Ga naar inhoud

Algemene politieke discussie


k1ng

Aanbevolen berichten

Ja dat vraag ik me dus af. Want dan had ISIS waarschijnlijk niet zó makkelijk zó veel grond kunnen veroveren, en was Syrië allicht deze uitzichtloze burgeroorlog bespaard gebleven. Aan de andere kant heb je wel gelijk dat het Amerikaanse project in Irak natuurlijk wel echt heel hard gefaald heeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dit kom ik dus tegen op facebook: "the sun doesn't lose his beauty when covered by the clouds, the same way your beauty doesn't fade when covered by hijab." -angelina jolie Vreemd. Ze wil moslima's een hart onder de riem steken door te zeggen dat ze nog steeds mooi zijn als ze een hijab dragen, terwijl deze kledingsstukken toch echt de functie hebben om de draagster minder aantrekkelijk te maken voor mannen, om eventuele begeerte te doen verdwijnen. Dus eigenlijk ondermijnt ze hiermee de kern van het dragen van bedekkende kleding.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Avant, ik begrijp dat je argumenten hebt tegen regering etc., maar hoe denk jij dat een waarborging van kwaliteit in bijv. de pharmaceutische sector kan worden gewaarborgd als er geen overheid zou zijn? Met ingang van vrije marktwerking en dus het afschaffen van patenten zou de financiering voor medisch onderzoek onderuit vallen, afgezien van belangrijke figuren die aan goodwill zouden willen indoen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Knarfster! Ten eerste heb ik niets tegen de overheid. Ik heb iets tegen een overheid die te veel doet. Zo heeft de EU gloeilampen verboden omdat deze zijn slecht zijn voor het milieu. Dat vind ik dus volstrekt overbodig, iedereen met meer dan twee hersencellen snapt dat spaarlampen op termijn goedkoper zijn, dus waarom zou je überhaupt gloeilampen kopen? En waarom zou je iets verbieden waar toch geen vraag naar is? Het is alsof de EU morgen besluit dat je je eigen uitwerpselen niet mag aanbieden op ebay, leuk, maar wat héb je eraan? (behalve dat een paar ambtenaren van werk worden verzien natuurlijk) Het gevolg van deze actie was trouwens dat massa's mensen met minder dan twee hersencellen een voorraadje gloeilampen zijn gaan aanleggen, want straks kan je ze niet meer kopen. Maar goed de pharmaceutische sector. Allereerst wil ik even uitleggen wat ik onder een vrije markt versta. Een vrije markt is een markt waar de overheid niet ingrijpt in het prijsmechanisme door bijvoorbeeld subsidies. De vrije markt is geen rechteloos wilde westen. Patenten, zoals jij aanhaalt, zijn wat mij betreft een fundamenteel onderdeel van de vrije markt. Zonder patenten zou, zoals jij al aanhaalt, niemand onderzoek doen naar zaken die je na kunt maken. Een patent is eigendomsrecht en géén overheidsingrijpen. De overheid uit de pharmaceutische markt halen houdt wat mij betreft dus niet het afschaffen van het eigendomsrecht in, maar wel het afschaffen van subsidies voor onderzoek richting universiteiten. Of nog erger, overheidsfinanciering van goede doelen. Ik ga ervan uit dat ik daarmee je vraag grotendeels heb beantwoord, ik vind het een taak van de overheid om de rechtstaat (waaronder dus patenten vallen) te regelen zodat we zo veel mogelijk via de (mooie, ontzettend efficiënte) vrije markt kunnen regelen. Er zijn een aantal zaken die je niet via de vrije markt kan of moet willen regelen zoals het leger, de politie, rechtspraak, infrastructuur, onderwijs tot op zekere hoogte en een basisinkomen voor iedereen. Daar heeft de overheid dan een mooie taak aan. De rest, waaronder pharmaceutisch onderzoek, kun je wat mij betreft prima via de vrije markt regelen, dan weet je zeker dat het geld gaat naar medicijnen waarmee het meest te verdienen valt en dus ook de meeste vraag naar is t.o.v. het huidige aanbod (oftewel de grootste verbetering in de kwaliteit van leven van de samenleving in het algemeen). Voor nare, weinig voorkomende ziektes zal dan inderdaad niet gezorgd worden, dus dan kan iedereen een gedeelte van de bakken geld die ze overhouden omdat de bizarre belastingdruk in Nederland dan wat omlaag gaat doneren aan bijvoorbeeld ALS onderzoek.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

> Dat vind ik dus volstrekt overbodig, iedereen met meer dan twee hersencellen snapt dat spaarlampen op termijn goedkoper zijn, dus waarom zou je überhaupt gloeilampen kopen? En waarom zou je iets verbieden waar toch geen vraag naar is? Het is alsof de EU morgen besluit dat je je eigen uitwerpselen niet mag aanbieden op ebay, leuk, maar wat héb je eraan? (behalve dat een paar ambtenaren van werk worden verzien natuurlijk) Het gevolg van deze actie was trouwens dat massa's mensen met minder dan twee hersencellen een voorraadje gloeilampen zijn gaan aanleggen, want straks kan je ze niet meer kopen. Ja, je spreekt jezelf hier enorm tegen.

Hier had uw advertentie kunnen staan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, zonder overheidsingrijpen was er geen vraag geweest. In het tweede gedeelte zie je dat nutteloos overheidsingrijpen in dit geval vraag creëerde voor gloeilampen (uit nostalgische overwegingen en "oh help dadelijk kunnen we ze niet meer kopen en wat dannnn"). Door te veel in te grijpen schoot de overheid zichzelf in de voet en zorgde het voor een grotere verkoop van gloeilampen dan het geval was geweest als ze het niet hadden verboden en gloeilampen net als ieder ander gedateerd product zoals beeldbuistelevisies een stille dood waren gestorven.

Perfide Albion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...