Ga naar inhoud

Welke film heb je het laatst gezien?


Maniak

Aanbevolen berichten

War of the Planet of the Apes Dit is zeker weer een prima film in een prima trilogie van films. Helaas overtreft Matt Reeves zichzelf niet, maar weet de film wel de volledige tijd boeiend te houden. Ondanks dat de voorspelbaarheid en de verrassingen elkaar goed afwisselen, vond ik hoe het afliep wat teleurstellend. Ik geef geen spoilers, maar ik kan wel vertellen dat ze niet langs een vrijheidsbeeld komen dat bedolven is in het zand. Verder liep het verhaal allemaal soepeltjes en wel. Visueel is het uitstekend (en realistisch) en is erg vergelijkbaar met zijn voorganger, maar dat is wel logisch met dezelfde regisseur. Qua audio vond ik het wel wat overdreven, want er was vrijwel geen enkel stil moment in de hele film. Ik denk dat die soundtrack dan ook wel bijna anderhalf uur moet zijn. Voor de rest waren ook de (best realistisch uitziende) apen ieder weer boeiend, en zelfs Bad Ape zorgde voor wat humor. Al met al een uitstekende threequel voor een al prima reboot/prequel. 4 uit 5 prima's
Link naar reactie
Delen op andere sites

A Bigger Splash Zalig geacteerd, dat bovenal. Elk van de vier hoofdrolspelers steelt de film op zijn eigen manier, ook al gaat er niets boven Ralph Fiennes' dansroutine. Verder houdt de vormgeving de aandacht er uitstekend bij (met name de montage werkt op een hoog tempo), waar het verhaal wat steken laat vallen door ietwat voorspelbaar te zijn, ook al komt een twist op twee derde van de film wel onverwacht de hoek omkijken. Dat maakt de boel echter alleen maar onevenwichtiger, zij het niet minder leuk. Cijfer: 7,0 The Big Sick Een humoristische en doodeerlijke terugblik op het ontstaan van de relatie tussen (uitstekende) hoofdrolspeler Kumail Nanjiani en zijn vrouw + co-schrijfster Emily Gordon. Michael Showalter regisseert dit zo ingetogen en onopvallend, dat elk personage precies genoeg tijd en aandacht krijgt om voldoende uitgediept te worden, terwijl de perfecte cast elke rol op geloofwaardige en charismatische manier vervuld. Neem daarbij de verrassende loop van het verhaal en een empathische behandeling van ingewikkelde onderwerpen, en je hebt ineens te maken met de beste romantische komedie van de afgelopen jaren. Cijfer: 8,5 Dunkirk Een briljante samensmelting van beeld en geluid, waar elke seconde impact maakt, niet alleen door de technische kwaliteiten, maar ook door absurd goed acteerwerk en een script dat je constant op je tenen houdt. Dit is grootse cinema zoals we het zelden nog maar zien, en het is Christopher Nolan die het met verve terug doet keren op het door ons zo geliefde witte doek. De man heeft de neiging weleens over-the-top te gaan wat betreft thematiek en lengte, maar met Dunkirk levert hij een klassieker af binnen 106 minuten en laat hij de thema's grotendeels voor zichzelf spreken door vooral géén dialoog in de film te stoppen. Een gewaagd experiment op onmenselijk grote schaal, geslaagd in ieder opzicht. Cijfer: 9,5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cars Na een uiterst stroef begin vallen de verhaalelementen dan toch op hun plaats en ontpopt deze animatiefilm zich tot een waardige terugblik op verloren americana. Ondanks dat de humor niet altijd raak is en de personages variëren van intrigerend naar ronduit stupide, weet deze animatiefilm mij keer op keer te raken met zijn eerlijke, nostalgische visie. Cijfer: 7,5 Cars 2 Het is dapper dat regisseur Lasseter zijn personages een onverwacht avontuur opstuurt, waarbij de parodieën op talloze spionnenfilms met veel warmte en liefde gerecreëerd worden middels creatieve animatie. Maar emotioneel gezien is deze film hol en dat doet teveel schade om van alle onschuldige lol gedurende de te lange speelduur te kunnen genieten. Cijfer: 6,0 Cars 3 De makers keren op verstandige wijze terug naar de sentimentele, overdreven Amerikaanse sferen van het eerste deel, wat tegelijk meer focus op de personages legt, in plaats van plot. Echter, de film vindt pas zijn bestaansrecht op de helft van de speelduur, waar eindelijk dieper wordt ingegaan op geschiedenis en thematiek, in plaats van op voorspelbare en oppervlakkige plotontwikkelingen. Die diepgang is zeer welkom, ware het niet dat er overgrote verhaalelementen uit het eerste deel rechtstreeks gekopieerd worden, alsmede talloze sportfilm-clichés. Is dat erg? Dat valt best mee. De kwaliteit van de algehele productie is te hoog om je ergens stevig aan te kunnen ergeren. Cijfer: 6,6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rise of the Planet of the Apes Een gewaagde en verfrissende visie op een franchise die nagenoeg dood was, geregisseerd met visuele innovatie en als belangrijkste factor een Andy Serkis die volledig opgaat in de hoofdrol van aap Caesar. Jammer alleen dat de menselijke personages niet dezelfde aandacht is gegund, waardoor het emotioneel toch wat vlak blijft. Cijfer: 7,3 Dawn of the Planet of the Apes De vormgeving van de vergane mensenwereld waar langzaam de natuur en de apen het stokje overnemen, is subliem. De cinematografie is gegrond, de muziek geïnspireerd en het staaltje technologie achter de apen loopt nog steeds mijlenver voor op de concurrentie. Boven alles zijn de morele dilemma's tussen mens en aap behoorlijk opgeschroefd, waardoor het drama een stuk harder landt dan ooit tevoren in de franchise. Cijfer: 8,0 War for the Planet of the Apes Eindelijk durven de makers het aan Caesar als volwaardig hoofdpersonage te behandelen en is er niet langer een roep om menselijke personages waarmee het publiek kan identificeren. In plaats daarvan worden de apen bijzonder kundig uitgediept, waardoor het bijna een ensemble-film wordt van primaten. Wie had gedacht dat we dat ooit zouden meemaken? Laat je echter niet gek maken: dit is Caesars verhaal, en zowel zijn plotgerelateerde als morele dilemma's zijn zo goed opgezet en afgehandeld, dat de aap nu definitief is getorpedeerd tot een van de interessantste personages in filmgeschiedenis. Technisch gezien is dit derde deel een mirakel: de muziek tilt elk moment naar een hoger niveau, de cinematografie is volledig in controle van de algehele vormgeving, production-design overtreft zelfs het vorige deel dankzij meer variatie in locaties en de visual effects zijn niet langer te onderscheiden van de werkelijkheid. Wat een afsluiter. Cijfer: 8,5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunkirk Hoge verwachtigen (Nolan!) die helemaal waargemaakt zijn. Vanaf minuut 1 tot het einde wordt je bij de strot gegrepen door het beklemmende gevoel van onheil wat die soldaten doorstonden. Zimmer heeft hierin minstens zo'n groot aandeel in dan Nolan zelf. Spitfire scenes zijn ook zeer gaaf in beeld gebracht. 9.4
Link naar reactie
Delen op andere sites

The Witch (2015). Ondanks dat de film eigenlijk niet enorm eng is vergeleken met hogere budget horrorfilms zoals Sinister of The Conjuring is de sfeer zoveel meer luguber en morbide dat dit wel een van de meest creepy horrorfilms is die ik gezien heb. Dit alles zonder goedkope jumpscares of een overdaad aan gore. Ook is het niet een enorm lange film, wat eigenlijk wel een verademing is. Al met al een aanrader
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wakefield Doordat de film volledig vanuit het perspectief van hoofdpersonage Howard Wakefield (Bryan Cranston, op de toppen van zijn kunnen) verteld wordt, vergaar je als kijker met de tijd meer begrip voor deze egocentrische klootzak. Dat is knap, en het einde liet me dan ook met zeer gemengde en complexe gevoelens achter. Toch had hier op gebied van plot meer uit gehaald kunnen worden. Voor wat het is, is het namelijk niet veel meer dan het gegeven: een man in zijn midlife-crisis besluit zijn leven achter te laten door vanachter het zolderraampje van zijn garage te kijken hoe het leven desondanks verdergaat. Cijfer: 6,4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ghost in the Shell (anime) http://i.imgur.com/YQMiKag.gif Interessante thema's die echter niet zo nieuw zijn (ik weet, de film komt uit 1995) en inmiddels in zoveel andere sci-fi werken de revue gepasseerd zijn dat ze zelfs een beetje cliché voelen. Verder vond ik het directe verhaal niet heel erg tot de verbeelding spreken met namen als Section 9 en 6, en deels hierdoor heb ik het volgens mij ook niet allemaal gevolgd. Maar verder leuk gedaan voor een tekenfilmpje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Om te reageren, moet je eerst inloggen. Dit doe je door rechtsboven op inloggen te klikken.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...