Ga naar inhoud

Welke film heb je het laatst gezien?


Maniak

Aanbevolen berichten

> Verwachtte Amerikaanse melodrama en overdreven actie, maar het overtrof vermoedens. Het is een beste oorlogsfilm in de geest van Saving Private Ryan en Band of Brothers, met degelijke mensheid en complexie (een SS'er krijgt zelfs menselijkheid). Laten we wel wezen, het is nog steeds beduidend Amerikaans.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ramon, Ik verwachtte een onzinnig commentaar met veel malle zinnen, en je stelde niet teleur. Ik ben er maar even goed voor gaan zitten, dat snap je wel. >Het is een beste oorlogsfilm in de geest van Saving Private Ryan Je bedoelt natuurlijk: het *is* Saving Private Ryan, in een tank. Stoïcijnse leider, vertolkt door de beroemdste van het stel? Check. Mallotig figuur dat er een nogal vreemde moraal op nahoudt? Check. Groentje dat eigenlijk niet geschikt is voor zijn taak maar uiteindelijk toch deel uitmaakt van de groep en uiteindelijk als enige overleeft? Check. Bijbeltekst-prevelaar? Check. Amerikaan van buitenlandse origine? Check. Groot gevecht in het begin, meerdere kleintjes in het midden, groot gevecht aan het eind? Check. *last ditch effort*-achtige climax? Check. >met degelijke mensheid en complexie (een SS'er krijgt zelfs menselijkheid). Ook lofwaardig dat de Amerikanen, tot zekere mate, niet werden geportretteerd als de helden die de dag komen redden van het Nazikwaad Ook lofwaardig dat de nazi's onder begeleiding van dreigende Duitse koormuziek kordaat in pas blijven marcheren, in 1945. Minstens zo lofwaardig als het feit dat Pitt en kornuiten nog een nazi kunnen afknallen omdat ie kinderen zou hebben gedood. Maar het allerlofwaardigst is toch wel hoe een man of vijf honderden Duitsers (die de Panzerfaust weigeren te gebruiken, sportief) niet alleen langer dan vijf minuten van zich kunnen houden, maar zelfs bijna geheel kunnen uitschakelen. >Heb veel gezien qua film Oké. >dat laatste was echt een goed stuk. Het had misschien een goed stuk kunnen zijn. Het gaat véél te lang door en smeekt gewoon om serieus genomen te worden. Hier begon voor mij al het 'haaks staan' op de hersenloze actie. >Het tot leven brengen van de tankcrew en het leven in een Sherman Kijk Lebanon (2009). Die film brengt de claustrofobische spanning vele malen beter over.
Link naar reactie
Delen op andere sites

>en de gevechten tussen een kolonne Amerikaanse pantsers en Duitsers waren erg tof gedaan, daar hebben ze overduidelijk pijn en moeite ingestoken. Om ze zo onzinnig mogelijk te maken misschien. De film had na een half uur al moeten eindigen met de crematie van Pitt & Co. in hun tank. Zeker spectaculair maar sloeg verder nergens op, zeker niet vanuit Duits oogpunt. Zelden zoiets belachelijks gezien als het laatste gevecht. >De actie tegen het einde vond ik opmerkelijk, dat leek haaks te staan op de rest van de film, in de zin van dat het hier één en al hersenloze actie is, tegenover de meer realistische en humane toon van alles hiervoor. Het begint er mee. Aan de hand van het begin zou ik eerder de stukken die jij 'realistisch en humaan' noemt maar gewoon schrappen. >Echter, als allegorie genomen kan het de oorlog als geheel weerspiegelen, geallieerden tegen de Duitsers, en het hoge offer dat dit kost. Of het is wishful thinking van mijn part. Doe maar niet. >In ieder geval puike WO2 film, kijken waard. Ha nee. Er is gewoon letterlijk niets bijzonders aan deze film, niet qua opbouw, qua verhaal, presentatie of acteerwerk. Oké er zijn niet zoveel militaire blockbusters die zich focussen op tanks, maar dat terzijde. Saving Private Ryan en Band of Brothers kun je een miljoen keer beter kijken, dan denk je de tank er maar gewoon zelf bij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunt er van zeggen wat je wilt, maar Saving Private Ryan had 1 bd beste openingsscenes die ik ooit in de bios gezien heb. Fury was vooral de bekende Amerikaanse zelfverheerlijking waar ze zo goed in zijn. Vooral het moment in de tank voor de Duitsers eraan kwamen deed mijn tenen krommen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

**In the Heat of the Night** 1967 1u 50m Redelijk als misdaadfilm waarin Sidney Poitier, als Virgil Dibbs, een gelikte detective speelt, maar het centrale thema is racisme; racisme dat viezer en vuiler is dan ik in *Django Unchained*, *12 Years A Slave*, of andere modernere films heb gezien -- wellicht deels omdat het degelijk gefilmd is in de tijd van segregatie in de VS. Deze film haalt succesvol de bloed onder mijn nagels vandaan. In Sparta, Mississippi, is een moord gepleegd. De agent die tijdens zijn avondronde het lijk aantreft krijgt het bevel om door de stad te trekken om op de nog-mogelijk rondspokende dader op te sporen, en aangekomen bij het station stuit hij op een goedgeklede, zwarte man, welke hij inrekent als dader. Na enige uitleg en racistisch-getinte verschilligheid is het aan de zwarte, recercheur Virgil Dibbs die op z'n overstap richting Philadelphia zat te wachten, om de lokale autoriteiten te helpen om de moordenaar te vinden. Het is zowel interessant als spannend om te zien hoe Virgil zich door Sparta manoeuvreert in zijn positie als politieman in een stad dat zwarten verafschuwd om deze zaak te klaren. Men onderschat hem vanwege zijn huidskleur, en dat geeft de gelegenheid tot amusement en een gevoel van rechtvaardigheid wanneer Virgil hen als professional- en intellectueel te slim af is. Maar het leidt ook tot een gevoel van complete onmacht wanneer Dibbs tweemaal toe ternauwernood aan z'n lot ontsnapt. De relatie tussen de lokale politiechef en Virgil is aanvankelijk eentonig; Virgil is een zwarte die het heeft weten te schoppen tot een aanzienlijke recercheur in Philadelphia, en dat trekt de chef uit het racistische Mississippi niet, zodoende weigert hij zij professionele hulp in het oplossen van de moord en poogt hij meermaals om hem het dorp uit te werken. Uiteindelijk krijgt het meer dimensie wanneer blijkt dat de chef Virgil respecteerd en hem voor zijn eigen veiligheid probeert weg te werken, wat vervolgens weer aanleiding is voor meer respect, maar ook irritatie wanneer Virgil besluit te blijven. Genoten van deze film.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

> wellicht deels omdat het degelijk gefilmd is .. Minus "degelijk" > Deze film haalt succesvol de bloed onder mijn nagels vandaan. het bloed > De agent die tijdens zijn avondronde het lijk aantreft krijgt het bevel om door de stad te trekken om op de nog-mogelijk rondspokende dader op te sporen om de .. op te sporen *

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...