Ga naar inhoud

De PU muziek top [II]‏


RoBoBinHo

Aanbevolen berichten

John Coltrane - A Love Supreme : Ik heb deze gesubmit voor een hele simpele reden : ik denk dat het een van de beste -zo niet hét beste- jazzalbum ooit gemaakt is. Het hele album voelt enorm *rijk* aan. Coltrane's instrumentenwerk klinkt majustueus en ietwat geweldadig, zonder té veel te worden. Alles voelt gewoon aan als een puzzel bij wie de meeste stukjes enorm goed op zijn plaats vallen. Het voelt gewoon juist. A Love Supreme is bedoeld als een ietwat "spiritueel" album (met bijvoorbeeld een nummer genaamd "Psalm"). Zeker dat laatste stuk vind ik als een gedicht, of beter passend, een psalm dat via noten verteld wordt klinken. De 4 delen voelen ook gewoon als één compleet geheel aan, en ik zie ze zelden als afzonderlijke nummers. Ik weet niet zeker of dit het beste jazzalbum is dat ooit gemaakt is. Maar als ik nog maar 1 echt jazzalbum mocht beluisteren in heel mijn leven, zou het dit zijn. 9,1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

John Coltrane - A Love Supreme **8,9** Normaal luister ik niet echt vaak naar jazz (mijn vader speelt soms wel het één of het ander mee) dus ik zal waarschijnlijk een paar domme opmerking/vergelijkingen maken en de benodigde jazz-jargon zal een beetje ontbreken in m'n review. ---------- Heerlijk jazz album, speels, energiek maar toch een beetje loungy. De solos zijn soms een beetje chaotisch, maar het wordt nooit te oncomfortabel. Het is erg linear in de zin van dat het lijkt eigenlijk altijd vooruit te gaan, er wordt niet onnodig veel teruggekeerd naar oude melodieën. Conclusie: een erg compleet jazz album dat eigenlijk alleen punten laat liggen op het gebied van klankvariatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De artwork van GY!BE is altijd een applausje waard, misschien wil ik Slow Riot for Zerø Kanada zelfs wel kopen en wat betrefd dat andere album, op youtube kon ik 'm niet (volledig) vinden (bovendien is de kwaliteit geluid slecht) en ik ben een te grote zenuwpees voor die torrent sites.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Carl Craig - More songs about food and revolutionary art **6,3/10** Eerlijk gezegt vind ik dit niet zo'n ontzettend sterk album. Het lijkt een beetje op een mix tussen het eerste Autechre album (waarvan ik de naam nooit precies van kan onthouden), het fantastische SAW 85-92 en een soort Daft Punk (met name de hi-hats), en voor de rest voegt het weinig toe. Sommige melodieën zijn ronduit zwak, de drums kunnen (te) repetitief zijn en de sferen die Carl Craig probeert neer te zetten komen vaak niet (goed) uit de verf. Sowieso zijn drums die zo klinken wat mij betrefd niet meer veroorloofbaar in 1997, misschien probeerde Carl Craig wel voor een beetje een housy sound te gaan, maar dit klinkt te artificieel. Het album heeft zeker z'n hoogtepunten, die vooral aan het einde zitten, maar die zijn niet goed genoeg om het middelmatige middenstuk te doen vergeten. Conclusie: een niet al sterk (ambient) techno/house album, het heeft z'n momenten, maar niet veel meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm... nou, ik denk dat met zo weinig mensen een lijst maken een beetje een onrealistische doelstelling is. Wat mij betrefd kunnen we gewoon doorgaan met het topic, maar slopen we het "top" gedeelte er een beetje uit. Het wordt dan eigenlijk een soort 2-wekelijkse vernieuwende lijst met muziek die iemand iemand anders aan raadt. Goed idee?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 3 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...