maar gewoon niets zeggen. Dat alles werkt mee aan het 'lege' gevoel dat de film mij gaf. Deze film is eigenlijk meer hoe wij denken dat die evacuatie was, met het idee in ons hoofd dat oorlog een vreselijke hel is, niet hoe hij daadwerkelijk was. Ik vind het ook meer een soort allegorie, dan een representatie van hoe die evacuatie echt was. Een soort bewegend schilderij dat de horror en angst van die evacuatie weergeeft, maar zich niet focust op realisme. Even ter vergelijking; *Atonement*, een film van 10 jaar geleden, geeft een veel realistischer beeld weer van hoe Duinkerke er echt uit zag: https://www.youtube.com/watch?v=QijbOCvunfU Wat ik wel kon waarderen waren de scenes op zee met de zinkende schepen, en de scenes met de spitfires. Vooral dat laatste vond ik erg spannend neergezet, dat waren een van de betere scenes die ik in film heb gezien wat betreft vliegtuigen en dogfights. De praktische en nuchtere communicatie, de beelden in en vanuit de cockpit, en het feit dat Hardy z'n brandstof bijhoud door aan de andere spitfire de inhoud van zijn brandstoftank op te vragen, om vervolgens het met een krijtje op z'n dashboard te noteren samen met de huidige tijd (dat is het soort visuele verhaalvertelling waar ik van houd). Ironisch genoeg zijn deze scenes wel weer realistisch neergezet. En verder is Tom Hardy ook gewoon een keigoede acteur dat hij alleen z'n ogen, hoofd en bovenlijf nodig heeft om zijn karakter en de emotie over te brengen. Zoals gezegd waren de visuals, SFX en filmsets erg tof. Verder niets op aan te merken (ook geen zin in). De muziek was oké. Het werkt, zoals bedoeld, mee aan het creëren van spanning, vooral door dat constante getik en gedoe dat dient als herinnering aan het feit dat de klok tikt en de Duitsers alsmaar dichterbij komen. Ik vond de muziek op een gegeven moment echter ontzettend vervelend worden. Het is een constante golf van geluid en synth-herrie, en er zit bijna geen moment van rust in de film. Er móet en zál spanning zijn, en je zult het weten ook.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...