Ga naar inhoud

De PU muziek top [II]‏


RoBoBinHo

Aanbevolen berichten

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nas - Illmatic Over het algemeen draaien reviews van klassiekers, en dit is er een jongens, over de invloed die het album heeft gehad op de rest van een willekeurig genre. Wat mij betreft geeft dit vooral aan dat een album zijn beste tijd wel heeft gehad en het belangrijkste aan de muziek niet de muziek zelf is maar de muziek die het geïnspireerd heeft. Illmatic heeft zo'n review niet nodig. Hoewel Nas vast heel erg belangrijk is geweest voor hip-hop enzo is dit album nagenoeg 20 jaar na dato nog steeds fris en relevant. Sterker nog, ik ken nauwelijks betere hip-hop albums. Iedere beat is raak, iedere verse is raak. De hele gangster sfeer zit er lekker in, maar dan niet op zo'n overdreven wijze. Dit is precies waar iedere rappert naar streeft, "echt" zijn. Zitten er nadelen aan Illmatic? Ja. Een of twee keer komt er een andere rapper aan het woord, maar verbleken zij naast Nas. Dat is op zich niet zo erg omdat Nas echt een belachelijk niveau aanhoudt op het hele album. Ook voel ik one love en vooral one time 4 your mind niet helemaal. Maar goed, dat zijn nadelen die het album van een 10 afhouden, dus zo serieus hoef je ze niet te nemen. 9/10 en ik weet niet of er noch een album langs komt waar ik zo'n cijfer aan ga geven.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Autechre - Tri Repetae **9,3/10** Eentje uit de eigen collectie, ik kan nu wel helemaal het album de hemel in prijzen, en dat is precies wat ik ga doen. Goed album. Dit. Het toffe van album is dat het heel repetitief is, en tegelijkertijd helemaal niet. In ieder nummer zitten subtiele mutaties van ritmes, melodieën en klanken. Het duurt even voordat je het album in z'n gehele geniaaliteit kan waarderen, maar Tri Repetae wordt ook nooit saai. Er zijn zeer veel verschillende melodieën en wat dan ook, maar ze hebben allemaal hun recht om alleen te staan. Hoewel niet alle nummers conceptueel even sterk zijn, worden ze toch zo goed uitgevoerd en uitgebouwd dat ze meer dan boeiend blijven. Ook de licht-krakkemikkige technische stijl van de ritmes en de melodieën spreeken mij ook erg aan, maar dat zal verschillen per persoon. Conclusie: Focking goed album dat oneindig leuk blijft!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Autechre - Tri Repetae 8 Ik vind de oude Autechre albums denk ik het beste wat ze ooit gemaakt hebben. Het is nog niet zo overdreven spastisch als later werk, en vooral de pads die ze hier gebruiken zorgen ervoor dat hun werk een stuk "warmer" aanvoelt dan later werk. Het is allemaal alsnog wel enigszins bevreemdend, maar ik vind het tof dat ze juist met die rare, kunstmatige geluiden een bepaald "menselijk" gevoel weten uit te drukken dat eigenlijk na de eerste helft van de jaren '90 een beetje verdwenen is uit het genre. Over de lange duur trek ik Autechre albums nooit helemaal, maar ik vind dat bij dit soort muziek eigenlijk niet echt uitmaken voor de waardering die ik er in het algemeen voor heb. Dus ehh ja.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pharoah Sanders - Karma 8 Supergoed. Dit was één van de eerste avantgardejazzplaten die ik kocht. Ik weet nog dat ik hem op een koptelefoon ging beluisteren in de lokale platenzaak en dat die saxofoonintro begon en ik zoiets van wauw dit is echt goede muziek. Toegegeven, de emotie die die 30 seconden(?) bezitten blijft niet over de hele plaat hangen, maar over het algemeen is het wel een erg fijn album dat bovendien redelijk positief is zonder dat het gelijk supertruttig wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...