Ga naar inhoud

Welke film heb je het laatst gezien?


Maniak

Aanbevolen berichten

Ik heb altijd het idee gehad dat deze films alleen voor fans van de boeken leuk dan wel begrijpelijk zijn (het verhaal vanaf film 5 is zonder achtergrondkennis werkelijk niet te volgen en dit valt David Yates heel erg kwalijk te nemen). Voor de iets kritischere fans zijn de meest films ook vrij teleurstellend m.b.t. hoe ze de boeken adapteren. De enige film uit de reeks die in alle opzichten sterk is, als losstaand verhaal, als fantasyfilm en als cinematografisch en stilistisch kunststukje, is Prisoner of Azkaban. De rest varieert van matig tot best goed. Sommige zijn qua stijl en spanning geweldig (GoF), maar qua verhaalvertelling en adaptatie beroerd. De vele inconsistenties binnen de serie (waardoor het verhaal uiteindelijk erg slecht uit de verf komt) zijn natuurlijk onvermijdelijk met zo'n groot project met verschillende regisseurs, maar nochtans jammer. Ik vind je cijfers op zich niet gek, op HBP na. Dit was imo een rampzalige film, zeker vergeleken met het bronmateriaal (boek 6 was geweldig). Kijk dit maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=TzCUKJpFimA Ik zou ze zelf als volgt beoordelen: Harry Potter and the Sorcerer's Stone: 6,0 Harry Potter and the Chamber of Secrets: 6,5 Harry Potter and the Prisoner of Azkaban: 8,5 Harry Potter and the Goblet of Fire: 7,0 Harry Potter and the Order of the Phoenix: 7,5 Harry Potter and the Half-Blood Prince: 5,0 Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1: 8,0 Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2: 7,0
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Daarom kiest een film als Half-Blood Prince ervoor om het merendeel van de backstory achterwege te laten, simpelweg omdat het de vertelling alleen maar afremt. Nee, Yates heeft hiervoor gekozen omdat hij graag "comedy" wilde doen (zie mijn link). Comedy die totaal niets bijdraagt aan de vertelling en deze veel meer afremt dan meer scènes over de jonge Voldemort zouden hebben gedaan. Niet zomaar wat lullen KleineGroteMan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

>de hele derde akte werkt bijvoorbeeld amper, omdat de onthulling dat (spoiler!) die rat een dude blijkt te zijn wordt verteld in een onnavolgbare dialoog tussen vier bijpersonages die random daar ten tonele verschijnen Volgens mij werd duidelijk dat die dude een rat was doordat het letterlijk werd laten zien en was dialoog daar niet voor nodig. Je hebt wel gelijk dat het achtergrondverhaal van de Marauders/Peter Pettigrew/Sirius inderdaad niet geweldig uit de doeken wordt gedaan in deze derde akte, maar achtergrondverhalen en onthullingen zijn twee dingen die bijna alle andere Potter-films (behalve de eerste twee) nog veel slechter doen dan PoA. Terwijl dit juist de dingen zijn waar de boeken in uitblinken. Deels een gebrek van het medium film, maar veelal ook een resultaat van vreemde keuzes door de regisseurs.
Link naar reactie
Delen op andere sites

The Gentlemen Het beste van meneer Ritchie in jaren, al zegt dat jammer genoeg niet veel meer. Hij doet weer waar hij goed in is en dat hij daarbij de bekende paden betreedt is imo helemaal niet erg. Farrel en McConaughey in topvorm <3 7.7 Jaws Op de kapsels na heeft deze de tand des tijds prima doorstaan. Klassieke Spielberg met prachtige shots en tekstbook spanningsopbouw. Hoop niet dat mijn zoon een trauma overgehouden heeft aan waterbed-scene maar zo zijn we allemaal groot geworden! 8.6 Happy Gilmore Prima zondagavond-film met hele gezin op de bank. Chips + scheten-humor, niks mis mee soms. 7.0 The VVitch 2e keer gezien nu. Ongelofelijk dat dit het debuut van Robert Eggers was. De sfeer, cinematografie, soundtrack, 17e eeuwse New England taal. In alle opzichten een moderne klassieker. Kijk enorm uit naar zijn nieuwe project, The Northman! 8.9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Publieke Werken Een aaneenschakeling van oppervlakkige scènes, waar de karakters en situaties waarin zij zich bevinden op onlogische manieren in elkaar steken om een krakkemikkig script te stutten, met hier en daar de alombekende ordinaire Hollandse filmclichés. Er zit een interessant verhaal onder deze ellende, maar ondanks het puike acteerwerk en de goede productiewaarde is deze geen recht aangedaan.

chromosoom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

El Hoyo./ The Platform is weer zo'n typische spaanse Netflix original. Van best vermakelijk tot best wel heel erg goed. afhankelijk van je smaak. Deze hing er een beetje tussen, maar het concept bleef lang boeiend, Ook al zie je de hele film door dezelfde kamer.. knap werk!
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Ik lul niet zomaar, je versterkt juist mijn argument. Want waar zorgt humor (in theorie) voor? Vaart. Of de humor in Half-Blood Prince geslaagd is, laat ik in het midden. De humor zorgt misschien voor vaart in de zin dat het makkelijk wegkijkt, maar het zorgt er niet voor dat we sneller door het daadwerkelijke verhaal vorderen. De humor in HPB dient alleen zichzelf en hoogstens enigszins de ontwikkelingen tussen bepaalde personages. Zorgt de humor ervoor dat de centrale mysteries (wie is de Half Blood Prince/wat is Malfoy aan het bekokstoven) interessanter worden of strakker uit de doeken worden gedaan? Integendeel, het duwt ze naar de achtergrond en maakt de film tot een soort high school drama met tovenaars. Met OotP heeft Yates laten zien dat hij wel degelijk in staat is een goede adaptatie en gebalanceerde film af te leveren, wat zijn poging om boek 6 om te vormen tot comedy naast egoïstisch ook respectloos maakt ten opzichte van het bronmateriaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Ik vind je cijfers op zich niet gek, op HBP na. Dit was imo een rampzalige film, zeker vergeleken met het bronmateriaal (boek 6 was geweldig). Kijk dit maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=TzCUKJpFimA Jort kijk je serieus naar video-essays van een halfuur? Wat in the Ramon is happening...

''Dit gedrag moet toch zeker niet kunnen. Ikzelf scheld niemand uit en verwacht dat het gedrag van arendban niet ongestraft wordt. Walgelijk gewoon dat dit zomaar kan.''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Den Skyldige Voor een film die zich constant op 1 locatie afspeelt weet ie de spanning toch aardig vast te houden. Meldkamer krijgt een telefoontje van een ontvoerde vrouw en zo begint de ellende! 8/10 Borgman Parasite mag zijn beeldje wel gedeeltelijk delen met Alex van Warmerdam want de setting en het verhaal is gewoon bijna 1 op 1 maar dan een eigen insteek in Korea. Nederland kan dus wel goede films maken, poah dit was genieten! 9,5/10
Link naar reactie
Delen op andere sites

>Jaws Op de kapsels na heeft deze de tand des tijds prima doorstaan. Klassieke Spielberg met prachtige shots en tekstbook spanningsopbouw.  Hoop niet dat mijn zoon een trauma overgehouden heeft aan waterbed-scene maar zo zijn we allemaal groot geworden! 8.6 Prima re-review. Heb die film toevallig ook gekeken met mijn zoontje van 6. Hij vond het nep. En mijn dochtertje van 2: Sullivan uit Monster inc. is nog enger. Kinderen van tegenwoordig.....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...